Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Cesta na sever

Reportáže z minipivovárků

verze pro tisk

Cesta na sever [p1448][p1551][p1613]

Dovolím si parafrázovat klasika: "Tento způsob zimy zdá se mi poněkud nešťastným". Rozhodně tomu tak je v matičce Praze. Výšlapy do okolí znamenají vesměs brodění v bahně, na kolo to také není. Rozhodli jsme se tedy pro pivní výlet a volba padla na Teplice a okolí. Projdeme se po lázeňské části, vykoupeme v pivních lázních pivovaru Monopol a zajedeme si do Oseku, kde navštívíme místní pivovary Ossegg a Černý orel. Plán dobrý. Z Prahy vyjíždíme po ránu rychlíkem směr Teplice. Panuje hustá mlha, takže kdybychom trasu důvěrně neznali, nevíme, kudy jedeme.

Monopol: Exteriér

Mlha v Teplicích je snad ještě hustší, dala by se krájet. Čekám, kdy se objeví, nebo aspoň zavyje "pes baskervilský". Procházku lázeňskou částí vynecháváme a spěcháme do útulných prostor pivovaru Monopol. Nejprve na oběd a dobré pivo, po ubytování pak nepohrdneme místními saunami a nakonec kýžená pivní lázeň s popíjením ležáku 12° Monopol. Na závěr večera ještě ochutnávka dalších piv z místního portfolia: 11° ptm. Karlík, 14° Monopol Ale a 12° malinové pivo, což je novinka. Martino, díky za vše.

Monopol: Ale

Ani druhý den se počasí nezlepšilo, odjíždíme busem směr Osek. Dost nás překvapuje na zastávce početný dav běžkařů. Jak se ovšem později dozvídáme, na kopcích vládne slunečné počasí, dole nás ovšem dusí inverze. Osek ale má ještě smůlu. Těšíme se na předem domluvenou návštěvu pivovaru Ossegg. Areál kláštera by sice stál alespoň za letmou obhlídku, ale budovy tonou v mlžném oparu. Pár fotek a zvoníme u vrat pivovaru.

Ossegg: Bývalá sladovna, pivovar vlevo

Čeká nás milé přijetí od sládků, pánů Fajta a Vlka (omlouvám se, pokud jsem jejich jména zkomolila). Prostory pivovaru jsou sice rozsáhlé díky nádherným původním sklepům, ale činná část je umístěna nad nimi. Sklepní část zatím čeká na rekonstrukci (hlavní jsou pochopitelně finance). Pánové nás protáhli "vrchem i spodem" a dali ochutnat místní piva: 12° světlý ležák Philipp, ze dvou druhů sladů, plné sladové chuti s vysokou dávkou jemného aromatického žateckého chmele, 4,7% alk.; 13° světlý speciál, 5% alk., stejný jako 12° avšak s vyšším podílem sladu, delší dobou ležení a přidáním chmele do ležáckého tanku; 13° tmavý speciál Tomáš 5,3% alk., černé pivo ze tří druhů sladů, v chuti po praženém a karamelovém sladu se střední dávkou jemného aromatického žateckého chmele. A pro mne "zlatý hřeb" - 11° IPL, vynikající pivo. Pánové díky.

Ossegg: Restaurace s varnou

Vzhledem k tomu, že pivovarská restaurace otevírá až ve 13 hodin a nevaří se tady, odcházíme přes ulici do místní restaurace na oběd. Po vydatném obědě ještě před odjezdem navštěvujeme restauraci pivovaru Černý orel. V zadní místnosti (salónku) restaurace je za sklem umístěna technologie, takže lze nahlédnout alespoň přes sklo.

Černý Orel: Varna

Na čepu jsou dvě piva: 12% Dvanda od Orla, 5,1% alk., ležák plzeňského typu, uvařený za použití výhradně českých surovin a 12% Kombinátor, 5,1% alk., ležák s přídavkem speciálního aromatického amerického chmele. Ani jedno z piv nás příliš neoslovilo.

Černý Orel: Pivo

Cestou na zpáteční bus do Teplic konstatujeme, že přece jenom něco jako slunce existuje. V plné parádě se však ukáže až cestou domů, takže můžeme potvrdit, že kopce Českého středohoří jsou stále na svém místě.