Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Krajem Severočeským aneb nejen loučení s Lounama II

Reportáže z minipivovárků


verze pro tisk

Krajem Severočeským aneb nejen loučení s Lounama II

Krajem Severočeským aneb nejen loučení s Lounama II [p674]

Minule se událo...

Za mosteckým Kahanem

Být pár kilometrů od Mostu a nezavítat do tamního nového minipivovárku, o němž zde počátkem loňského prosince referoval Libor Vojáček, by bylo skoro hříchem a tak jsem ani dlouho neváhal a namísto ku Praze si to zamířil na opačnou stranu.

Vlakové nádraží Most, pak busem k "Centrálu", poté pár minut pěšky a jsem před areálem kina Kosmos, v němž se mostecký minipivovárek nachází.

Mostecký pivovar Kahan
Mostecký pivovar Kahan

Na čepu světlé, tmavé a polotmavé, žel nápisu světlé jsem si nějak nevšiml, takže vcházím dovnitř s tím, že dneska mají jenom dva druhy.

Hned u vchodu vitrína se suvenýry a na ozdobu také dřevěný soudek se starou mosaznou pípou, která je tu očividně dost nehlídaná a nedivil bych se, kdyby časem skončila u někoho v batohu, a pak už následuje samotná restaurace s pivovarem.

Varna
Varna

Usedám ke stolu před varnou a přitom objednávám velké polotmavé a k tomu něco málo k snědku. Na varně zrovna pan Lukáš Chrastina, zdejší sládek, a jeho nový pomocník, který se tu dneska učí pivovarskému umění. Já neváhám a ještě než mi na stole přistane objednané pivo s jídlem, dávám se s nimi do řeči a současně pana Chrastinu žádám, zda by mi neukázal zdejší pivovarský sklep, s čímž on bez váhání souhlasí.

Pan Lukáš Chrastina, zdejší sládek
Pan Lukáš Chrastina, zdejší sládek

Ve sklepě zatím jen "ležácké" KEGy, ale jak se následně dozvídám, tak hned po neděli sem má dovézt plzeňský Pepa Krýsl, který je stavitelem zdejší technologie a pro zdejšího sládka současně také tzv. přítelem na telefonu, dva 1000-l ležácké tanky a také tři 400-l kvasné kádě. Že prý je o jejich pivo tak velký zájem, že už po pár měsících fungování musejí kapacitu navýšit, k čemuž pan Chrastina dodává: "V prosinci jsme na tom byli s pivem natolik špatně, že jsme museli odmítnout dokonce i jednu pražskou hospodu (pozn. autora: Zlý časy, jak jinak), která si k nám přijela pro pivo... Teď to tak možná nevypadá, ale ono je tady skoro pořád plno, takže problém není v ceně piva, ale jenom v tom, že je sobota odpoledne a tedy blbá doba. Víte, pan majitel chtěl původně pivo prodávat za míň, ale já mu to rozmluvil, páč potom by se sem začali stahovat hosté z vedlejší restaurace Kosmos, která mu také patří, a to by nebylo tou nejlepší cestou."

Ležácký sklep
Ležácký sklep

A v tomhle duchu se o pivu bavíme víc než dvě hodiny, přičemž samozřejmě neopomínám průběžně koštovat. Pana Chrastiny se mj. ptám na to, zda má pivovarské vzdělání nebo ne, na což mi odpovídá, že je původním povoláním kuchař, ale že prý se zaučoval v plzeňském Purkmistrovi a také v Sousedském pivovárku U Bansethů v Praze.

Reklama na Joe´s Garage Brewery
Reklama na Joe´s Garage Brewery

Vyzvídám také, jakéže speciály plánuje vařit, a on na to, že prý teď zrovna je navařena medová 14ka, která by měla být na čepu od počátku března, a pak že by měla následovat pšenice a poté snad i nějaký ten speciál z nakuřovaného sladu.

Spilka
Spilka

Táže se mě, jak mi jeho piva chutnají, a já na to, že tmavé je o dost lepší než polotmavé, ale že bych rád ochutnal i světlé a že je škoda, že dneska není. "Ale světlé je, podívejte," reaguje a přitom ukazuje na malé pivo, které má před sebou. "No, tak to mi nějak uteklo," omlouvám se za svoji nepozornost a s tím, že si ho tedy vezmu aspoň v PETce, neb na další pivo už nemám čas ani síly, si ho nechávám natočit společně s tmavým, které mi dnes tak moc chutnalo. Přitom však nezapomínám ani na kamaráda Jardu, kterému jsem slíbil, že mu taky něco málo dovezu, a hned objednávám od každého druhu PETky dvě.

Výčep v Kahanu
Výčep v Kahanu

Původně jsem si myslel, že tady mají pivo stočené předem, ale z tohoto omylu mě sládek rychle vyvedl. Prý snad časem, ale zatím se pivo stáčí přímo z pípy. Ptám se ho, jaké má zkušenosti s výdrží takto stočeného piva, a on že prý to vydrží i 10 dní. Tomu sice příliš nevěřím, ale zkoušet to rozhodně nehodlám a budu se to snažit vypít co nejdříve, což je v mém případě hned zítra a pozítří.

Tady vše končí
Tady vše končí

Pátá hodina však na obzoru a s ní i odjezd mého vlaku. Pomalu tedy dopíjím své 3,5té pivo, kupuji ještě pár půllitrů a deštník, který se mi moc líbí, a s cca 25 kily na zádech se vydávám na cestu k nádraží a následně ku Praze. A s příjezdem do Prahy pro mě toulky krajem Severočeským skončily. Sice jsem pak musel ještě na tři malá pivka s kamarádem, který měl zrovna slinu, ale o tom až zase někdy příště, páč to už bych odbíhal od tématu ažaž.

Mé poslední lahvové Louny, původem zřejmě z Velkého Března
Mé poslední lahvové Louny, původem zřejmě z Velkého Března

Jak už jsem zmínil výše, tak v následujících dnech jsem si otestoval světlého i tmavého PETkového Kahana - tmavé mi chutnalo stejně jako přímo u zdroje a to i přesto, že už neudělalo vůbec žádnou pěnu, světlé však zklamalo na plné čáře, což však mohlo souviset se způsobem stočení, těžko říci - a pár dní nato také lahvové Louny. A zatímco točené, byť nebyly žádným vyloženě zázrakem, mi docela chutnaly, tak lahvové vůbec. Sametová hořkost totiž nikde a tradiční lounský ocas také ne. Čekalo na mě pouhopouhé prázdné hořké pivo, a to jak v případě desítky, tak i dvanáctky. Bohužel...



[Marek Kamlar] [Zobrazeno 8961x] [28. březen 2010]
[Minipivovary] [comments: 26] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Sekal

středa, 31. březen 2010
09:05

Sekal

Použil bych taky "Loučení s Louny", což je úzus, vycházíme apriori z předpokladu, že Louny jsou mužského rodu. Ale Malakinovi bych za to hlavu nemyl, neboť původ názvu Louny pochází z "luna".


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Chody

středa, 31. březen 2010
07:57

Chody

to Honza Svetpiva.cz:
Když můžeš číst, nemůžeš opravovat? Jsem myslel, že to Váš RS umožňuje. Přístě tedy rovnou Tobě na maila...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
10:09


posted by: Inzerce

Chody

úterý, 30. březen 2010
19:44

Chody

to Weetek:
Když myslíš. Já jsem s odkazama jinam nezačal. Vím, že jste taková partička...

Ty ale bohužel Honzu na chybu neupozorníš...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Weetek

úterý, 30. březen 2010
21:43

Weetek

to Chody: Máš pravdu, neupozorním, chyby, pokud to nejsou závažné chyby faktické (třeba když si někdo plete, jestli je pivo kvašené spodně, nebo svrchně), jsou mi vesměs fuk. Pro jistotu ještě jednou, když někdo nechápe, nebo nechce chápat: ozval jsem se jen proto, že Malakin na SP vyšiloval kvůli překlepům, a sám má hrubku v titulku článku, dokonce dvakrát. Ty ho ale na chybu neupozorníš, protože jste taková partička :-)


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

píra

úterý, 30. březen 2010
21:49

píra

to Weetek: A ještě jednou prsky prsk, viď?


napsal(a): píra [Odpovědět]

rebelka

úterý, 30. březen 2010
22:09

to Weetek: ahoj kluci:-)))začíná mne to tu asi bavit.jste horší než baby...a to jsem si myslela..co se dozvím o pivu:-))))


napsal(a): rebelka [Odpovědět]

Malakin

středa, 31. březen 2010
08:26

Malakin

to Weetek: V tomle má Chody pravdu, protože namísto toho, abys řešil chyby na SP - a těch je tam opravdu požehnaně - řešíš je tady. A že jsem v názvu použil "s Lounama" namísto tebou uváděného "s Louny" nebo mnou uváděného "s Lounami" (mně tento výraz rozhodně nezní tak blbě jako "s Louny"), tak to už jsem ti vysvětlil.

P.S.: Mezi "doplnit" a "že" se píše čárka. Ale dokonalý není nikdo, takže budiž ti odpuštěno.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 31.03.2010 ve 08:31:08


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Weetek

středa, 31. březen 2010
10:47

Weetek

to Malakin: Mám už s tebou Marku tu zkušenost, že většinou věci na poprvé nepochopíš, takže můžu s klidem namísto sáhodlouhého vysvětlování, proč neřeším chyby na SP, ale tvoje a tady, použít osvědčenou kombinaci kláves Ctrl+C:

"Pro jistotu ještě jednou, když někdo nechápe, nebo nechce chápat: ozval jsem se jen proto, že Malakin na SP vyšiloval kvůli překlepům, a sám má hrubku v titulku článku, dokonce dvakrát."

Marná sláva, ať už ti to zní, jak chce, výraz "s Louny" je správně a tvoje "s Lounami" špatně. Chody ti tu může tiše tolerovat sebevětší pitomosti, které tu natrousíš o pivu, ale pravidla českého pravopisu zkrátka nepředěláš, i kdybys v každém článku použil deset "neb" a dvacet "žel". A jelikož jsi takový "cíťa" na pravopis a rád o něm poučuješ jiné, neodolal jsem, abych ti tu tvou hrubku nepřipomněl. U jiných lidí to nedělám.


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

Dan

pondělí, 29. březen 2010
22:28

Dan

Dovolím si odbočit od tématu, pravidel jazyka českého a měl bych jeden dotaz týkající se piva.
V první části článku bylo zmíněno, že originál lahvové Louny, měly trvanlivost 3 měsíce a \"nové\" mají 6 měsíců. Je tomu tak?
Já jen že jsem si před časem nechal dovézt jedny z posledních lahvových Loun a teď to skoro vypadá, že už jsou to \"Louny\" z Velkého Března...
---------------------------------
Zpráva byla upravena 29.03.2010 ve 22:29:44


napsal(a): Dan [Odpovědět]

Malakin

středa, 31. březen 2010
08:10

Malakin

to Dan: O těch třech měsících s pivem z Loun a šesti měsících s Březňákem to mám potvrzené zatím jenom od prodejce z pivovarské prodejny, ale protože mi tento pán současně tvrdil, že PETkový Březňák se vyrábí ve VB (prý chutná stejně jako lahvový, tak prý musí být z Března) a ne v Hurbanově, jak si tady všichni myslíme, beru jeho slova spíš s rezervou... a současně doufám, že některý z čtenářů bude vědět víc. V lounském pivovaru jsem, bohužel, nikoho neznal a k lahvovému jsem se dostal jenom výjimečně - občas jsem si ho kupoval v samoobsluze ve Vejprtech a pak taky v bufetu u zastávky Na Větrníku v Praze, ale na délku trvanlivosti jsem tehdy příliš nekoukal, tak vážně nevím.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Pavel R.

neděle, 28. březen 2010
22:13

Pavel R.

Tak to jsem zvědavý, jak dlouho pan sládek bude se svou kapacitou varny ty nové tanky plnit :D Článek opět dobrý, až na to motání hektolitrů a litrů, Marku.


napsal(a): Pavel R. [Odpovědět]

Weetek

pondělí, 29. březen 2010
08:23

Weetek

to Pavel R.: A tu hrubici v nadpisu . . .


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

Malakin

pondělí, 29. březen 2010
08:57

Malakin

to Weetek: Pokud máš tou chybou v nadpisu na mysli slovo "Lounama", tak věz, že to tam mám takto schválně. Psát "s Lounami" by mi totiž v tomto případě bylo tak nějak proti srsti a navíc v hovorové češtině málokdo řekne "loučil jsem se s Lounami"...


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Rash

pondělí, 29. březen 2010
09:59

Rash

to Malakin: Ono by se totiž správně mělo psát "s Louny", ale to je jen na okraj ;)


napsal(a): Rash [Odpovědět]

hroch

pondělí, 29. březen 2010
13:27

hroch

to Rash: S místními názvy je to potíž. U nás máme Rochlice u Liberce, všichni to skloňujou jako ty Rochlice, ale je to počeštělý název pro Rokytnici něměcky, takže ta Rochlice. Místní zvyklost je zavádějící osada Dlouhý most a místní říkají jedu na Dlouhý mosta-vliv sudet. Přestaňte donekonečna až hnidopišsky řešit češtinu a věnujte se jádru věci v článcích.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Luboš S.

pondělí, 29. březen 2010
14:21

Luboš S.

to hroch: Jo je to tak. Když poučuje jeden, tak ten druhý nesmí hned zůstat pozadu.


napsal(a): Luboš S. [Odpovědět]

Dwarf

pondělí, 29. březen 2010
11:55

Dwarf

to Malakin: tohle neřekne vůbec nikdo, leda blbec :-) výraz "s Lounami" nemá v české gramatice místo... správně je "s Louny", hovorově "s Lounama"


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Weetek

pondělí, 29. březen 2010
13:33

Weetek

to Dwarf: Je to přesně tak, 7. pád s kým, s čím, s Louny. Ostatně, totéž říká i internetová příručka Ústavu pro jazyk český, zde: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=Louny&Hledej=Hledej
Takže není nutné psát "s Lounami", prostě stačí napsat to správně :-)Kdyby snad někdo měl pocit, že jsem hnidopich, musím obratem doplnit že kdyby Malakin tu i na jiných serverech tak rád nepoučoval o pravopise, ani bych nepípnul... .-)


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

Dwarf

pondělí, 29. březen 2010
15:32

Dwarf

to Weetek: mám na to podobný názor :-D


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Malakin

pondělí, 29. březen 2010
18:27

Malakin

to Weetek: Jenže on je rozdíl mezi chybou nepodstatného charakteru a chybou velkou. A pak je taky rozdíl mezi chybou na místech, kde se to dá překousnout, a místech, kde to prostě vadí, tj. např. na pivních etiketách či firemních webových stránkách. Je totiž známo, že i obal prodává, a pokud se třebas na pivní etiketě objeví chyby typu "český slady" nebo "barevný slady" - viz etiketa polotmavého Bakaláře - je to prostě o něčem jiném, než když se poplete něco tady nebo na jiném pivním serveru.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Weetek

úterý, 30. březen 2010
12:15

Weetek

to Malakin: Nebavíme se o pivních etiketách, ale o tom, že máš v titulku dvou článků jméno, které neumíš skloňovat. Znova opakuju, bylo by mi to úplně fuk, kdybys jinde nevyšiloval kvůli obyčejným překlepnutím, viz zde: http://www.pivnidenik.cz/komentare/clanek/4190/index.htm # komentar18051
Pokud to tedy ve skutečnosti není tak, že závažnost chyby se odvíjí od toho, jestli ji uděláš ty, nebo někdo jiný :-)


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

Chody

úterý, 30. březen 2010
12:50

Chody

to Weetek:
Myslím, že je rozdíl, když někdo píše názvy značek s malými písmeny a druhý píše hovorově. Tedy alespoň mně hovorová čeština nevadí.

Druhá věc je ta, když si nikdo po autorovi článek nepřečte a plácne ho na web tak, jak je. Ano i když článek někdo překontroluje, může se stát, že se překoukne a něco nechá špatně, nikdo není neomylný. Ale že někdo nechá v článku hovadiny typu Mutějovice vs Mutěnice a nereaguje ani na upozornění v diskusi...

Toť vše ode mne k češtině a nadále tedy již o pivu. Kdybyste však na nějakou chybu narazili nebojte se to napsat, nebo ještě lépe, pošlete mi upozornění mailem. Díky


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Malakin

pondělí, 29. březen 2010
08:47

Malakin

to Pavel R.: Klasická chyba, díky za upozornění. Už jsem to opravil.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Weetek

úterý, 30. březen 2010
16:27

Weetek

to Chody: To je samozřejmě v pořádku, že ti hovorová čeština nevadí, když ji používá Malakin, tak teprve ne, jak jinak :-), problém je, že hovorová čeština není nijak kodifikovaná, takže naprosto nelze říct, co je "jen" hovorově a co už je prostě jen autorova neznalost pravopisu. U Malakina, který je jinak samé "neb" a "žel" je s podivem, že dá do titulku dvou článků "hovorový" výraz "s Lounami", takže bych sázel spíš na chybu :-)
Ale máš pravdu, dost už o pravopise, já pochopil, o co ti šlo a do koho sis chtěl tradičně kopnout :-) Úsloví o třísce v oku bližního a břevnu v oku vlastním se přímo nabízí. Čeština je krásná řeč...


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

Honza Svetpiva.cz

úterý, 30. březen 2010
21:17

Honza Světpiva.cz

to Chody: to vis ze jsem Tvoji jizlivost Mutejovice/Mutenice cetl. Volal jsem Martinovi, at to u clanku vysvetli a pak jsem to chtel prepsat. Holt nemam stesti jako jini, kteri muzou sedet u compu a netu v praci cely den...


píra

neděle, 28. březen 2010
20:56

píra

Do půlitrů si nikdy nezkoušej nic natočit. Loupe se to.


napsal(a): píra [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI