Reprezentační slavnosti piva v Táboře 2009
Slavnosti piva, pivní slavnosti, dny otevřených dveří ...
Reprezentační slavnosti piva v Táboře 2009
V pátek skončily v Táboře již devatenácté Reprezentační slavnosti piva a já potřetí v řadě u toho nemohl chybět. Těšil jsem se na všechny ty pivovarské stánky, kde z výčepních kohoutů tečou piva nejen z celé naší republiky. Těšil jsem se na slavnostní vyhlášení výsledků degustační soutěže o Českou pivní pečeť a v neposlední řadě i na pivní kamarády. Ubytováváme se v hotelu Palcát, kde se slavnosti tradičně konají a už sjíždíme výtahem do přízemí.
Pivovarská vozidla před hotelem
Vcházíme do kongresového sálu a hned u pódia nás zaujme společný stánek Heinekenu Czech, kde je na čepu Heineken, Krušovice, Zlatopramen a Březňák. Jak to tak vypadá, s Hostanem a Dačickým se už asi nepočítá :( I když, nakonec jsem si zde kupoval limonádu na noc, a ta myslím bude původem ze Znojma, nebo se pletu? Ale jak tak teď koukám, ani Louny asi nepatří do top od Heinekenu.
Heineken Czech
Heineken měl letos velmi dobré výsledky v degustacích. Nejúspěšnější byl Jubilejní ležák z Krušovic, který získal zlato v kategorii Světlý ležák Premium a Extra pivní pečeť. Co k tomu dodat? Pojďme raději dál. Výběr je vskutku bohatý, doufám, že mi odpustíte, když na některé stánky pozapomenu, takže jaké značky jsme mohli ochutnat?
A přece se točí
Staropramen, Stella Artois, Hoegaarden, Heineken, Starobrno, Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Černá Hora, Ferdinand, Bakalář, Poutník, Regent, Nymburk, Novopacké pivo, Rebel, Poličské pivo, Harrach, Lipan, Zvíkov, Opat, Chýně, Rampušák, Primátor, Sv. Norbert, Vyškovské pivo, Opat, Budvar, B.B., Svijany, Rohozec, Steiger, Holba, Konrad, Dudák, Bernard a další?
Přátelé piva
Letošní novinkou byl stánek SPP - Sdružení přátel piva, kde jsme mohli ochutnat několik druhů piv z Broumova, Vyškova a Chýně. Pepřový Opat nebyl vůbec špatný. Dalším pro mě překvapením byla prezentace třeboňského pivovaru Regent, kde bylo na čepu žitné pivo a v lahvi jsme mohli zakoupit pivo konopné. Škoda jen, že zde točená kvasnicová dvanáctka byla dle mého názoru ještě řádně neuleželá.
Stánek z Třeboně
A jaké pivo mi chutnalo nejvíce? Všechna zde okoštovaná piva byla více méně výborná, ale když bych musel jmenovat, tak by to byl Lipan z Dražíče, který mi plně chuťově vyhovuje. Možná že k tomuto hodnocení přispěla i ona charakteristická zelená trička obsluhujících slečen. Myslím, že by takové triko slušelo i "starému" Papulovi :)
Zelená trička v akci
A na co jsem se osobně nejvíce těšil? Možná, že jsem nebyl sám, ale moc mě lákalo obnovené pivo z Dobrušky, které jsem ještě neměl tu čest ochutnat. Čekal jsem něco výjimečného, ale dostal jsem jen dobré pivo. Ještě mě čeká ochutnávka z PETky, tak uvidíme... Nicméně jsem rád za každou novou českou pivní značku a pokud jde o obnovení tradice dávno minulé, radost je dvojnásobná.
Nová značka na pivním nebi
Slavnosti piva v Táboře jsou však hlavně o degustační soutěži o Českou pivní pečeť. Letos se neztratily ani západočeské minipivovary. Plzeňský moloch se jako jediný této soutěže nezúčastňuje, asi se bojí, že by jeho produkty propadly na celé čáře... V obou kategoriích minipivovarů putují letos ceny do Dobřan za Modrou Hvězdu 12 a tmavou čtrnáctku. Radost sládka Petra Petružálka byla nabíledni. Gratuluji. Neztratila se ani piva z Koutu na Šumavě a tmavý Grádl z Rudy.
Radost v podání Dobřan
Několik úspěchů zaznamenal i mně kilometrově nejbližší pivovar z Březnice, zejména s tmavšími pivy. Já jen tiše doufám, že noví majitelé Heroldu zachovají stávající charakter březnických piv a my tak nepřijdeme o jednu ze špiček českého pivovarnictví. Škoda, že ani Dobřany ani Březnice nebyli v Táboře na čepu.
Radost v podání Březnice
Zajímavé je, že se letos přímo nezúčastnily pivovary ze skupiny K Brewery Group (kromě Svijan a Černé Hory). Přitom Platan a Ježek byly v minulých letech stabilními účastníky. Opět nezklamal stánek Primátoru, který nabízel svoje speciály, vždyť je na ně specialista, jejich pšenice mi vyloženě sedla.
Malostránský Harrach
Pivo jste zde pořídili za cca 15 korun za třetinku. Docela mě překvapila cena Modré luny z Černé Hory, kde jsem zaplatil 21 Kč, zatímco půllitr bych pořídil za 25 Kč. Rozdíl deseti korun na půllitru je docela dost :(
Co říci závěrem? Devatenáctý ročník rozhodně v ničem nezklamal, pivních značek bylo dost, jídla také a o zajímavé popovídání nouze nebyla. Takže už se těším na příští, jubilejní, 20. ročník Reprezentačních pivních slavností. Nechť žijou!
Videoreportáž naleznete zde...
[Richard Chodora] [Zobrazeno 9611x] [8. únor 2009]
[Pivní slavnosti] [comments: 15] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]
Diskuse k článku
Vložit komentář
Komentáře
Adsense
21. listopad 2024
12:33
posted by: Inzerce
jiri.kana
úterý, 10. únor 2009
14:00
to Malakin: Kdyby to bylo "pouhý" nefiltrovaný Hlinsko, tak bych si pochutnal a Rampušáka chválil.
No co, stane se... Vzpomínám, jak jsem se před dvěma lety těšil na svůj oblíbený 12% Březňák a oni místo toho točili něco naprosto nepoživatelného.
Žitnej Regent byl takovej nějakej mdlej a nedomrlej. Naštěstí, když chci dobrý žitný pivo, můžu zajet kousek od nás do Gmündu pro Schremser.
Milan Vedra
středa, 11. únor 2009
17:24
to Chody:
ad Rampušák
Zdravím všechny diskutující na pivním infu. Cítím nutnost reagovat na uvedené příspěvky,ale nechci zde tvořit dlouhovětou odpověď. Takže, pokusím se pro všeobecné objasnění v nejbližších dnech (raději týdnu) o vytoření krátkého příspěvku s tématem "Pivovar a sladovna Dobruška".
Díky M.Vedra
napsal(a): Milan Vedra [Odpovědět]
Malakin
úterý, 10. únor 2009
12:22
to jiri.kana: On ten žitnej Regent sice nebyl nejlepší, ale pít se dal. Možná měl trošku dýl ležet, ale možná je to jenom o zvyku.
Žitné u nás před časem dělal např. Pivovarský dům v Praze a taky to nebyl žádný zázrak. Očividně jim chyběly zkušenosti a snad i proto s jeho výrobou tak rychle skončili...
Luboš S.
úterý, 10. únor 2009
09:15
U mě kromě Dražíče ještě zvítězil Pelhřimov. Zklamání pro mě byla taktéž Dobruška spolu s Vyškovem a kvasničákem z Třeboně. Rampušák byl doma z petky lepší než točený na místě. Hudba se dle mého názoru v porovnání s předchozími ročníky zlepšila. Určitě velkým přínosem bylo rozšíření kapacity a přidáním občerstvení v patře.
Malakin
neděle, 8. únor 2009
23:03
Podobně jako Chody jsem se slavností zúčastnil v pátek. Z mnou degustovaných piv hodnotím jako nejhorší Rampušáka. Pil jsem ho již v Kostelci na Vykulení, u Hanze ve Zlejch časech a jednou taky z PETky a vždy byl výborný. Proto nepochopím, kam se poděla ona smetanová chuť, příjemná nasládlost a bohatá pěna, na něž jsem byl až dosud zvyklý. Zdejší Rampušák mě natolik zklamal, že jsem ho vypil jen dvě deci a zbytek musel vrátit. Bohužel.
Co se Lipana týče, tak jako lepší hodnotím jeho tmavou verzi. Není tolik hořká a líp se tudíž pije. K ostatním pivům výhrady nemám, snad jen k chuti koriandrového Opata, ale to bylo spíš tím, že jsem nevěděl, do čeho jdu. Příště si dám raději medové či klasiku.
Závěrem snad ještě kritika jednání novopackého pivovaru, resp. obsluhy jejich stánku. Jsem toho názoru, že pivovar by měl jít příkladem a ne inklinovat k praktikám leckterých překupníků a obchodníků s pivními suvenýry. Např. pivní půllitr BrouCzech. První den akce za 80, druhý den za 160 a nakonec za 200. Nevím, zda na ceny zde dohlížel pivovar nebo ne, ale spíš se přikláním k verzi, že ceny si tady určovali sami stánkaři podle toho, o co sběratelé projevili největší zájem. A to vážně nedělá dobrý dojem a pivovar to tak v očích sběratelské veřejnosti velmi poškozuje.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 08.02.2009 ve 23:05:39
Valeš
čtvrtek, 12. únor 2009
09:43
to Malakin: Chápu rozhořčení pana Malakina, ale nikoho jsem nenutil sklenici Brouchzech kupovat za jakoukoliv cenu. Uznávám svoji chybu pramenící z neznalosti trhu pivního skla, ten půllitr měl stát 200 Kč hned první den. Proč pan Malakin nezmiňuje svého přítele, který si stihnul nakoupit levně a hlavně kolik žejdlíků koupil? Jeden nebo dva do své sbírky? Nebo snad víc? Možná chodil telefonovat za roh a pak se pro další sklenice vracel a kupoval a kupoval. Pravděpodobně pouze pro kamarády a určitě si na ceně nic nepřidal. Mám informaci, že se tento půllitr prodával na burze za 500 Kč, takže i 200 Kč je cena dobrá. Cenu jsem zvyšoval kvůli sběratelům-překupníkům, protože i za 160 to sklo očividně kupovali na kšeft.
napsal(a): Valeš (vales(a)novopackepivo.cz) [Odpovědět]
Malakin
čtvrtek, 12. únor 2009
14:38
to Valeš: Jsem rád, že jste našel odvahu se k tomuto problému vyjádřit.
Také nesouhlasím s tím, že se s pivními suvenýry kšeftuje, ale vysokými cenami to skutečně nelze řešit. Že jsou mezi sběrateli pivního skla kšeftmani, kteří vlastně ani nesbírají, ale pouze využívají něčího zájmu a vydělávají na tom, je pravda, nicméně počty těchto obchodníků lze spočítat na prstech cca jedné ruky: dva jsou z Ústeckého, dva z Olomouckého a dva z Jihomoravského kraje. Mezi sběrateli pivních sklenic jsou známi a podle toho je také s nimi zacházeno: komu nevadí jejich vysoké ceny a chtějí je v jejich jednání podporovat, tak ti u nich samozřejmě nakupují a budou nakupovat i nadále, drtivá většina sběratelů je však ignoruje a raději si přírůstky do sbírky shánějí jinak.
Při shánění novinek má dnes sběratel na výběr v podstatě jen ze dvou možností: buď svoji sbírku rozšiřuje nákupem u překupníků, což je sice dražší, nicméně pohodlnější a časově nenáročné, nebo vyvíjí aktivitu sám.
Druhá z možností spočívá jednak v objíždění pivovarů a jejich pivovarských prodejen, v návštěvách pivních slavností či jiných akcí spojených s prodejem pivních suvenýrů a jednak ve výměně.
Většinou to funguje tak, že pokud něčeho seženu víc, můžu to pak vyměnit s kamarády, kteří mi naopak seženou zase něco odjinud. Těch novinek je vážně moc a není v silách jednoho sběratele objet úplně všechno. To by člověk jezdil jenom po pivovarech a na další aktivity spojené s životem by mu nezbyl čas...
Já mám takových kamarádů asi 70 a kdybych měl možnost vzít pro ně něco, co pak s nimi vyměním, taky bych to udělal. Žel nejezdím autem, ale vlakem. A když už někam jedu, tak chci taky nějaké to pivo ochutnat, nakoupit něco s sebou - pro sebe či pro nějakého známého, který o nějakém pivovaru kdesi v Nové Pace nikdy neslyšel - a musíte uznat, že do krosny a jedné cestovní tašky se toho vážně moc nevejde...
Můj kamarád s kouzelně znějícím příjmením ZUBR, o němž se ve svém komentáři zmiňujete, také jezdí vlakem. A možná mu prostě bylo líto nechávat v Táboře ladem sklenice, které by mohly někomu z jeho známých udělat radost, tak si po pracovní době našel čas a dvakrát vyrazil do Tábora. A pokud chodil za roh volat, tak asi proto, aby nekupoval něco, čeho se pak nezbaví.
Co se týče toho, že se někde onen BrouCzech prodával za 500 korun, tak o tom já nic nevím. Když si ale spojím informaci o tom, že jste tyto půllitry poprvé vytáhli na RegionTouru v Brně a poté byla burza v Praze, je to možné. Na druhou stranu neznám moc lidí, kteří by si za 500 koupili relativně dostupný půllitr. Před pár lety možná vzácný byl, ale dnes už ne a cena 65 korun, za kterou to bylo nabízeno ve vaší pivovarské prodejně, jeho vzácnosti odpovídá.
Osobně mám toto logo ve sbírce cca 4 roky. Tehdy mi jej sehnal jeden kamarád přímo u vás v pivovaru. Nejdříve však musel od vašeho odběratele v USA získat povolení k tomu, aby mu to u vás mohli vůbec prodat. Nebylo to jednoduché, ale podařilo se. Od té doby se však mezi sběratele dostalo několik desítek kusů těchto půllitrů a tím pádem se z toho stala téměř nezajímavá záležitost.
Kdo netuší, jaké logo mám na mysli, nechť koukne sem:
http://www.aukro.cz/item544191558_pulitr_nova_paka_brouczech_nove_logo_novy.html
Převis nabídky nad poptávkou udělal své: už ani za stovku to nikdo nechce.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 12.02.2009 ve 14:48:39
Vik
čtvrtek, 12. únor 2009
20:31
to Valeš: Tak jestli vaše informace o ceně Brouczech půllitru je 500 Kč, tak se informujte lépe. Na netu na aukci e-b.y(aby nebyla reklama) jsem ho viděl za 700. Kdo ho chce koupit za cenu normální, ať se mi ozve. Tihleti rádoby sběratelé, potomci veksláků, mě taky vadí. Zdar Viktor
napsal(a): Vik (vik.hol(a)seznam.cz) [Odpovědět]
Tomáš Kroupa
pondělí, 16. únor 2009
11:36
to Malakin: Tak přesně tyhle vlastnosti Rampušák měl - v pátek ověřeno v Dobrušce. Velmi povedený a pitelný... Tak nevím, proč v Táboře takový nebyl...
napsal(a): Tomáš Kroupa [Odpovědět]
Malakin
pátek, 13. únor 2009
10:58
to Vik: Pan Valeš neměl na mysli nějakou aukci někde v USA, ale skutečně burzu u nás. A pokud nesbírá, nemůže vědět, co se kde za kolik nabízí. Jinak v USA se ten BrouCzech dá sehnat i za 1 dolar, bohužel poštovné vyjde na mnohem víc...
Kozel
neděle, 8. únor 2009
18:03
No myslím,že Chody na žádnou značku nezapomněl a vše podstatné
vystihl v reportáži i videu.Dovolím si snad jen několik postřehů.Ten hrůzný stánek Heinekenu (teď to myslím z estetického hlediska) mě hned zaujal,stejně jako absence Chodym
jmenovaných značek v tomto stánku.Mám dojem,že jejich absence
symbolicky naznačuje jejich osud.Aspoň mě potěšilo,že u této zrůdnosti bylo (alespoň ve čtvrtek) zdaleka nejméně lidí.Rovněž i já jsem postrádal oproti loňsku Ježka a dále pak Rychtáře.Rovněž oproti loňsku škoda absence kvasnicových pivek u některých stánků (např.Rebel).U Regenta nebyla nejhorší
12-stupňová žitná novinka,na rozdíl od Chodyho mě Rampušák
velmi šmakoval (ale neměl u mě premiéru) a s názorem na Lipana
plně souhlasím.Jenom bych nakopal ty unuděný slečinky u tohoto stánku,jejichž zábavou bylo bezduché krafání s "pomádama",ale
obsloužit zájemce o pivko byla strašná votrava.Naopak velmi
příjemný byl stánek SPP a v něm na čepu velmi dobré vzorky
z Vyškova (Žádný patoky Bolku...).Jo a ještě bych podotknul,že
ač jsem tu nebyl kvůli hudbě,či spíše právě proto,rockové
pojetí hudby (K2),kdy člověk v celém sále neslyšel vlastního
slova a v části okolo pódia se nedalo kvůli "hrozičům" chodit,se do takového malého sálu k takové akci vůbec nehodilo...Howgh.