Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Degustace u Hrocha a Ochutnávka pro Tomáše

Jak vlastně to pivo chutná


verze pro tisk

Degustace u Hrocha a Ochutnávka pro Tomáše

Degustace u Hrocha a Ochutnávka pro Tomáše

Dnes se mi tu sešla dvojice degustačních článků. A protože anonymní degustace, resp. její výsledky, vyvolávají vždy mnoho nevěřícných diskusních příspěvků, rozhodl jsem se Vám předložit oba články najednou, aby se diskuse neštěpila. Prvně se podíváme do Liberce, kde právě tyto diskuse vedly Hrocha, aby podobnou ochutnávku uspořádal na vlastní kůži. Druhá část článku nás zavede do pražské První pivní tramwaye, místa konání degustací PPE, kde Bejček uspořádal anonymní degustaci pro Vás, čtenáře PI.



Hrochovi chutná Heineken, aneb anonymní degustace na Kulečníku u Hrocha


Rozporuplné diskuze pod články o degustacích PPE (První pivní extraligy ) mě přivedly k nápadu uspořádat podobnou sérii degustací. Již několik let ochutnáváme piva tak, že je sám ohodnotím a po porovnání s názorem několika dalších lidí vždy zapíšu do hodnocení ochutnávkových piv. Byl jsem velmi zvědav, jak může dopadnout opravdu anonymní degustace.

Nejprve jsem sehnal sklenice, aby každý přihlášený „degustátor“ měl stejné podmínky. Bohužel, když jsme rozbalovali sehnané sklo, zjistili jsme s barmanem s přezdívkou Ježíš, že některé sklo je 0,2l s rezervou a jiné 0,4l, sice stejného designu, ale v podobně velkých krabicích. Co se týká výběru piva, oběhl jsem liberecké krámy a zjistil, že je v nich k dostání 32 druhů ležáků - dvanáctek a jedenáctek. Takže to vyšlo na čtyři základní kola po osmi vzorcích.

Aby nedošlo k nějakému nerovnoměrnému rozložení piv od jedné pivovarské skupiny do jednotlivých kol, rozhodil jsem piva do několika losovacích košů a provedl rozdělení vrháním kostkami. Dále jsem si dal práci s rozložením jednotlivých vzorků k jednotlivým degustátorům. Protože se nikdo z nás nezdrží poznámky „fuj, ten vzorek C je hnusnej“, udělal jsem si rozmisťovací tabulku, podle níž pak vyšlo například, že degustátor 1 měl pod označením vzorku A stejné pivo jako degustátor 2 pod označením vzorku C.

Pro případné zájemce o pořádání podobné akce pár technických údajů: příprava sklenic - umytí cca 20 minut, nalepení polepek cca 10 minut, rozdělení sklenic 10 minut. Oplachování skla a podávání na rozlévání jeden člověk, rozlévání druhý člověk, podávání a rozdělování třetí člověk a to celé nalévání trvá od deseti do patnácti minut při osmi vzorcích a devíti degustátorech.

Já Hroch jsem byl jediný, kdo vybral vzorky a spolu s Ježíšem jsme byli jediní, kdo věděli, co nalévají. Ostatní nevěděli, kromě informace, že se jedná především o dvanáctky a jedenáctky nakoupené v normální liberecké síti vůbec nic.

První základní kolo
První základní kolo

První základní kolo proběhlo 11. ledna. Dle vylosování jsem v pondělí nakoupil lahvová piva, přemístil je do skladu kulečníku. Ježíš vylosovaná piva přesunul ve středu ráno do lednice a tam byly připravené na večerní akci. Sešlo se osm degustátorů, ale bylo připraveno devět sad vzorků, tak jsem se jako jediný znalý seznamu degustovaných piv připojil a navíc se ještě pokoušel rozeznat ochutnávaný vzorek.

Hodnocením soutěžících zamíchalo hlavně poznání Svijanského mázu. Pro někoho naprostý favorit jako jediné poznatelné známé pivo. Pro někoho odpor právě kvůli poznatelnému tetrahopu. Já jsem ho bezpečně poznal, ale snažil jsem se co nejobjektivněji posoudit pitelnost a tak jsem dal relativně příjemnou známku. V tabulce výsledků zvýrazněno moje hodnocení jako jediného člověka, který věděl, co má v neznámém pořadí před sebou. Odhadl jsem čtyři z osmi vzorků.

Pořadí prvního kola
Pořadí prvního kola

Pořadí a hodnocení 1. základního kola seřazeno podle výsledků, ne podle nasazení vzorků:

poř.název pivabody degustátorůcelkemprůměr
1Krušovice 124 4 5 2 3 6 1 6 3343,8
2Konrad 113 8 3 1 4 6 6 3 3374,1
3Svijany 117 8 4 1 4 7 2 4 6434.8
4Rychtář 126 4 5 5 2 8 5 4 6455
4Gambrinus Excelent 118 3 6 5 5 7 3 6 2455
6Krakonoš 128 4 9 2 2 7 9 6 4515,7
7Lobkowicz 128 7 5 5 5 8 7 5 7525,8
8Carslberg5 6 5 7 6 7 4 7 7546

Výsledky prvního kola nás částečně překvapily, ale byl jsem hlavně zvědav na kolo druhé, které na pohled skýtalo zajímavější vzorky.

K druhému základnímu kolu jsme se sešli v menším počtu. Chyběl Balů, který minule i přes napomínání podle způsobu starého krasobruslařského hodnocení rozložil rovnoměrně známky 1-9 mezi všechny vzorky. Nebyl důvod neopakovat podobné známky, hlavně když většině lidí přišla půlka vzorků podobně nezajímavých. Pro tuto degustaci také chyběla Lamužova žena, kterou pro tentokrát nahradil Ježíš.

První dojem je takový, že rozlosování je zajímavější, piva jsou lepší a tak je bude horší rozdat známky.

Druhé základní kolo
Druhé základní kolo

Já jako znalý piv, co jsou rozhozený ve sklenicích, jsem se snažil i přiřadit názvy a výsledek mě absolutně rozhodil. Odhadl jsem pouze Svijanského rytíře a Rohozec a v dalších čtyřech typech jsem se absolutně mýlil. Začal jsem kontrolovat, jestli jsem vše správně rozdal; prostě jsem nedokázal pochopit, že by mně chutnal Heineken nejvíce.

Tak jsme si po degustaci byli všichni vědomí své vlastní neschopnosti rozeznat anonymně ochutnané pivo, že nedošlo na případný kontrolní test, anonymní anebo řízené degustace daných vzorků, které byly v objemu jedné lahve od každého připraveny v lednici.

Pořadí a hodnocení 2. základního kola seřazeno podle výsledku ne podle nasazení vzorků

Pořadí druhého kola
Pořadí druhého kola
poř.název pivabody degustátorů (8)celkem bodůprůměr
1Zlatý Bažant4 6 5 2 5 4 3 7364,5
2Heineken8 2 6 3 3 7 2 6374,6
2Bernard 126 8 3 4 2 5 6 3374.6
4Rohozec 125 5 6 5 6 3 5 4394,9
5Konrad 122 4 5 8 6 6 4 5405
5Svijanský Rytíř 127 4 6 7 8 1 3 4405
7Zlatopramen 118 5 5 4 4 7 4 5425,2
8Baronka5 6 7 8 4 2 7 4435,4

Zvýrazněno v tabulce Hrochovo a Ježíšovo hodnocení, které může být trochu ovlivněno znalostí (i když ne znalostí rozhození piv do sklenic) degustovaných vzorků.

Rada pro všechny, kdož chtějí pořádat něco podobného. Je nutné připravit co nejvíce shodné sklenice, které svými nápisy nebudou ovlivňovat vnímání piva. Příprava předem minimálně půl hodiny. Nalévání ve třech lidech minimálně deset minut, prostě rychleji to nelze zvládnout a tak jsou všechny piva trochu jetá, ono ale ochutnávání trvá zhruba dvacet minut, tak to nalití není zas takový problém.

Rada pro ty kteří chtějí odsoudit výsledky - nejdříve si to zkuste a pak odsuzujte.

PS: Krušovice byly v první degustaci nalévány jako první a přesto jevily největší pitelnost.

Z výsledků prvního kola jsem se opravdu dlouho probíral, druhé kolo mě donutilo okamžitě napsat článek.

Pro úplnost, na zapití a zakousnutí byla připravena voda, rohlíky, v prvním kole eidam 30%, v druhém případě Mozarella 15%.

Další dvě základní kola budou následovat, pak dvě semifinále a finále. Poték bude následovat pokus o zjištění pitelnosti finalistů.

Na fotkách je zajímavé, jak jsou poznat tetrahopové Svijany (a to nebyly nalévány jako poslední). Jejich umělá pěna vydržela celou půlhodinu, u většiny ostatních postupně mizela.

Autor: Jan Klajl, Kulečník u Hrocha



Ochutnávka pro Tomáše – vyhodnocení…


Bylo to pro mne takové zvláštní. Nejdříve skoro zklamání z nezájmu a pak, po degustaci, příjemné zadostiučinění a velké překvapení. Ale popořádku. Já vyhlásím Ochutnávku piv pro nevěřící Tomáše, o které si myslím, že bude zajímat mraky lidí, zvlášť když to vyhlásím na pivním webíku. Navíc nabídnu prostory, veškerý servis a slíbím, že vše zorganizuji tak, jak to děláme při degustacích První Pivní Extraligy.

A hle, ono se místo mraků lidí přihlásilo jen lidí pár a pak i z nich další nemohli a tak se sešlo v čtvrtek v První Pivní Tramwayi jen šest odvážlivců, co se nebáli jít se svojí kůží, či spíše chuťovými pohárky, na trh. Šestice statečných: Rosťa, Henri, Dwarf, Sekal, Sitař a Maier. Sedmým byl ing. Jan Šuráň.

Tomášové 1
Tomášové 1

Ochutnávalo se z deseti českých světlých ležáků zakoupených v běžné obchodní síti. Jejich výběr nikdo neznal. Jen jsem po Hadžim – nákupčím PPE – chtěl: 3-4 velký, 3-4 střední a zbytek menší a s tím jsem také přítomné seznámil. Navíc jsem vložil soutěž o sqělýho panáka s tím, že kdo si bude nějakým pivem tak jist, že i pozná značku, tak ať mi to tam napíše a hle tři - Henri, Dwarf a Sekal poznali pivo, které nakonec i zvítězilo a Maier správně určil vzorek č. 3. Jen místo panáka si vybrali chlapci pivo, a tak jsem sakra ušetřil :)

Měl jsem moc velkou radost, že mé pozvání přijal a „své“ místo ve vagonu zaujal i Honza Šuráň a tak byli přítomní konfrontováni se závěry vskutku kvalifikovaného degustátora a to přesně tak, jak to děláme i v PPE. To znamená, že proběhla degustace, kde si všechny poznatky o jednotlivých pivech přítomní zaznamenávají do svých degustačních listů. Tyto

listy já pak vyberu a jejich hodnocení zapíšu. Pak jim degustační listy zase rozdám zpět a sčítám jejich body, které oni udělili jednotlivým pivům dle Stupnice hodnocení, kde čím míň bodů tím lepší vzorek (Stupnice hodnocení: mimořádně dobrý - 1; velmi dobrý - 2; dobrý - 3; dosti dobrý - 4; prostřední - 5; dosti špatný - 6; špatný - 7; velmi špatný - 8; mimořádně špatný 9)

Během doby, co já počítám, Honza čte všem nahlas své hodnocení jednotlivých vzorků, o kterých zatím ještě nikdo neví, co je v které sklenici za pivo. Už to je velmi zajímavé, kdy si porovnáváte chuť s mezinárodně ceněným degustátorem a dovídáte se, jaké případné vady tam našel on a porovnáváte to se svými zápisky. Zároveň Honza říká i své

bodové hodnocení a říká i důvody, proč ten vzorek tak obodoval. Již dříve nám říkal, že je na to zvyklý právě z mezinárodních degustací, kde nestačí jen napsat nějaké body, ale musíte je umět u toho daného vzorku i obhájit argumenty.

Mezitím mám už sečteno a pořadí vyhodnoceno. Jednotliví hodnotitelé se pro mne nepřekvapivě – mám přece před sebou přinejmenším poučené laiky, ostatně stejně tak to je i v PPE – v naprosté většině vzorků ve svém hodnocení dost shodují. Čtu vždy nejdříve umístění, pak počet bodů a nakonec odhaluji značku piva. Začínáme od posledního místa u kterého panuje shoda, že pivo bylo silně havarované… A tak dále až do prvního. Viz tabulka a hodnocení jednotlivců…

Po odhalení jednotlivých značek nastává přesně to co vždy v PPE. Nevěřícné kroucení hlavou se nepravidelně střídá se souhlasným pokyvováním. Jeden překřikuje druhého a dávají si navzájem za pravdu či se přou o maličkosti. Honza zůstává a další dvě hodiny čelí spoustě dotazů, na které dává upřímné odpovědi, které se jen tak nedozvíte. Honza je úžasný nejen v tom, jaký má nadhled, ale hlavně není zatížen jedním pivovarem či pivovarskou skupinou a tak nemusí někoho nesmyslně obhajovat a dává pravdivé odpovědi. Myslím, že hlavně to většina přítomných ocenila.

Tomášové 2
Tomášové 2

Zleva doprava: Petr Sitař, Dwarf, Rosťa Kloubek, Honza Šuráň, Tomáš Maier, Henri a Sekal. Fota jen mobilem a jsou nevalná – omluva…

No a nyní k tomu velkému překvapení! Většina z přítomných se dohodla na tom, že by ráda v degustacích pokračovala a chtěla by založit nějakou svoji skupinu či První Pivní Ligu. Na to jsem reagoval, že chtějí-li se nějak spojit s námi, tak že jejich návrh přednesu na Ideové konferenci PPE a se závěrem je seznámím… Byl jsem skoro dojat a uvědomil jsem si, že jsme zasili a dobře zasili, neb bude-li vznikat po republice stále více spotřebitelských skupin, co se budou snažit věnovat degustacím českých piv a budou své výsledky prezentovat, tak to bude jen dobře a myslíme si, že českému pivu to může časem jen a jen prospět.

Tak to je z Ochutnávky pro Tomáše vše.

P.S.: Dvě věci mne pobavily:

1) Rytíř skolil naopak Zubra (ve finále PPE byl Zubr první a Rytíř třetí)…

2) Ta dvanda Géčko (3 a ve finále PPE 8) a ty Krušky (6 a 4-6) asi nebyly ve finále PPE náhodou, když i přítomným vlastně chutnaly… Halt holt anonymní degustačka je něco jiného než horoucí přesvědčení a pocit. Možná i proto se nehlásili všici ti velkoznaček bijci, aby se veřejně neodkopali :)


pořadínázevalc.%pivovarŠ R M H D S Pbody
1)Svijanský Rytíř5,2%Svijany3 3 3 5 4 2 222
2)Zubr Premium5,1%Přerov3 5 3 4 4 3 426
3)Gambrinus Premium5,1%Plzeň4 3 3 4 3 6 427
4)Herold5,2%Březnice4 3 4 4 7 5 330
5)Kumburák5,3%Nová Paka3 6 6 5 4 5 332
6)Krušovice5,0%Krušovice5 2 6 5 5 8 435
7-8)Braník5,0%Staropramen5 5 5 6 5 7 437
7-8)Chotěboř5,1%Chotěboř3 5 6 4 7 6 637
9)Chodovar5,0%Chodovar5 6 7 7 8 9 648
10)Hubertus4,7%Kácov7 6 7 8 8 9 752

Zkratky jmen či nicků: Š = Honza, R = Rosťa, M = Maier, H = Henri, D = Dwarf, S = Sekal a P = Sitař on je Petr…

Autor: Jiří Bejček Stehlíček, První pivní tramway



[Pivní.info] [Zobrazeno 10344x] [22. leden 2012]
[Degustace] [comments: 40] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Bejček

neděle, 12. únor 2012
01:29

Bejček

Pro Sekala

IK PPE zasedala PPT 31. 1. Je mojí hanbou, že jsem vám zúčastněným ještě nenapsal mejl, neb mne k tomu IK PPE v PPT pověřila. Hluboce se vám omlouvám a v nejbližší době tak učiním.
Za IK PPE z PPT JBS :D


napsal(a): Bejček [Odpovědět]

Sekal

sobota, 11. únor 2012
23:15

Sekal

Mne by zajímalo, zda již zasedla ideová konference PPE.


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
10:29


posted by: Inzerce

Kulda

středa, 8. únor 2012
22:00

Vo víkendu jsme s Lízníkama polízli anonymně tmavý český ležáky a dopadlo to takhle:
1.ŽATEC PREMIUM TMAVÉ alk.4,3%obj.
2.LITOVEL PREMIUM DARK alk.4,8%obj.
3.ČERNÁ HORA GRANÁT alk.4,5%obj.
4.EGGEMBERK TAMVÝ LEŽÁK alk.4,2%obj.
5.FERDINAND LEŽÁK TMAVÝ alk.4,5%obj.
6.POSTŘIŽINY TMAVÝ LEŽÁK alk.4,3%obj.
7.STAROPRAMEN ČERNÝ LEŽÁK alk.4,4%obj.
8.BUDVAR TMAVÝ LEŽÁK alk.4,7%obj.
9.REGENT TMAVÝ LEŽÁK alk.4,4%obj.
10.BERNARD ČERNÝ LEŽÁK alk.5,1%obj.
Polízávalo 9 lízníků.
Kulda


napsal(a): Kulda (liznici(a)liznici.cz) [Odpovědět]

Regent

úterý, 24. leden 2012
22:49

Regent

Jirkův nápad mě okamžitě po napsání na 100 % nadchnul a okamžitě jsem reagoval a očekával kdy to přijde. Po novém roce moje pozornost poněkud ochabla a málem se mi to nevyplatilo. Na degustaci jsem se dostal jako náhradník.
Rozhodně posílám Jirkovi velký dík za tuto akcičku a věřím, že nebyla poslední.
Zkušenosti s podobným akcemi jsem trochu měl, ale hodně málo. Ovšem jednu si pamatuji dodnes. To když Honza Kočka začínal s anonymními moderovanými degustacemi v Pivovarském domě. První byla degustace desítek a pro mě dopadla katastrofálně. Nejvíce mi chutnal Gambrinus.
S tím to vědomím jsem také vstupoval do PPT a sliboval si, že si na ty velkovýrobny dám pozor. Ovšem při samotné degustaci šly sliby stranou a snažil jsem se vyhodnotit to opravdu nejlepší pivo, i když z toho spíše vyšlo pivo které mě nejvíce a nejméně chutnalo. Postupem času ochutnáváním piv a i díky absolvování pidi degustátorského kurzu, jsem získal nějaký ten přehled co do českého piva paří a nepatří. Ovšem když před Vás postaví 10 rychle teplajících vzorků, už není čas si vybavovat někde v paměti založené zkušenosti. Nakonec věřím, že podvědomě přišly sami. Alespoň výsledky to trochu potvrzují.
Tudíž se bez mučení a dobrovolně přiznám, že Ochutnávky pro Tomáše jsem se zúčastnil, jako naprostý laik a tak jsem vzorky porovnával. Nelámal jsem si hlavu jaké ty vůně a chutě přesně jsou, ale jestli mi ve vzorku vadí či nevadí a jak moc. Plnost a hořkost posuzoval dle mých chuťových buněk.
Z celkových výsledků mě nejvíce překvapilo nízké umístění Chotěboře, ale i mě se na něm něco nelíbilo. Pozici Gambrinusu jsem očekával a popravdě řečeno jsem ji typoval i o stupínek výš (to že se v degustací objeví jsem očekával na 100 %). Co mě ale nejvíce potěšilo, je už zmiňovaná shoda našich hodnocení.
Samozřejmě podobných akcí se do budoucnosti nebudu bránit a pevně věřím, že se podaří druhou ligu založit. Nakonec dyť to do PPT mám 381 metrů!

Petr Sitař alias Regent.


napsal(a): Regent [Odpovědět]

Martin C.

úterý, 24. leden 2012
11:11

Martin C.

Nikdy jsem degustaci nepřipravoval a nechci, aby to vyznělo jako kritika, ale v této souvislosti mě už dříve napadlo několik věcí, které výsledky degustace tak trochu znehodnocují. Myslím, že zakopaný pes je především ve třech krocích:
1. Posuzujete piva v různé kondici. Daný pivovar by měl mít šanci na rehabilitaci - přece nemohu z jednoho vzorku jedné šarže určit, jestli je pivo špatné nebo dobré; já vím, že neděláte žádnou vědeckou studii, ale pokud chci porovnávat, tak alespoň lépe srovnatelné vzorky než např. nezkazitelný Gambrinus versus zkažený Hubertus. Pokud by byl druhý kácovský vzorek nezkažený, alespoň by jeho průměrná známka lépe odpovídala skutečnosti.
2. Jak už tady někdo zmínil - v rámci správnějšího vyhodnocení je dobré vyloučit odlehlé hodnoty, tedy zbavit se výrazně odlišných hodnocení, ať už kladných či záporných, což se praktikuje i např. ve sportu (krasobruslení, skoky na lyžích atd.).
3. Hned na začátku by bylo dobré se dohodnout, jestli budete dávat známky (takže budete v rozmezí např. 2 - 6) nebo pořadí (1 - 9).
Tím sice není zaručeno, že by Krušovice nevyhrály -:), ale možná by neodpadla hned zpočátku jinak jistě docela dobrá piva. Jenže dělat takovou ochutnávku by asi bylo dost složité.
Ještě bych měl na vás dotaz - na fotce vidím, že máte před sebou vzorky ve sklenicích, patrně nějak očíslovaných. Postupujete tak, že ochutnáváte vzorky od 1 do 9, nebo je pořadí ochutnávání vzorků pouze na vás?


napsal(a): Martin C. [Odpovědět]

Ian Corcoran

úterý, 24. leden 2012
11:26

to Martin C.: Mne jako spotřebitele opravdu nezajímá, kdy bylo pivo stočeno a kdy si ho mám koupit aby bylo v dobré kondici. Na to je na etiketě lahve zákonný údaj spotřebujte do:
Škrtání extrémních známek vede ke zploštění hodnocení a k výhrám průměrných piv co nikoho neurazí.


napsal(a): Ian Corcoran [Odpovědět]

Martin C.

úterý, 24. leden 2012
12:43

Martin C.

to Ian Corcoran: Ano, máte pravdu, ale ať už chcete nebo ne, občas dojde k tomu, že pivo, které jste koupil, je v lepším případě nedobré, v horším zkažené. Můžeme tu polemizovat o tom, jestli za to může pivovar nebo sklad nebo cokoli dalšího, ale pít ho asi nebudeme. Lze tedy říci, že toto konkrétní pivo je např. horší než jiné konkrétní pivo nezkaženého Gambrinusu. Určitě je však nelze označit za dva skutečně reprezentativní vzorky. Co se týče hodnocení - myslím, že nemáte pravdu, koneckonců lze to ukázat na vyhodnocení výše.
Ale nerad bych zabředl do nějaké nicneříkající diskuse, já Váš názor respektuji, jsem také přesvědčen, že by zákazník měl dostat kvalitní pivo, a klukům degustačním fandím.


napsal(a): Martin C. [Odpovědět]

Ucho

úterý, 24. leden 2012
17:11

to Martin C.: Martine, jasně že můžou ochutnávat v libovolném náhodném pořadí. Dokonce by měli, ty piva přece pomalu teplají a pořadí ochutnávání by pak mohlo ovlivnit výsledek. Navíc při degustaci je dobrý se k vzorkům vracet a třeba i znovu porovnávat zezačátku podobně hodnocený dvojice nebo trojice. A s tou různou kondicí: to je úplně nepřijatelná výhrada. Výrobce ručí za pivo do konce záruční lhůty a basta. Do té doby je pivo způsobilé soutěžit, pokud je vystaveno běžným podmínkám, ne úzkostlivým, prostě normálním jako každý pivo na krámě. Tedy ani nemá projít mikrovlnkou a mrazákem, že. Jistě, pokud by se degustovalo opakovaně a jedno pivo by vždy bylo co nejčerstvější a jiné vždy těsně před expirací, bylo by to nefér. Ale to snad nikdo nemá zapotřebí.


napsal(a): Ucho (poslech(a)email.cz) [Odpovědět]

hroch

čtvrtek, 26. leden 2012
18:16

hroch

to Martin C.: k tomu zpětnému vracení k nějakým vzorkům, prostě je to téměř neúnosné. Takhle se jedná o čtyři základní kola, dvě semifinále, finále, a případný pokus umístěných v pitelnosti, takže osm setkání. Dokážeš dohodnout osm lidí co budou opravdu pravidelně chodit pít vzorky lahvových piv, kdy si po prvním ochutnání těch osmi vzorků (samozřejmě se k nim dvakrát třikrát vracíš) myslíš proč tě někdo minimálně pěti vzorkama trestá.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Martin C.

pátek, 27. leden 2012
15:53

Martin C.

to hroch: Aha, vidíš, na tohle jsem nepomyslel. Díval jsem se na to spíš z hlediska hodnocení, a ne z hlediska hodnotitelů. Uznávám sebekriticky, že degustace není laboratorní test. Vždycky jsem si ale myslel, že zatímco uspořádat degustaci není tak jednoduché, účastnit se jí je zábavná zkušenost. Nenapadlo by mě, že to může být svým způsobem náročné, ale teď už to začínám chápat. Ale nemyslel jsem to zle, jen jsem se snažil dobrat toho, proč některá, jinak jistě dobře pitelná piva dopadla v degustaci tak špatně.


napsal(a): Martin C. [Odpovědět]

Ježík

pátek, 27. leden 2012
18:30

to Martin C.: Jojo, jednorázová akce je sranda. Ale pravidelná, to už chce organizaci, peníze, čas, přípravu. Opakované degustace stejné kolekce nemají smysl, protože tyhle degustace si přece nečiní nárok na nějaký absolutní "objektivní" ortel, ale je prostě příspěvkem k debatě, zajímavou zkušeností.


napsal(a): Ježík (osten(a)inet.com) [Odpovědět]

Rosťa

úterý, 24. leden 2012
08:41

Rosťa

Ty jsi byl dojatej, Bejčku, a ještě to drze přiznáš? Tak já to tedy taky přiznám: Byl jsem taky dojatej. Jsi šikovný pionýr, chlapče! A děkuji ti. Účast páně Šuráně byl geniální tah. Bylo mi ctí, pánové, odkopat se právě s Vámi! A ta dvojka, co jsem dal Krušovicím? Cítil jsem potřebu dát nejlepší známku tomu, co mi nejvíc chutnalo a samozřejmě stihomamně v koutku podezírám rozlévače, že to u mě nějak popletl :) Ale je pravda, že Dr. Oetker, když ty Krušky převzal, byl úplně první, kdo mě hrozně zklamal. Před tak sedmi osmi lety byli Krušky čpící lihovou tekutinou, po níž jsem líh říhal dva dny a oči měl červený cca 40 hodin. Dost let jsem je tak neměl a ztratil tak kontakt. Fascinoval mě výrok pana Šuráně, že velké pivovary jsou právě kvůli masovosti nuceny vařit nikoliv nezaměnitelné pivo s vlastním charakterem, nýbrž pivo, které "vadí" co nejméně lidem. Čili, pokud to dokáží, nakonec budou všechny vařit jakousi referenční pivovost a já nebudu schopen poznat, čí je to produkt...


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

emu

pondělí, 23. leden 2012
21:54

emu

zase tak se nedivím. mnohé malé pivovary mají opravdu kolísavou kvalitu. moje poslední zkušenost s hubertusem (točeným!) odpovídá výsledkům degustace. bylo to tak příšerně přesycené, že kromě bublinek jsem v piu necítil nic. škoda.


ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]

Njorloj

pondělí, 23. leden 2012
19:32

Njorloj

Děkuji oběma skupinám za poučný článek o degustacích a Hrochovi i za pěkně popsanou přípravu a provedení, určitě poslouží jako dobrý návod. Možná by nebylo špatné vytvořit stránku s kompletním návodem a použitým degustačním listem, aby si třeba i ostatní mohly zkusit degustaci na podobných principech a mohlo se mezi nimi porovnávat.


napsal(a): Njorloj [Odpovědět]

Ucho

pondělí, 23. leden 2012
16:03

Jen by se hoši měli mírnit s těmi rozptyly. Dvojky, devítky, osmičky... Podívejte na Šuráně, ten to neudělal. Devítka je přece pro pivo, které se nedá pít. Pak měl vlastně Honza na celkový výsledek nejmenší vliv a rozhodl Sekal, který měl nejmenší soudnost.


napsal(a): Ucho (poslech(a)email.cz) [Odpovědět]

Sekal

pondělí, 23. leden 2012
16:52

Sekal

to Ucho: Chm, nejmenší soudnost... Asi kdybych byl členem PPE nebo byla tato degustace jednou ze série, tak bych o tom přemýšlel, ale prostě jsem to ohodnotil, jak jsem to cítil. Jestliže přičichnu k pivu a ihned ucuknu a vzápětí se zatajeným dechem ochutnávám octoidní pivo, pak tomu dám devítku, i když Šuráň tvrdil, že nic z těch piv nebylo nepitelných, tak já bych Kácov s Chodovarem vylil. Šuráň je samozřejmě zvyklý hodnotit z PPE, ale já jsem se jednak tímto v rámci této JEDNORÁZOVÉ degustace vázán necítil, druhak moje známky přibližně kopírují Šuráňovy známky +2. Vyškrtej si moje známky a výsledky budou plus minus stejné, akorát Gambrinus přeskočí Zubra.


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Ježík

pondělí, 23. leden 2012
20:11

to Sekal: Ale i tak si myslím, že při své druhé degustaci už bys devítku nedal. A při třetím ani osmičku, pokud by nešlo o zkažený pivo. Prostě napoprvé tohle udělá skoro každý. Na druhou stranu pan Šuráň by zas mohl klidně rozptyl trochu zvětšit, ale on holt nemůže měnit zažitou metodiku.


napsal(a): Ježík (osten(a)inet.com) [Odpovědět]

Sekal

pondělí, 23. leden 2012
22:31

Sekal

to Ježík: Pokud se ustaví jakási konkurence PPE nebo podliga, to je jedno, byl bych tomu koneckonců rád, byla to zábava i zkušenost, pak se budu rozhodovat jinak, ale teď jsem měl 10 piv a rozmezí 1 až 10. Pokud mi říkáš, že nemám dávat 1,2,8 a 9, pak mělo být rozmezí 3 až 7. Nepochybuji o tom, že existují větší hnusy, než byly ochutnány ve čtvrtek v PPE, ale já si neměl devítky pro koho šetřit.


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

hadži

úterý, 24. leden 2012
00:26

to Sekal: tohle je problém, s kterým se potýká i PPE. Já jsem například navrhoval, aby se nejnižší a nejvyšší známky u daného vzorku škrtaly, tak jak je tomu např. u skoků na lyžích. Ale byl jsem ukřičen argumenty o potlačování originality na úkor průměrnosti a to jsem nakonec sám rád musel uznat :-)


napsal(a): hadži [Odpovědět]

hroch

úterý, 24. leden 2012
07:00

hroch

to hadži: Ono když se na ty výsledky u nás podíváš tak prakticky když někdo dal příůiš nízkou známku, byl vyrovnán někým kdo dal příliš vysokou známku, takže vyškrtáním by se skoro nic neřešilo.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

hroch

pondělí, 23. leden 2012
19:46

hroch

to Ucho: S tím rozptylem, je to problém. Jelikož u mě je složení lidí cca čtyři co se cítí být lépe poučenými laiky a další pouze se zájmem o pivo, tak nebyla ucelená představa o bodování. Přemýšlel jsem jestli neudělat modelovou soutěž a jelikož jsem si netroufal odhadnout výběr piv na cca dvojku, pětku a osmičku (pozdější výsledky to potvrdily) šli jsme rovnou do toho. Největší výkyvy v hodnocení jsou u specifických piv (výrazný určitou chutí a nebo naprosto čistou bezchutí) a tam tipuju, že kdyby šlo o vnímání většího množství piva tak se víc sjednotíme. Prostě z tak malého a opatrného pití lze těžko hodnotit. Více koly se to zlepší a v semifinále to bude již lepší.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Ježík

pondělí, 23. leden 2012
20:18

to hroch: Ucho asi nemyslelo roptyl mezi ochutnavači u jednoho piva. Každej má nárok na svůj pocit, co za pivo mu chutná. Spíš jde o rozpyl u jednoho člověka, jeden od dvojky po devítky (do tohohle rozmezí se vejde skoro celej pivní svět a ne soubor pár českých běžných ležáků) a u jiného to kmitá jen mezi čtyřkou a šestkou. V tom by měla bejt mezi degustátory přibližná shoda, jinak má hlas jednoho úplně jinou váhu než hlas druhého.


napsal(a): Ježík (osten(a)inet.com) [Odpovědět]

Sekal

pondělí, 23. leden 2012
23:10

Sekal

to Ježík: Jak jinou váhu? Sestavil jsem si tabulku, v níž jsem vždy vyškrtl hodnocení jednoho degustátora. NIKDO NIJAK VÝZNAMNĚ VÝSLEDKY NEOVLIVNIL! 1., 8. i 9. místo by bylo vždy stejné. Ostatní změny kosmetické.


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Ucho

úterý, 24. leden 2012
16:59

to Sekal: To je matematika. Kdo použije větší rozptyl, ten má větší vliv na konečné bodové rozdíly. Bez ohledu na to, jestli se zrovna při jedné degustaci náhodou projeví v pořadí nebo ne. Ale já to nemyslím jako výtku, prostě si tím musí projít každý. Ti s extrémním rozptylem se trochu zklidní a ti z moc úzkým si uvědomí, že se vlastně okrádají o vliv na výsledek a trochu to rozpětí roztáhnou. Za pár let se to ustálí...


napsal(a): Ucho (poslech(a)email.cz) [Odpovědět]

Chytrolín z pivní pěny

pondělí, 23. leden 2012
14:41

fascinuje mne, že hodnocení pana Šuráně se v zásadě shoduje s hodnocením laiky. To je skvělé vysvědčení pro dobré degustátory, že to nejsou nějací přemoudřelí ekšperti, jejichž chutě se vzdálily běžným spotřebitelům.


napsal(a): Chytrolín z pivní pěny [Odpovědět]

Kejna

pondělí, 23. leden 2012
13:07

Kejna

doufám Bejčku, že Tvé skorozklamání bylo přebito a že to nebylo naposled a taky doufám, že si to příště zorganizuju trochu líp, předem díky, k.


napsal(a): Kejna [Odpovědět]

Ucho

pondělí, 23. leden 2012
12:54

Jen tak dál. Ať si každý zkusí něco podobného, ona ho přejde chut hanět jiné degustátory, že asi kloktali hovnem. Než to někdo zkusí, nepochopí, kolik procent na jeho dojmu z piva dělá vědomí toho, co pije. Co lidí tady bylo přesvědčeno, že jejich indiviuální dojem je víc než anonymní degustace větší skupiny lidí.


napsal(a): Ucho (poslech(a)email.cz) [Odpovědět]

Hříbek

pondělí, 23. leden 2012
09:40

Hříbek

Dvě degustačky najednou, no to je paráda jen tak dál!! po vlastní zkušenosti mě výsledky nijak nepřekvapují. První březnový víkend máme také opět připravenou degust. akci, výsledky tu samozřejmě v nějakém článku oznámím. :)


napsal(a): Hříbek [Odpovědět]

hroch

pondělí, 23. leden 2012
07:54

hroch

Je zajímavý velký rozdíl v hodnocení Rytíře mezi těmito dvěmi akcemi. U Hrocha to opravdu je takhle rozlítaný-všichni byli připravení na ležáky a najednou "já tady mám snad činzano" někdo to hodnotil jako zajímavý zpestření, někdo naopak jako špatné vykročení z řady. Ještě jedna poznámka z šestnácti vzorků co jsme zatím ochutnali, žádný pivo nebylo ani trošku hořké, všechno byly nasládlý, nehořký s malou stopou sladové chuti. Když už ty piva měly nějakou sladovou chuť, tak to byla pachuť.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Ian Corcoran

neděle, 22. leden 2012
18:27

Hubertus má typickou nemoc malých pivovarů, totálně rozkolísanou kvalitu, někdy lahoda, jindy se to nedá pít.


napsal(a): Ian Corcoran [Odpovědět]

Ian Corcoran

neděle, 22. leden 2012
18:29

Proto se První pivní extralize moc neprosazují, tam musí pivo potvrdit kvalitu třikrát v roce, aby se slušně umístilo ve finále.


napsal(a): Ian Corcoran [Odpovědět]

honza1205

pondělí, 23. leden 2012
01:07

honza1205

to Ian Corcoran: Ale točenej Hubert je ňamka kdykoliv.Lahvování je prostě náročný.


napsal(a): honza1205 [Odpovědět]

PetrV

neděle, 22. leden 2012
17:20

PetrV

Díky za pěkné články. Jinak zajímalo by mě, kde byl Hubertus zakoupen a kolik času od stočení už měl za sebou.


napsal(a): PetrV [Odpovědět]

Hadži

neděle, 22. leden 2012
22:59

to PetrV: Huberta jsem zakoupil v jedné za specializovaných pražských pivních prodejen, stejně tak jako piva dalších menších pivovarů. Ostatní vzorky převážně velkých pivovarů byly zakoupeny v jednom z pražských supermarketů. Výběr vzorků jsem volil jednak na základě požadavku Bejčka na zastoupení druhů pivovarů (viz článek),jednak na základě bouřlivých debat k degustačním článkúm na tomto servru. Jinak na etiketě se nedovíte, kdy bylo pivo stočeno, jen dobu minimální trvanlivosti - tato podmínka byla samozřejmě dodržena.


napsal(a): Hadži [Odpovědět]

PetrV

pondělí, 23. leden 2012
16:10

PetrV

to Hadži: No Kácov v lahvi má trvanlivost dva měsíce, z toho poznám kdy bylo stočeno. To pivo je živé, v temnu a v chladu vydrží. Ale když ho mají někde na regálu, jde rychle do háje. Tak se jen tak ptám. V létě jsem kupoval pravidelně Huberta v jedné sámošce, kde měli jeden čertsvý závoz a pak už týden co týden bylo to pivo horší (z toho jednoho závozu, prostě v krámě stárlo, protože skladováno bylo v teple a světle). Degustacím zdar!


napsal(a): PetrV [Odpovědět]

hadži

úterý, 24. leden 2012
00:05

to PetrV: Pokud si vzpomínám, daný vzorek měl asi měsíc do konce minimální trvanlivosti. V dané prodejně je v těchto měsících teplota maximálně 20 st., a osvětlení zářivkami, navíc vzorky beru, pokud je to možné, ze zadních řad v regálu, takže tyto vlivy bych téměř vyloučil. Můj osobní názor je, že to pivo dosti trpí filtrací, při několika návštěvách v Kácově jsem byl s kvalitou spokojen. K tomu dodám jednu perličku, loni v létě jsme pořádali mejdan pro cca 30 lidí a nakoupili jsme v Kácově 100 litrových petek (50 desítek a 50 dvanáctek) a téměř vše se za všeobecného nadšení vypilo, přestože k dispozici byly ještě spousty dalšího chlastu..


napsal(a): hadži [Odpovědět]

Dwarf

neděle, 22. leden 2012
17:19

Dwarf

co dodat... na první místo jsem posadil G12 a svou velice oblíbenou Chotěboř jsem poslal do suterénu, stejně jako Herolda... to je rozdíl mezi tím, když si dáte 1,5 deci nebo 2-3 půllitry :-) na (ne)oblíbenosti některých piv se u mě ovšem nic nemění...


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

honza1205

neděle, 22. leden 2012
15:27

honza1205

Já jsem laik jak blázen,ale v době,kdy se dělala Tramway jsem byl pracovně mimo.U Chotěboře se moc nedivim,koupil jsem si jí ve středu a nic moc,ale před vánocema mi chutnala moc.


napsal(a): honza1205 [Odpovědět]

Ian Corcoran

neděle, 22. leden 2012
14:51

Jsem nadšen, jen více anonymních degustací. To vám ochlastové otevře oči!


napsal(a): Ian Corcoran [Odpovědět]

Chody

neděle, 22. leden 2012
12:22

Chody

Doufám, že se dozvíme výsledky dalších kol, semifinále a finále z Liberce...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI