Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Cyklo (nejen) Piwo Tour podél Baťova kanálu: 1. část

Pivní cesty

verze pro tisk

Cyklo (nejen) Piwo Tour podél Baťova kanálu: 1. část [p678]

Před několika lety, když začaly minipivovárky bujet jak houby po dešti, jsme se s kamarády rozhodli, že některé nové navštívíme. Volba tehdy padla na kraj Karlovarský a dopravním prostředkem bylo zvoleno kolo. Jak to tak bývá, nakonec bylo všechno trochu jinak. Z nejrůznějších příčin jsme zbyli z party dva, leč plán naší ”Cyklopiwotour” jsme splnili, stihli jsme tenkrát ještě i chebského Dymáčka !

Od té doby jsem marně lákala kamarády z mého okolí na nějakou podobnou akci. Ani doma jsem moc neuspěla. Vysočina byla zavržena hned v počátku pro příliš kopcovitý terén, Polabí ovšem máme téměř ”za rohem”, tak co vybrat? Pivovary ano, ale kopce ne! K vítězství mi pomohla nakonec zpráva o nově otevřené cyklostezce podél Baťova kanálu. Bylo konstatováno, že tam kopce nebudou (kdyby, chudák, tušil, že pošlapeme i na Buchlov!) a k návštěvě tamějších minipivovárků přibudou ještě navíc technické památky, což máme také rádi. A tak jsem mohla začít plánovat, hezky proporcionelně, v duchu tradic našich exkurzí na fakultě: 1 fabrika (zde nahraženo technickou památkou), 1 hrad, 1 hospoda!

Vodní elektrárna v Kroměříži

Jednoho krásného, slunečného květnového dne začínáme v Kroměříži. Ještě v den příjezdu se jedeme podívat na zdejší technickou památku (bohužel běžně nepřístupnou) – vodní elektrárnu na pravém břehu Moravy z roku 1923, která byla jako jedna z prvních u nás vybavena Kaplanovou turbínou. A večer pak již první minipivovar.

Pivovar Černý orel zvenku

Černý Orel se nachází přímo na náměstí, v historickém objektu z 15. století. Z roku 1734 je zde zmínka o lékárně (na památku se jedna z místností restaurace jmenuje Pivní lékárna). V roce 2009 byl celý objekt (pivovar, restaurace a hotel) po rekonstrukci otevřen v současné podobě. V roce 2010 získala tato rekonstrukce cenu Stavba roku Zlínského kraje.

Warning: preg_replace(): Unknown modifier '0' in /mnt/data/accounts/c/chodypi/data/www/pivni.info/www/conf/functions_general.php on line 704

Při vstupu do restaurace upoutají pozornost varné nádoby minipivovaru, místnosti jsou obložené dřevem a s dobovými exponáty. O Pivní lékárně tu byla již řeč, další místností je tzv. Židovna. V jejím čele je soška malého Golema, na stolech zobrazené židovské hvězdy a zamřížovaná vitrína s výrobky zdejšího slavného rodáka, pana Rudolfa Jelínka. Ano, uhodli jste správně, tato místnost byla pojmenována na jeho počest.

Pivní lékarna a Židovna

Přes den si v restauraci můžete dát hotovky v ceně okolo 80 Kč. Na jídelním lístku se mj. praví, že vaří národní a krajová jídla a také, že jejich kuchař získal stříbrnou medaili na mezinárodní soutěži v Lucembursku ve vykrajování ovoce a zeleniny. Zdejší jídla jsme ochutnali a dospěli k názoru, že to vykrajování mu asi jde líp. Ale teď už k pivu! Sládkem ve zdejším minipivovaru je pan Hrubeš a k ruce má ještě podsládka.

Kroměřížské pivo

V době naší návštěvy byla na čepu 8° polotmavá (24 Kč/0,5 l), 11° světlá (27 Kč), 12° polotmavá (30 Kč), 13° tmavá (31 Kč) a 14° pšenice (30 Kč). 12° světlá tč. na čepu nebyla. Ačkoli byl v plné práci (tentokrát s vařením ”ale”), ochotně nás pan Hrubeš druhý den provedl svým miniaturním královstvím. Prostory jsou zde opravdu stísněné, s jen minimální možností úprav, neboť celý objekt je památkově chráněný. A ještě se dělí s hotelem a jeho sklady (nejen vína).

Spilka u Černého orla

Varna, jak již bylo uvedeno, se nachází přímo v restauraci, v zázemí jsou pak dvě otevřené nádoby spilky a jedno ”cékáčko” na svrchní kvašení. K tomu všemu patří ještě sanitace a malý ležácký sklep. Podle sládkových slov se 11° vaří infuzně, 12° na jeden rmut a 13° na rmuty dva. 8° vaří prý na výslovné přání místních, kteří chodí do zdejší restaurace na obědy.

Ležácký sklep

Jsem si vědoma, že každé hodnocení piva je silně subjektivní, takže to berte jen jako moje (naše) laické hledisko: 8°: lehká, více hořká, na zahnání žízně výborná; 11°: řídká, nic zvláštního (tady bych dala přednost té 8°); 12° polotmavá: mi chutnala ze zdejších piv nejvíce, prostě taková, jaká má být; 13° tmavá: spíše hořká, ne příliš karamelová, dobrá; 14° pšenice: mdlé chuti a ačkoli jsem milovníkem tohoto druhu piva, zde mi nechutnalo vůbec.

Sládek a výčep

Ještě následující den trávíme v Kroměříži, kde navštěvujeme Arcibiskupský zámek a zahrady, které (byť ještě ne v plném květu) jsou opravdu nádherné. A taky Arcibiskupské vinné sklepy, tady raději bez ochutnávky. V tom vedru, které panuje, bychom asi nedopadli nejlíp a podlehli bychom ”tomu s tou velkou palicí”, co obvykle čekává na návštěvníky venku. I podvečerní vyjížďka k nedalekému větrnému mlýnu ve Velkých Těšanech je v tom vedru nad naše síly. Obracíme a návštěva až někdy příště.

A někdy příště budeme pokračovat i v naší Cyklo Piwo Tour zde na webu...