Šlechtic mezi pivy?
Jak vlastně to pivo chutná
Šlechtic mezi pivy?
Nestává se často, aby v českém pivovarnictví spatřilo světlo světa nové super prémiové pivo. A tato situace právě nastala. Je tu nová vlajková loď skupiny K Brewery Trade - Lobkowicz Premium Quality , které se vaří v pivovaru Platan Protivín. V tisku jsme se mohli dočíst, že v Česku chce Lobkowicz konkurovat především tzv. prémiovým ležákům, kam patří především Pilsner Urquell nebo Budweiser Budvar. V několika bodech se společně zamysleme nad zrodem, ale i chutí tohoto nového piva...
1) Pivovar ve Vysokém Chlumci
Toto nové pivo totiž zdědilo značku právě vysokochlumeckého pivovaru. Ve Vysokém Chlumci se tak má nadále pro český trh vařit jen jedenáctka Vévoda a polotmavá dva(tři)náctka Démon. Takové okleštění sortimentu může vyvolat oprávněné obavy o budoucnost pivovaru.
Osobně nemám takové změny rád. Značka Lobkowicz prostě patří k Vysokému Chlumci. Proč se tedy tohle super pivo nevaří tady? Není tu potřebná technologická základna či se předpokládá takový výstav, který by zde nebyli schopni uspokojit?
Nové pivo
2) Pivovar Platan v Protivíně
V poslední době to jde s chutí protivínského Platanu od desíti k pěti. Mám doma ještě jedenáctku skoro nepitelnou. Budou tedy v Protivíně schopni uvařit vlajkové pivo celé skupiny? Proč se zde nejdříve nezaměřit na chuť dvanáctky Platana, která bývala vynikající... Ale k dnešnímu dni je její výroba zrušena - snad právě kvůli Lobkowiczovi.
3) Cena
Samozřejmě jsem se o toto nové pivo zajímal a chtěl jím rozšířit sortiment v Pivní prodejně. Když mi přišel ceník, nevěřil jsem vlastním očím. Nákupní cena za půllitr (shodná v lahvi i sudu) převyšuje 20 Kč. Na první pohled se zdá, že se jedná o cenu za litr, ale není tomu tak. Takže cena je opravdu superprémiová a zdatně konkuruje značce Pilsner Urquell.
Lahvový Lobkowicz
4) Volba značky
Jméno šlechtického rodu samozřejmě navozuje jistou exkluzivitu. Pivo Lobkowicz je však tradiční značkou pivovaru Vysoký Chlumec, který vlastnili Lobkowiczové. Proč, když už se vaří v Protivíně, nepojmenovat nové pivo po bývalých majitelích protivínského pivovaru - Schwarzenberzích? Proč na ně zbyla jen desítka, respektive pivo výčepní. V čem jsou Schwarzebergové horší než Lobkowiczové? Proč přenášet značky mezi pivovary?
5) Technologie
Technologie výroby tohoto piva by měla dodržovat tradiční postupy, neměly by být tedy pro kvašení použity CK tanky a neměla by se upravovat stupňovitost piva jeho ředěním vodou, tedy všem dobře známé HGB.
Degustační vzorky
6) Etiketa
A co nám prozradí etiketa? "Naši sládci vaří pivo podle tradiční receptury, stejně jako v dobách našich pramenů, kdy se vše dělalo pomaleji, pečlivě a poctivě. Používáme pouze nejlepší české suroviny, ječný slad z odrůdy Bojos, chmelíme na třikrát Žateckým poloraným červeňákem a Premiantem. Výsledkem je opravdová dvanáctka, prvotřídní pivo, které vyniká harmonií delikátní hořkosti, plné chuti a bohaté pěny. Doba zrání: 35 dní." Popis piva: "Pivo světlý ležák / Složení: pitná voda, ječný slad, upravený chmel / Obsah alkoholu 4,7% obj. / Pasterizováno / Stáčeno v ochranné atmosféře / Skladujte v chladu a temnu / Podávejte chlazené"
Přepravka
7) Balení
No neodolal jsem a zakoupil (s vědomím, že si to asi vypiju sám) jednu basičku na zkoušku. Ve zbrusu nové přepravce se ke mně dostává pivo v lahvi odlišné od ostatní produkce KBT. Jedná se o zelenou (bohužel) lahev typu České pivo s pozlátkem na krčku. Balení trošku připomíná PU.
8) Chuť
Dlouho neodolám a vzápětí pivo otevírám a mohu říct po prvním vzorku toto - vypadá jako Prazdroj, voní jako Prazdroj a chutná jako Prazdroj. Jako Prazdroj, jak si jej pamatuju...
Nabízí se tedy možnost srovnání obou superprémiových piv (DMT hledejme na konci zimy 2010). Vůně je velmi podobná, Prazdroj snad trošku výraznější. Chuť Lobkowicze je jemná, sladovější, Prazdroj je naopak hořčí a drsnější. Pěna nového piva je bohatší, barva mírně světlejší.
Které je lepší?
Nejsem samozřejmě žádný degustátor, takže berte tyto moje základní postřehy jako velmi subjektivní a rozdíly mezi oběma pivy si zkuste vypozorovat sami.
9) Závěr
Závěrem lze konstatovat, že se nové pivo povedlo a i přes vyšší cenu má šanci se na trhu uchytit, zejména v restauračním prostředí. Osobně jeho logo uvidím radši, nežli logo PU...
A zakončím oblíbenou otázkou: Co Vy na to?
[Richard Chodora] [Zobrazeno 33084x] [5. listopad 2009]
[Degustace] [comments: 89] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]
Diskuse k článku
Vložit komentář
Komentáře
Bejček
sobota, 29. říjen 2011
21:46
To je ale prčinka !
Tak TOHLE je přesně ten článek co nás vyburcoval k popisování, kdo má jaké zkušenosti s Lobkowiczem. A kde jsme se po mejlu hádali jestli je tak dobrý nebo není, až jsem prohlásil to zásadní : "Ukázaná platí !" a nabídl kamarádům, co se naší mejlové diskuze účastnili, prostory Tramwaye k anonymní degustaci, kde se ukáže kdo z koho... A právě tohle byl základ na kterém jsme pak postavili základy První Pivní Extraligy... A teď se to po letech objeví jako příspěvek k článku skoro dva roky starému... A pak neexistuje znamení, Rosťo
JBS.
knize
sobota, 29. říjen 2011
19:45
Lobkowicz mi chutná. Podle mě asi nej prémiový pivo u nás. Co mě ale překvapuje je přiložená fotka. Ty bublinky pod pěnou... No značí nevymytou sklenici - to kazí chuť! Pivo zdar, kníže.
napsal(a): knize (honzajolic(a)seznam.cz) [Odpovědět]
Adsense
21. listopad 2024
10:19
posted by: Inzerce
Berťa
neděle, 5. prosinec 2010
12:37
Lobkowicze piju pravidelně od vánoc 2009, kdy jsme v rodině provedli anonymní test PU, Budvaru a právě Lobkowicze. Budvar dopadnul nejhůře, Lobkowicz jasně vyhrál. Mám rád, když se ctí tradice, když lidi chovají respekt k tomu co je dobré a české pivo přece vždy býval pojem kvality. Přišla však globalizace, všechny velké pivovary byly pohlceny nadnárodními koncerny, no a začala nemilosrdná honba za efektivitou, nechci psát honba za ziskem, aby to nevypadalo, že jsem zastánce "starých dobrých normalizačních časů", to v žádném případě ne, ostatně každý ziskotvorný podnik má jako hlavní cíl maximalizovat zisk. Mě vadí a strašně mě mrzí jak rychle zvítězil agresivní marketing nad kvalitou produktu, jak rychle si velkopivovary "zpracovali" konzumenty. Nikdy by mě nenapadlo, že v Česku bude mít úspěch pivo v plastu, že se budou piva "vyrábět" ředěním s koncentrátu apod. Opravdu mi to připadá, že stačí sesmolit kdejakou nahořklou sratschku, dát k tomu líbivou vtíravou reklamu se kterou se trh vytrvale masíruje a úspěch je zaručen.
Mě jako malému děda vykládal o plzeňském pivu, všude jsem slyšel o nepřenositelných podmínkách v Plzni atd. a najednou vidím, že se PU vyrábí i v Polsku, na etiketě si ve složení přečtu místo kdysi respekt a úctu vzbuzujícího povídání jen strohé informace a dovídám se ze složení, že na výrobu toho největšího českého pivního klenotu už stačí jen "chnelové produkty". Z toho mi je teda dost smutno a nikdo na světě mi nevyvrátí, že se chuť Prazdroje nezhoršila. Proto mám velkou radost, že přišel Lobkowicz a zaplnil mezeru na trhu s poctivým pivem, vyráběným z tradičních surovin a v "neurychlovaném" procesu (bože měl by to být standard a ne mezera).
Nepatřím k pivařům, kteří dají 10 kousků denně, já preferuji kvalitu, chci aby pivo mělo chuť piva a ne jen jakési nahořklé vody. Lobkowicz mi plně vyhovuje, je to ještě "živý" produkt a ne unifikovaný sterilní produkt s obrovskou trvanlivostí a agresivní reklamou, což marketům plně vyhovuje, protože jim to vyrábí snadný zisk. Dělám Lobkowiczi reklamu kde se dá, protože nebude-li poptávka, nebude Lobkowicz, to je jasná věc, jenže téměř dennodenně si uvědomuji "rozsah škod" na českém spotřebiteli. V jednom případě jsem dal ochutnat Lobkowicze známému, který byl na takový "klenot" jakým je Staropramen, no a když po ochutnání začal křivit hubu, měl jsem co dělat, abych zdržel projevů netaktnosti )).
Lidi, všichni které Lobkowicz moc neoslovil, zkuste si koupit pár piv vašich oblíbenců a udělejte si srovnání s Lobkowiczem naráz, v jednom okamžiku, přece jen, chuťovou paměť má málokdo tak vytříbenou, aby to dokázal sám pro sebe objektivně porovnat třeba obden. A udělejte si taková srovnání vícekrát, opakovaně, ono se ty várky Lobkowicze nejsou vždy stejné. Třeba jak píše Čmelák, že Lobkowicz byl výrazně světlejší než PU, já jsem naopak "naměřil" barvu výrazně tmavší než PU, ale potvrzuji, že se mi někdy Lobkowicz zdá nezvykle světlý, je to prostě živé pivo a ne unifikovaný granulový produkt. Taky se mi nedávno stalo, že byl dost zakalený s docela hodně naplaveninami, takže kdo si ho potom koupí jen tak na vyzkoušení je pak zklamán. Možná ještě mají menší problémy s výrobou, je to pořád mladá zančka, ale to nic nemění na faktu, že v 95% je to pivo jako křen, plné a harmonické.
Takže závěr, přístup Lobkowicze je moje krevní skupina, mé tužby byly vyslyšeny, pro mě je to nejlepší CELOREPUBLIKOVĚ dostupné pivo, proto na zdraví a kvalitnímu pivu zdar.
napsal(a): Berťa (bertadan(a)seznam.cz) [Odpovědět]
branko
pondělí, 1. únor 2010
09:20
Konečně jsem ochutnal čepovyný Lobkowicz, a musím potvrdit že je to teda skutečně perfektní pivo. hustá pěna, plnost, parádní hořkost, jen tak dále!
napsal(a): branko [Odpovědět]
Čmelák
pondělí, 18. leden 2010
10:33
Opakoval jsem 9.1.2010 degustaci LOBPQ a přidal jsem srovnání s Pilsner Urquell a "archivní" Litovel Premium. Pořadí ochutnání bylo 1.PU 2.LIT 3. LOB. A výsledky mého srovnání?
Pěnu měla všechna piva pěkně hustou, LOB byl v barvě výrazně světlejší, ale ostatní už bylo velmi rozdílné...
Vyhrála stará dobrá Litovel DMT 11.12.2009 šarže 3B 10:22, o dvě tři třídy níže Prazdroj a o další třídu níž Lobkowicz...
A podrobnější komentáře:
PU - DMT 090210 šarže LC 222107:13, Billa 18,90 Kč
vůně výrazně chmelová se sladovým dozvukem, plnost a říz obojí střední, chuť trpko-hořká voda se slabým sladovým esterem, slabý náznak diacetylu (po másle), hořkost svravá a drsně ulpívající
LIT - DMT 11.12.2009 šarže 3B 10:22, Hypernova akční cena 7,90 Kč
vůně lehká oxidace nebo paster a slabý sladový ester, chuť čistě sladová, plnost velmi silná (doslova v puse rostlo a lákalo k dalšímu napití) , hořkost jemně aromatická,lehce doznívající, říz spíše slabší
LOB - dmt 030410 šarže L616:34, Billa 16,90 Kč
vůně vtíravě chmelová, oxidační a slabý sladový ester, chuť trpká, kyselá a svíravá, teplve při polknutí dozníval sladový ester, hořkost velmi drsně ulpívající, plnost slabá, říz slabý až střední, celkově prázdné europivo
Závěrem konstatuji, že moc neušetřím, protože za jednoho zelenáče koupím raději dva NRWáče a pochutnám si mnohem více
Aleš Ondrůšek
sobota, 26. prosinec 2009
20:48
Koupil jsem si jeden kousek Lobkowitze Premium u nás v Bille někdy začátkem listopadu za 16.90. Cena ˇo 2 Kč míň než Prazdroj (který nepiju - teda jen vyjímečně a v nouzi). Byl jsem osobně zklamán - vtíravá chmelová vůně, drsná ulpívající hořkost, lehce nakyslá chuť, plnost žádná, prostě hořká voda.
Ve srovnání s jejich 13%, co jsem kdysi (3 roky zpět) kdesi Praze pil v jednom baru tak nebe a dudy... Zkusím koupit ještě jednou, ale u mě asi nezaboduje... Ještě si zkusím někdy zajít na čepovaného (za 27 Kč) do hospody v Moravské Třebové na Růžku a uvidíme...
napsal(a): Aleš Ondrůšek (ales.ondrusek(a)email.cz) [Odpovědět]
bruno
středa, 16. prosinec 2009
17:21
Lobkowicz premium je asi nejlepší pivo co jsem pil. Měl jsem jej čepované v klášterním šenku na břevnově. Plné pivo jemné hořkosti, pěna jak smetana. Poté jsme si dali čepovanou plzen u tenisových kurtu na brevnove a je to fakt ve srovnani s lobkowicz jen drsne hořká vodová tekutina.
napsal(a): bruno [Odpovědět]
Jarda
sobota, 26. prosinec 2009
22:20
to bruno:
Až zase budete na Břevnově, popojeďte pár stanic tramvají ke klášteru na Strahově a dejte si sv. Norberta. Poznáte, jak se liší opravdové pivo od reklamní masáže a místo jednoho řádku reklamních sloganů se tu třeba objeví celý článek skutečných pocitů
Každý má jinou chuť. Já např. tvrdím, že nebýt u Lobkowitzu lehce nakyslého tónu a byla-li by láhev tak za 12,- Kč, byl by to slušný standard. Ale mluvit v superlativech? To tak max. po přechodu např. z krušovického Mušketýra.
Petr Ž.
sobota, 12. prosinec 2009
16:42
Tolik chvály na Lobkowicze mě přimělo k ochutnání ?.. velké zklamání.
Aroma ovocných esterů, které zde nemají co dělat a drsnost ne zrovna kvalitního chmele. Extrémně tmavá barva na světlý ležák, spíše následkem potravinářského barviva, než přidáním natažených sladů, drsná hořkost nekvalitních chmelů, nevýraznost, nekomplexnost, silná esterová chuť. Možná špatná várka, nevím? (do 18.05.2010). Spíše připomínající nepovedené "české" eurolagery ala součastný PU.
napsal(a): Petr Ž. [Odpovědět]
hroch
sobota, 12. prosinec 2009
21:47
to Chody:
Riziko podnikání.
Mě po MS2009 v rozkrádání Liberec zbyly čtyři patnáctilitrové soudky nealko platanu, které již nešli vrátit pivovaru. Vypil jsem je s otcem, zlepšovali jsme je jednadvacítkou a double čtyřiadvacítkou od Primátora.
jiri.kana
neděle, 13. prosinec 2009
13:31
to Petr Ž.: Já ho ochutnával včera v Jihlavě v pivovarské restauraci. Lehká vůně žluklé kokosky moc naději nevzbuzovala. Hliníková chuť a neharmonická hořkost - nic moc. Ona ani Ježura se moc nepředvedla, nefiltrovaná 11 byl totální propadák.
Na Lobkowiczovi se mi nejvíc líbí jejich sklenice.
bomber
pátek, 11. prosinec 2009
21:36
Tak nevím, kámoš mi tvrdil, že se Lobkowicz vaří v Jihlavě. Ochutnal jsem toto pivo 2x, jednou točené v zaváděcí akci Intersparu, a podruhé v malé hospůdce. V obchoďáku byl lepší, ale poměr výkon/cena hovoří v neprospěch tohoto piva.
napsal(a): bomber [Odpovědět]
tomino
sobota, 21. listopad 2009
14:35
tak sem si ho celý zvědavý teď dal při srovnání s Otakarem z Poličky a Ježkem z Jihlavy.
Pěkně voní chmelem,chuťově určitě není špatné,pěna mi teda moc bohatá nepřijde.
Za ty prachy ale určitě nic co bych si musel kupovat znovu.
Resumé:
1.Otakar
2.Ježek
3.Lobkowicz
Petr V.
středa, 11. listopad 2009
02:12
Tak článek o mytí skla je hotov. Poslán na 'chody AT pivni.info'
napsal(a): Petr V. [Odpovědět]
Václav Dvořák
středa, 11. listopad 2009
00:21
Děkuji za hezký článek. Na toto pivo jsem teď nově narazil v Intersparu a hned dva kousky pořídil. Cena opravdu pro šlechtice. Hodnotím ho ale chuťově velmi vysoko. Pěna dlouho drží, hezky voní po chmelu, dobře se pije a ráno žádné problémy ani s hlavou, ani jiné... Mám však ještě tyto poznámky k článku: není doba zrání 35 dní málo? Nezrají ležáky delší dobu? A co je to doba zrání? Spilka a sklep dohromady nebo jen sklep? Kolik zrají ostatní ležáky? Dále k tomu pivovaru ve Vysokém Chlumci. Kamarád mě tam před 2 lety vzal na prohlídku a bylo jich mi tam líto. Žádné investice, prý jim to německý majitel zakázal do toho dávat peníze, všechno se tam dělalo rukama, pomalu jak před 50 lety. Zaměření na pivo pro německé řetězce. Navíc prý každé suché léto nedostatek vody. Takže celkem chápu, že se K-Brewery do toho nechtěli pouštět zrovna tam. Otázkou zůstává, co se s tím pivovarem stane.
napsal(a): Václav Dvořák [Odpovědět]
sladek
sobota, 12. prosinec 2009
16:59
to Václav Dvořák:
máte pravdu ležák podle socialistických norem měl dobu ležení 8 týdnů - 56 dní, Janáček zkrátil dobu ležení pod 30dní, to budou dobroty.
napsal(a): sladek (sladek.pivo(a)seznam.cz) [Odpovědět]
karl
úterý, 10. listopad 2009
22:39
Tak dnes jsem zašel do Billy tam u nás (Praha 17) a stálo na sobě několik přepravek s tímto mokem, vzpomenuv si na tento článek i diskusi pod ním, jsem nemohl neochutnat... Cena 18.90 nebo tak nějak, (aneb nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci...)
Vůně: první přivonění ala Pardál Echt (tento jsem ochutnal dvakrát, pro mě sprosté nechutné pivo), po pěti minutách cítím v půllitru (ano, byl vymyt) záchod IV. cenové, namísto chmele moč... Takto "vonící" piva já prostě nemám rád.
Chuť: "to chutna stejne jako Plzen" řekne možná něčí přítelkyně, já říkám nakyslá nasládlá srajda. Pachuť a ocas víc než Rohozec a nebo Svijany posledních měsíců. Říhnout si po takovémto pivo je obzvlášť nepříjemná záležitost. Hořkost Plzně zde vskutku nenacházím.
Srovnání úrovně s Plzní je pouze zbožným přáním autora a asi i K Breweries. Jde o předraženou marketingovou močku. Plzeňské dvanáctce (jedenáctce), srážené v očích pivařů kolonkou výdaje/přijmy v excelovských souborech nadnárodní chemičky SABMiller, toto pivo nesahá a, i přes mamonu-zaprodaným plzeňským sládkům, nikdy sahat nebude ani po kotníky.
Půllitr pomalu upíjím a "vychutnávám", vůně, tedy spíš zápach, zůstává stále stejně silná (Echt), chuť hnusnější a hnusnější... Autore příspěvku, tys agentem expandujícího koncernu s písmenem K ve znaku ?
Sazmořejmě pivu dám ještě jednu, dvě šance (láhev, točené), ale jsem zklamán. Tedy zklamán bývám při ochutnání neznámého piva, při neuspokojivé ochutnávce něčeho s pozitivní pověstí jsem rozezlen...
napsal(a): karl [Odpovědět]
Jan Vagner
úterý, 10. listopad 2009
22:51
Tvůj názor ti neberu, sto lidí sto chutí, ale takovou zkušenost jsme neudělali. My jsme si dali včera s manželkou dva Lobky taky z Billy (Praha 4) a nemůžeme vynachválit. Nakonec jsme otevřeli třetí. Zhodnotili jsme to jako velmi dobře pitelné a jemně nahořklé. Rovněž nemůžeme potvrdit ten kyselý dozvuk. Nám to tak nepřišlo. Srovnávat s Plzní nebudu, protože lahvovou nekupujeme, ale s Gambrinusem Excelentem ano. Za nás zvítězil Lobkovic. Pardál jsem nikdy neměl a ani neplánuju.
napsal(a): Jan Vagner [Odpovědět]
karl
úterý, 10. listopad 2009
23:00
to Jan Vagner: jak říkám, ještě dám značce šanci, na první ochutnání 100% nedám. Pardál u mě dostal druhou šanci po přečtení blogu pivního filosofa - http://www.pivni-filosof.com/2009/08/well-what-suprise.html přesto i podruhé zklamal. Ale zrovna Vám bych doporučil neplánovanou ochutnávku Pardála 11, možná najdete s Lobkowiczem nějakou tu senzorickou paralelu.
S nákupem lahového v supermarketu mám (nejen já) problém, autem pro basy nejezdím, proto beru co mají v okolí, po tom co místní Albert přestal prodávat tehdy výborný sortiment Kláštera je to špaténka... Asi bude muset přeci jen nastoupit automobilové zásobování se basami piv z ověřených zdrojů.
napsal(a): karl [Odpovědět]
Jan Vagner
úterý, 10. listopad 2009
23:17
to karl: Zajeďte si (třeba) do Intersparu na Pankrác, v nákupním centru Arkády na Praze 4. Tam maj počínaje Europivy přes ten Klášter, Platan, Bernard, Svijany, Rychtáře až po celkem exotická německá dovozová piva docela slušný sortiment. Parkování 3 hodiny zdarma.
napsal(a): Jan Vagner [Odpovědět]
karel
středa, 11. listopad 2009
22:52
to karl: neuveritelne)) KARL von gambrinhnus zavital na pivni.info! mne fakt lobkowic prijde vyborny lahvac. a proto mi pripada neco fakt divneho kdyz to nekomu tak strasne smrdi jako zachod a moč? ocas pachuť ..? to jste to pil z ceho?
Chody
čtvrtek, 12. listopad 2009
10:57
to karl:
Zde se nedá nereagovat. Nikomu neberu jeho chutě, ale... Určitě nejsem agentem KB a ani žádného jiného pivovaru. Jen prostě vždy napíšu to, jak na mě to které pivo působí. A věz, že Lobkowicz PQ má dle mého názoru a chuti blíže PU než PE.
val
úterý, 10. listopad 2009
22:26
Člověk aby se cítil jako totální lůzr, když sklo meje jarem, pak opláchne horkou vodou a nechá okapat (bez utěrky, ta zanechává bordel) a skladuje ve vitríně. Necítím se tak díky tomu, že jsem při tomto postupu nikdy neměl problém s kvalitou nalitého piva způsobený právě mytím.
Jarda
úterý, 10. listopad 2009
19:40
Z čeho pít pivo a jak to umýt Námět na samostatný článek.
Já osobně preferuji štuc. Nevím správný terminus technikus, jestli pohár, nebo co. Ale viz obr. "Která je lepší". Nebo Weizen, viz mé foto.
Nemám rád tlusté sklo. I když pořád lepší těžký půlitr z uchem, než třetinka na nožičce pro slečinky. Ale k mytí: Sklenice myji v myčce a před každým použitím ještě vyplachuji. Tedy ty umyté. Normálně totiž po použití jen vypláchnu čistou vodou, bez prostředků, a pozor, uložím v mrazáku! Prostě mám svůj foch v mrazáku a v něm skladuji půlitry Vypláchlé jen čistou vodou. Žádné vytírání utěrkou, to nemám rád ani u ostatního nádobí, jen oschlé. A jarová příchuť už vůbec ne, to je snad největší zabiják piva. Nesnáším u piva kyselou příchuť, ale lehce nakyslé už jsem párkrát pil. Ale jarové nedopiju nikdy.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 10.11.2009 ve 19:41:37
Dan
úterý, 10. listopad 2009
20:43
to Jarda:
No, na článek o mytí pivního skla jsem zvědavej
Ale jak se zdá, je to docela zajímavé téma do diskuze.
Taky nesnáším sklenice na nožičce typu "stela".
K naší pivní kultuře odjakživa patří klasické půllitry.
Osobně preferuju "ušáky", ale nejen skleněné, ale i keramické. Mám jich zhruba 40 a střídám je podle nálady.
V myčce je nikdy nemyji ale saponát je občas potřeba. Potom důkladné vypláchnutí a okapání. Utěrka nikdy.
A v mrazáku mám taky pár kusů. Tuhle věc jsem okoukal v Řecku a hlavně v létě je to docela osvěžující a efektní. Navíc zmražený silnostěnný půllitr dokáže zchladit i nedostatečně vychlazené lahvové pivo. Ale je pravda, že příliš "pivařské" to není. Správně nesmí pivo utrpět tepelný šok.
hroch
čtvrtek, 21. červenec 2011
06:33
to Dan: Jinak k té jarové problematice. Jsem hospodský a v hospodě samozřejmě myji těmi správnými prostředky, ale doma asi těžko použiju na chvíli tabletu, která se v myčce s kartáči rozpouští čytři hodiny na umytí jednoho skla a pak ji nechám zase někde oschnout. Když je sklenice skoro čistá jenom vypláchnu vodou. Když je sklo opravdu zaprasené např. po grilování používám normálně jar, ale pak všechny půllitry opláchnu vodou s rozpuštěnou jedlou sodou. Tu vodu se sodou naleju do prvního půllitru přivřu rukou zaštěrchám, omeju okraj sklenice a přeleju do dalšího skla. čtyři půllitry jednou vodou dostatečně zbavím všech stop po jaru a sklenice je jako z originál pivní myčky. Když nejdu rovnou konzumovat bez utěrky nechat oschnout. To že před každým naléváním piva a´t z pípy nebo lahve je normální a plně žádoucí sklenici vypláchnou studenou vodou je snad naprostá samozřejmost.
Dan
čtvrtek, 21. červenec 2011
08:53
to hroch:
Díky za cenné rady zkušeného. S tou jedlou sodou to vyzkouším.
Ještě k těm profesionálním přípravkům. O tabletách vím, ale v Makru jsem viděl saponáty na mytí skla v kapalném i práškovém stavu. Teď si nevzpomínám jak se to jmenovalo. Pokud by existovalo něco takového, možná by to bylo reálné používat i pro "domácí" mytí pivního skla. Cena byla samozřejmě asi desetinásobná proti jaru, ale zase by to měl člověk na dlouho.
Sendy
středa, 20. červenec 2011
20:48
to Jarda: Pro každé pivo, resp. druh je nutno používat specifické sklo, pokud se používá speciální, pak teprve vinikne chuť piva. Jde o to, zda chceme udržet déle pěnu, či naopak atd. Tomu musí odpovídat tvar sklenice. K vymývání sklenic má toliko, když se totiž sklenice umyje pouze vodou, pak je mastná, a to i v případě, že se myje běžně dostupnými prostředky na nádobí - např. Jarem. Tím se ničí pěna piva (pokud není uměle dotvořena výrobcem tzv. Tetrahopem). Je nutno použít speciálních mycích prostředků, které jsou k dostaní na trhu a některé pivovary tyto dodávají, čí prodávají... např. Glasserein, nebo jiné ještě kvalitnější.
Po umytí a řádném oplachu studenou vodou pak lze vyzkoušet jak je sklenice kvalitně umyte a to natočením vody do umyté sklenice a přidání trošky Kafru... pokud zrníčka zběsile pobýhají po hladině vody, pak je sklenice špatně umytá...
Ale základem všeho je řádná sanitace tak jednou týdně....a řádná denní údržba před a po čepování. Kontrolu čistoty pivního vedení je možno provádět autorizovanými prostředky, např. Hy-lite nebo jiné, jež mají technické servisy pivovarů k dispozici pro kontrolu čistoty.
Co se týká zachlazení sklenic v mrazáku - nevím ,ale načepované pivo by mělo mít teplotu od 7 do 9 stupňů, k čemuž namrazení sklenic asi moc nepřispěje. Sklenice má být opláchnutá studenou vodou, ale asi nikoliv namražená. Na regulaci teploty piva plně postačí dobře fungující a správně ošetřované výčepní zařízení - chladič. Co může ovlivnit chuť a pitelnost piva je také správná volba výtlačných plynů (u malých párty chladičů je použit pouze kompresor bez potřeby výtlačných medií). CO2 pivo zbytečně sytí pivo, pivo pak pění,rychle větrá a hlavně vzníká pocit plnosti (krkání). Lépe je použít tzv. Biogon mixovaný v ruzných poměrech s CO2 (dodává Linde Flaga) nebo přímo pouze dusík. Vůbec nejlepší je pivo z takzvaných pivních tanků (tankové pivo zavážené cisternami) u kterého se nepoužívá žádných tlačných plynů, takže se nedostávají cizí chutě do piva a nebývá pasterizované - to má za následek ještě lepší chuť oproti pasterizovaným. To vše je ale na úkor trvanlivosti , takže na čep může jít tak, kde je velký obrat - výtoč. Dnes začíná být i módou tzv. nefitrované pivo, které by mělo obsahovat daleko více zdraví prospěšných látek - vitaminů, iontů.
napsal(a): Sendy (p.vox(a)seznam.cz) [Odpovědět]
Chody
úterý, 10. listopad 2009
09:48
to PetrV:
Proč ne, pane chytrolíne. Obě piva měla cca stejné podmínky a hodnocení bylo prvotně prováděno přímo z lahve.
Zkus příště napsat něco podnětnějšího, jako např. Hroch, jehož "Ještě si je mohl umejt, jsou od jaru a proto se ti tam vysráží ty bublinky. Stačí vypláchnout slabým roztokem jedlé sody." je prakticky stejné sdělení, ovšem podáno normálně...
Jinak se těším na nějaký Tvůj postřeh, článek, srovnání
PetrV
úterý, 10. listopad 2009
11:58
to Chody: Omlouvám se, nechtěl jsem někoho urážet. Váš web čtu opravdu rád. Moje reakce byla prostě impulsivní, emotivní, jednoduše reakce z naštvání. Radu, jak se problému vyvarovat, kterou dal Hroch jsem už před svou reakcí četl, takže jsem nechtěl znovu psát, proč to je, tak jak to je. Jen jsem se připojil, protože takováhle "degustace", tedy článek, pak dává do rukou zbraň někomu, kdo bude pochybovat o relevanci názorů lidí srdužujícím se na tomhle webu, a to bych nechtěl. A RADA: Dobré pivo je opravdu extrémně citlivý nápoj na kontaminaci čímkoli a celkovou (ne)péči. Takže konkrétně k tomuto problému: Doporučuji každému opravdovému pivaři nedávat sklenice do myčky, nemýt běžným kuchyňským prostředkem, NÝBRŽ používat speciální prostředek na pivní sklo a houbičku, kterou bude používat právě jen na pivní sklo, jako se to dělá v každé dobré pivnici. Já to tak dělám již X-let a naprostá spokojenost. Konkrétně používám http://www.gastroserver.cz/myci-prostredky/cistic-pivniho-skla-gastrostronger-3-kg+id-4412.htm To obří balení vám vydrží opravdu na několik let, takže cena není problém. Rada číslo 2: pivo vždy čepovat/nalévat do chladné sklenice. Ještě jednou bych chtěl říct, že nešlo o aroganci, myslel jsem, že mezi pivaři se jadrné vyjadřování snense, klidně kamarádovi bez okolků řeknu: "hele, máš zaprasený sklenice". TAKŽE VŠE V DOBRÉM, HLAVNĚ AŤ CHUTNÁ, DEJ BŮH ŠTĚSTÍ!
jiri.kana
úterý, 10. listopad 2009
12:38
to Chody: Jo, něco takového bych si taky rád přečetl. Mimochodem, neřekl bych, že ty tvoje sklenice byly zrovna od jaru, ten by měl spíš vliv na spadnutí pěny, ne? Tohle vypadá spíš na sklo, co dlouho stálo a nic se do něj nenalévalo.
PetrV
úterý, 10. listopad 2009
12:56
to Chody: Článek ne téma mytí skla doma bych možná zkusil napsat. Co se týká toho utření - právě z tohou můžou být ty bublinky - po utření látkovou, či papírovou utěrkou zůstavají na sklenici jemné nitky, cucky,... Pivní sklo pouze umýt, nechat okapat, nemusí být ani do sucha.
Dan
úterý, 10. listopad 2009
16:47
to Chody:
Myslím že problém s bublinkami na stěnách asi zažil každý. Názory na to, proč vznikají, se různí. Někdo říká, že je to mastným sklem, někdo saponátem.
Mám ještě jednu zkušenost. V hospodách, kde do pivního skla točí i limonády, jsou často právě tyto sklenice po natočení piva "bublinkovaté".
Martin Bílek
sobota, 7. listopad 2009
12:33
Dneska jsme narazili v Intersparu v Praze na promo akci. Delali ochutnavku na novou 12 Lobkowicz Premium Quality. Kdo koupi 20 piv (17,90 za jedno) dostane kartonovou krabicku s jednim pivem gratis a sklenici. Akci jsme nevyuzili, ja ani neochutnal, protoze jsem byl autem, pritelkyne zkusila a rekla, ze "to chutna stejne jako Plzen"
napsal(a): Martin Bílek [Odpovědět]
Miloš Vrána
pátek, 6. listopad 2009
22:32
Já myslím, že to pánové z KBG mají dobře spočítané a naplánované. Sice přijít v době krize s prémiovým ležákem za vysokou cenu je odvaha, ale chutná opravdu dobře, takže se asi nebojí. A konkurence není zase tak moc - v podstatě jen Prazdroj 12 (11). Budvar nic moc a Stella a Heineken jsou ze zásady nepitelná piva. Záleží kolem k nim přejde hospodských a to podle me rozhodne.
napsal(a): Miloš Vrána [Odpovědět]
Dan
pátek, 6. listopad 2009
21:47
Zatím jsem ochutnal lahvové, zakoupené v IterSparu.
Nutno říct, že jsem byl mile překvapen. Pro zajímavost jsem provedl i pokus na několika lidech a udělal anonymní degustaci prémiových ležáků. Porovnávalo se s Budvarem a PU (kterou jsem zakoupil po několika letech, jinak jí z princimu nepiju).
Z těchto třech piv byl jednoznačně nejhorší Budvar. Prázdná chuť, nestabilní pěna, nijaké doznívání. PU a Lobkowicz se v některých vlastnostech dost podobají. Ovšem Lobkowicz je jednoznačně vyrovnanější, chlabnatější a má příjemné doznívání. U PU je doznívání hořké, až drsné.
Stabilita pěny byla jednoznačně nejlepší u Lobkowicze. Ten má pěnu jak "za starých časů".
Nebýt lehkého nakyslého nádechu, nebylo by mu téměř co vytknout. Myslím že v dané kategirii má šanci na úspěch.
Jarda
pátek, 6. listopad 2009
20:16
S článkem naprostý souhlas.
Nicméně mě chuť moc neoslovila. Ochutnal jsem ho asi před čtrnácti dny, hned jak se začal prodávat. Lahvové z Liblic a čepované v Karlíně.
Já prostě nemám rád, a u tradičního ležáku pak už vůbec ne, sebemenší nádech do kysela. A to Lobkowitz prostě trochu má.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 06.11.2009 ve 20:18:43
Dedek
pátek, 6. listopad 2009
19:45
Take me docela zamrzelo, ze tradicni znacka Vysokeho Chlumce zmenila pusobiste. Zrovna si davam jednoho z poslednich vysokochlumeckych Lobkowiczu, ktere jsem zakoupil nedavno v Pivni galerii. Ale nejspis z kapacitnich duvodu, pokud ho chteli pod timto nazvem delat, to jinak neslo.
Jinak jsem noveho Lobkowicze ochutnal, jak lahvoveho ze Sparu, tak toceneho v praze v restauraci Vltava tusim za tricet korun a byl jsem velmi spokojen. Pokud si udrzi svou chut a kvalitu, bude patrit k mym favoritum, cena kolem dvacky mi v obchode absolutne nevadi, ostatne jako by mi nevadila ani u jakehokoliv jineho dobreho piva Mezi nama, kdyz nekde v obchode vidim dvanactku nejakeho maleho pivovaru za deset korun, je mi toho pivovaru spis lito, s touhle cenou muze tezko varit z kvalitnich ceskych surovin a zaroven planovat nejakou perspektivu... ale to neznamena, ze si ji nekoupim Jen tak mimochodem, piva z velkopivovaru, snad az na Budvar, si prakticky nekupuji.
Hříbek
pátek, 6. listopad 2009
19:08
Také jsem měl tu možnost ochutnat lahvové a bylo dobré, sehnal jsem ho v podnikové prodejně pivovaru Klášter hned naproti pivovaru za 19kč, měli tam i Platana premium a Schvarzemberga tak sem táž ochutnal a bylo to velké zklamání, ale nejlepší byla stejně 11nácka klášter.
Kejna
pátek, 6. listopad 2009
11:51
Krásně jsi to shrnul Chody - souhlasím úplně ve všem! včetně toho, že shledávám totální hloupostí ten "přesun značky", no a zmíněná jedenáctka Platan - byl jsem na degustaci jedenáctek v PD a nad její odporností panovala jednomyslná shoda - škoda jí. Nad cenou jsem také přemýšlel (v ZČ za 35, tedy dokonce dražší než milovaná zázračná mlynářská Chýně) a soudím, že musí počítat s nějakou budoucí strašně masivní reklamní kampaní, jinak nevím.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 06.11.2009 ve 11:52:03
Martin Bílek
sobota, 7. listopad 2009
12:38
to Kejna: S tou reklamou je to pravda, jen po Praze se objevilo ted dost reklam "Slechtic mezi pivy". A jednu mega velkou maji dokonce na Barandaku. Te si nelze nevsimnout. Takova reklama pry stoji 100 tis. za mesic! Tento tyden jsem byl na otocku v Brne a na D1 maji taky minimalne 10 bilbordu. V televizi jsem zatim nic nezaznamenal, ale asi brzy zacnou.
napsal(a): Martin Bílek [Odpovědět]
Milanek
úterý, 10. listopad 2009
22:42
to Martin Bílek: Hezká reklama. Jednoduchá a jasná. Žádné sratschky s kamarádama. Viděli jste nové viněty piva Gambrinus? V lednu do Egypta. To je teda cool. V lednu je tam uz taky zima, vsude mrtvo, a ve ctyri odpoledne tma jak v pytli. Desina za 9,90, nejdrazsi na trhu. Priste pry bude zvlastni akce s kolotocem!
napsal(a): Milanek [Odpovědět]
Roman M.
pátek, 6. listopad 2009
10:28
Pil jsem lahvové a hodnotím jako velmi dobré pivo.
napsal(a): Roman M. [Odpovědět]
ladin
pátek, 6. listopad 2009
09:55
Zatim jsem neochutnal. Ale ta cena je totalni ulet- u PU/Budvaru/Bernarda/Krusovic lide plati za "znacku" a jsou ochotni dat 15-20 Kc, u regionalnich lezaku vynikajici kvality kolem 10-13 Kc... I kdyz takovy Bernard se take dostaval cenove nahoru a dnes nikomu neprijde divne, ze je lahvovy za dvacku.
napsal(a): ladin [Odpovědět]
Honza Svetpiva.cz
pátek, 6. listopad 2009
10:08
to ladin: ja myslim, ze ta cena je v poradku. Spousta normalnich pivaru je zvedava, a kdyz je to tak drahy, musi to byt dobre. A vypada topremiove, proste i ta cena musi byt premiova...na taborskych slavnsotech Zvikov prodava svoji zlatou labut po deckach a za tusim ze tricet korun a jaky je o ni zajem...
napsal(a): Honza Svetpiva.cz [Odpovědět]
Dan
pátek, 6. listopad 2009
18:52
to Honza Svetpiva.cz:
Naprostý souhlas. Jak jsem psal níže, pokud to má konkurovat, musí to podobně vypadat i stát. Taková piva si většinou lidi kupují na "lepší" pití, ne k práci na zahradu.
Ovšem srovnání se Zvíkovem, není úplně na místě.
Přímo na Zvíkově stojí láhev 0,5L 100 Kč, 0,7L 180 Kč, 2 L 400 a 4 L doknce 800,- Kč. Lidi to kupují, ovšem ten důvod je trochu jíný. Kupují to jako raritu, dárek, nebo prostě pivní suvenýr z výletu nebo pobytu. Určitě si tam za tu cenu nepřijedou s basou, aby měli o víkendu doma co pít...
ladin
sobota, 7. listopad 2009
07:44
to Dan+Honza: Pral bych Lobkowitzi, abyste meli pravdu. Ale obavam se, ze na nasem trhu se premiova cena (ve velkem meritku) da realizovat jen po mnoha stovkach milionech investovanych do vymyti mozku konzumentu.
napsal(a): ladin [Odpovědět]
Jarek
pátek, 6. listopad 2009
22:36
Cena je asi dost odlisna podle toho kde. Ja jsem sel s kamarady do Bonver Clubu v Jihlave a tam maj Lobkowicze 12-tku za 25 Kc za pulitr. Vyborne osetrene a v krasnych sklenickach, takovych dost atypickych s vypiskovanym logem. Musim rict, ze to byl hezky zazitek. Jinak tam maji na cepu i (dnes jiz) vyborneho Jezka 11-tku. Muzu vsem doporucit, je to uplne jine pivo nez byval kdysi. Takze za mne K Brewery docela dobry.
napsal(a): Jarek [Odpovědět]
Libor
pátek, 6. listopad 2009
08:14
ja som si nového Lobkowicza kúpil minulý víkend v Interspare za spomínaných 17,90 a taktiež sa pripájam k názoru, že je to pivo z ktorého si určite na zadok nesadnem, ale rád sa k nemu zase vrátim. A určite je lepšie než PU. Aj keď na tomto má skôr zásluhu moja antipatia k PP as.
Ondra
pátek, 6. listopad 2009
06:37
Zrovna včera jsem si k výbornému italskému obědu objednal jeden půllitr Lobkowicze v Palermu na Míráku a nemohl jsem si jej opět vynachválit. Chuť piva je naprosto dokonalá, navíc mi přijde, dává konzumentům vyšší hodnotu než PU už jen svou modrou krví. Každým dnem přibývá restaurací, kde se Lobkowicz točí, což svědčí jednak zdravé konkurenci mezi prémiovými pivy, a také samozřejmě potěší všechny fanoušky dobrého českého piva.
napsal(a): Ondra (ondrej.sramek(a)seznam.cz) [Odpovědět]
Michal
pátek, 6. listopad 2009
00:18
No Chody, já nevim...sice sem to pil už značně ojíněn u Černého Koníčka v ČB, takže chuť si fakt moc nepamatuju, ale třeba Prazdroj si tu cenu může dovolit, protože nehorázně ždíme historii a tradici toho piva. Tohle je novinka, nevim, jestli neni neštěstí, vypustit to za 32,- Kč do hospod (za tu cenu sem to pil). Já si myslim, že se to moc nechytne, i když kampaň se už rozběhla a neni malá, asi ani levná. Koupim si lahváče a ochutnam to pořádně, ale pochybuju, že bude nějakej důvod se k Protivínskýmu Lobkowiczu vracet (ano, i cena hraje v mym případě důležitou, ne-li hlavní roli). Např. sem dneska koupil Herolda světlou 12° za 10,- Kč kus. Proč kupovat něco, co je 2x tak dražší?
Dan
pátek, 6. listopad 2009
18:42
to Michal:
Pokud má něco konkurovat prémiovým ležákům, tak to musí podobně vypadat, chutnat, i stát. Cílová skupina, na kterou je toto pivo cíleno, bere určitě i v potaz vyšší cenu, podle níž řadí pivo do vyšší kategorie. Pokud by stálo 15 Kč, tak by řada lidí řekla, že se určitě jená o nějakou levnou břečku.
Jde jen o to, aby dokázali toto pivo dostat lidem do podvědomí jako luxusní ležák...
Radek Malý
čtvrtek, 5. listopad 2009
23:34
Chci reagovat na ten bod 2). Nevím odkud máte infromace, ale Platanská dvanáctka se pořád dělá. Mají ji u nás na čepu a není špatná, taková pořád stejná. Trochu mě teď napadá, co by to teda bylo, když ne dvanáctka pod kterou to prodávaj, ale Lobkowicz určitě ne, ten jsem zkoušel a chutná jinak.
napsal(a): Radek Malý [Odpovědět]
Petr
pátek, 6. listopad 2009
09:43
to Chody: Připojím se k debatě o Platanu 12°. Pivo se opravdu vaří ale distribuuje se pouze v sudech 15,30 a 50L a to i kvasnicové. Já bych ho hodnotil jako velmi dobré. Lobkovicz se nevaří ve V. Chlumci dle p. Radila z KBG z důvodu nedostatku vody a nedostatečné kapacity pivovaru.
Martin
čtvrtek, 5. listopad 2009
23:19
Já ochutnal zatím lahvové, je k dostání v Intersparu. Koupil jsem 5 ks po 17,90 Kč. Můj dojem velmi dobrý. Na zadek jsem si úplně nesedl, ale velmi dobré. Taková dvojka Chutnalo mi více než Radegast 12, který piju taky rád. Lobkowicz byl snad trochu hořčí a takový chlebnatější. Cena ovšem dost vysoká, ale když udrží kvalitu, má šanci se chytit. V poslední době takových piv moc nevzniklo a třeba v porovnání s Pardálem Echt je myslím daleko lepší. Uvidíme jaký bude čepovaný.
napsal(a): Martin [Odpovědět]
tomas
čtvrtek, 5. listopad 2009
22:49
Hlavní technolog KB p.Faměra na představení piva v Piv.klubu naznal, že pivovar v Chlumci prý není schopen uvařit tak kvalitní pivko, nemá dostatečnou kapacitu a většině lidem je to stejně jedno kde se to vaří (v čemž má bohužel pravdu). Uznal ale, že Platan poslední rok taky nic moc. Prý jim odřekli nějaký odběratelé velký dodávky piva a to se v pivovaru pomalu kazilo...Podoba lahve a designu s PU je opravdu čistě náhodná...Holt bejvalý plzeňáci se nezapřou. Pivko to není špatný, ale podle tý první ochutnávky ani žádná bomba. Rychtář, Klášter nebo Ježek mi chutná víc.
karel
čtvrtek, 5. listopad 2009
22:43
lobkowicz jsem pil zatim jenom lahvovy ale toto pivo skutečně chutná skvěle, po dvou lobkowicich jsem zkusil plzen a zaver je ze lobkovicz je asi stejne horky ale plnejsi smetanovejsi nebo co.proste chutnal vicr! doufám že se udrží na trhu,