Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Kdo vyhraje letošní První pivní extraligu?

Co Vy na to a jiné názory


verze pro tisk

Kdo vyhraje letošní První pivní extraligu?

Kdo vyhraje letošní První pivní extraligu?

Čtvrtého listopadu bude mít První pivní extraliga už páté finále svých degustací českomoravských ležáků. Letošními favority jsou Staropramen Ležák a Lobkowicz Premium, alespoň soudě podle toho, že jde o vítěze semifinálových degustací (1 2 ). Jenže znáte to, anonymní degustace můžou dopadnout všelijak, degustéři nejsou roboti a pivo taky nemusí být vždy ve stejné kondici.

Na věc se lze ale podívat i jinak. PPE za posledních pět let absolvovala 33 degustací našich ležáků. V každé se degustovalo 10 – 11 vzorků, degustérů je vždy osm. To je dohromady na tři tisíce degustačních výroků. Můžete si o degustérech PPE myslet cokoli, ale při takovém množství ochutnání by se už měly projevit nějaké trendy.

Z degustací 1
Z degustací 1

A projevily se tyhle:

1Svijany533
2Krušovice408
3Bakalář397
4Litovel376
5Velké Březno361
6Kozel361
7Černá Hora354
8Radegast347
9Klášter343
10Chotěboř332
11Starobrno331
12Konrad327
13Louny318
14Holba316
15Rychtář304
16Rohozec296
17Budvar280
18Zubr279
19Gambrinus272
20Staropramen253
21Bernard245
22Záviš230
23Primátor230
24Pernštejn227
25Herold223
26Platan220
27Lobkowicz207
28Braník195
29Poutník190
30Uherský Brod186
31Vyškov185
32Ostravar182
33Otavský zlatý177
34Prazdroj177
35Nymburk175
36Ježek162
37Nová Paka152
38Dačický152
39Zlatopramen151
40Regent142
41Chodovar132
42Žatec131
43Rebel121
44Vysoký Chlumec119
45Opat117
46Trutnov116
47Dudák101
48Tambor101
49Budvar101
50Benešov96
51Kácov96
52Samson93
53Král Šumavy69
54Pardál68
55Eggenberg58
56Chebské hradní57
57Zlatý Bažant45
58Vratislav43
59Ambrosius42
60Žejdlík28
61Petr Vok11

Takhle totiž vypadá součet všech degustací za první čtyři ročníky (základní kola a semifinále letošního ročníku započítány nejsou). Body vycházejí z pořadí v jednotlivých degustacích, pochopitelně „vzhůru nohama“ (bod za poslední místo, maximum za první). Je to prostý součet všech základních kol, semifinále a finále.

Z degustací 2
Z degustací 2

Já vím, leckterý pravověrný pivař se hroutí a říká si, co to je v PPE za pitomce. Takové mohu ujistit, že prvními překvapenými jsme byli vždy my sami. A ono to tak je u anonymních degustací vždy. Ostatně proto jsme s nimi před pěti lety začali. Člověk má zažité své předsudky, averze nebo preference, ale když mu dáte ochutnat stejná piva v anonymních vzorcích ze stejných sklenic ve stejné teplotě a vše v jeden okamžik, vyhodnotí je pak objektivně a nestranně často úplně jinak, než kdyby věděl, co se za jednotlivými vzorky skrývá.

PPE je složena z lidí s velmi různorodou pivní zkušeností, rozhodně nejde o partu lidí, kterým všem chutnají jisté druhy piv a jiné ne. Každý do hodnocení vnáší svůj odlišný pohled a teprve souhrnem vzniká jistá objektivita. Najdete mezi námi slavné sládky i klasické hospodské pivaře, hlavně ale samé pivní fandy a zažrance. Nebo geeky, jak se teď říká.

Z degustací 3
Z degustací 3

Ochutnáváme každý rok všechny české ležáky, které se dají koupit v běžných obchodech. Proto tam nejsou mikropivovary nebo značky, které prodávají lahve jen u sebe doma. Už napoprvé nás překvapilo, jak právě v ležácích, vlajkových lodích českých pivovarů, často bodují ty velké, nad kterýma jsme už leckdy zlomili hůl. A jak někteří naši oblíbení miláčkové propadají, třeba proto, že nemají vyrovnanou kvalitu v průběhu celého roku a tedy všech degustačních kol.

Vzorky nakupuje náš nákupčí v normálních krámech, nikdy jsme nekývli na nabídku pivovarů, že by nám pivo dodaly. Jsme spotřebitelský test, pijeme pivo koupené za stejných podmínek, jako kdokoli jiný. Proto se stane, že někdy vinou možná skladování či transportu si to nějaké pivo odskáče, třeba kvůli jedné či dvou pokažených lahvích. Ale takhle to přece má každý spotřebitel, ten taky nedává milost, když musí pivo vylít nebo dopít se sebezapřením.

Letošní finalisté
Letošní finalisté

Tučně uvedená piva z tabulky jsou letošní finalisté. Největším překvapením z historického pohledu je tedy určitě Samson Světlý ležák. A největšími favority z dlouhodobého hlediska Svijanský Rytíř a Bakalář Světlý ležák. Rozhodne dlouhodobá stabilita? Momentální forma? Náhoda? No, uvidíme. Ostatně, vy to můžete uvidět taky. Kdokoli se na degustaci může přijít podívat a zkontrolovat její průběh a korektnost. V úterý 4. listopadu od 19 hodin v restauraci První pivní Tramway v Praze na Spořilově.

A jakého favorita máte vy?

Láďa Jakl, První pivní extraliga



[Pivní.info] [Zobrazeno 6685x] [15. říjen 2014]
[Glosy] [comments: 31] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

PPE 1

středa, 5. listopad 2014
14:06

Takže vyhrál Radegast.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

Roman Holoubek

středa, 5. listopad 2014
14:45

Roman Holoubek

PPE 1: Za mne osobně. Nový Radek (s tím nepovedeným přílepkem "ryze hořká") je opravdu pěkně vyladěné pivo. Mám z toho radost, protože při pobytu v mém rodném kraji nemám už problém zajít na pivo. A těsné výsledky mezi prvním a desátým napovídají o vyrovnaném stavu finalistů.


Adsense

21. listopad 2024
10:18


posted by: Inzerce

jméno

středa, 29. říjen 2014
09:31

Jarda Malý: Sepište mi, prosím, seznam oněch pivovarů, které každý den v roce, za každých okolností, produkují dobrý ležák. Bejček má pravdu. Bohužel.


napsal(a): jméno [Odpovědět]

Jarda Malý

středa, 29. říjen 2014
12:16

jméno: Když má Bejček pravdu, proč se bojíš podepsat, anonyme?


napsal(a): Jarda Malý [Odpovědět]

PPE 1

středa, 29. říjen 2014
13:49

Takže kdyby Bejček pravdu neměl, tak by se anonym měl proč bát podepsat?


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

PPEE

středa, 29. říjen 2014
20:23

PPE 1: Koukám, že PPE se rozhodla zde totálně znemožnit těma přihlouplejma komentářema


napsal(a): PPEE [Odpovědět]

joska

čtvrtek, 30. říjen 2014
18:13

To je ee, říkala mi maminka, když jsem si měl něco ošklivit. Co takhle ee něco o pivu? Já bych měl. Jaká bude příští rok vložená degustace? Má někdo nápad?


napsal(a): joska (extraliga(a)ppe.cz) [Odpovědět]

Bejček

čtvrtek, 23. říjen 2014
12:32

Bejček

Roman Holoubek:
Jj. A zatím co jsem Ti říkal si, Romane, stojím ! Vžycky říkám pivovarskejm, co se mi snaží nacpat pifka do Tramu, že uvařit speciálek je sqělý počin, ale ať zkusí uvařit světlý český ležák, který bude aspoň srovnatelný, ne-li lepší na Plzeň v nefiltru... Těch co to opravdu a HLAVNĚ OPAKOVANĚ umí není mnoho :-(...


napsal(a): Bejček [Odpovědět]

Jarda Malý

čtvrtek, 23. říjen 2014
15:20

Bejček: Doufám, že jiným věcem v životě rozumíte víc jak pivu. To, že jste asi dobrý ležák nepil, totiž neznamená, že je takových málo. V dnešní době odhaduju tak 80 až 100 malých pivovarů, které vaří mnohem lepší ležák než vámi vychvalovaná Plzeň a to zas není tak malé číslo.


napsal(a): Jarda Malý [Odpovědět]

Dwarf

čtvrtek, 23. říjen 2014
17:12

Dwarf

Jarda Malý: no, dobrý... to je, jako byste tvrdil o Žižkovi, že nikdy neseděl na pořádným koni...


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Roman Holoubek

čtvrtek, 23. říjen 2014
20:05

Roman Holoubek

Dwarf: :D


PPE 1

pátek, 24. říjen 2014
11:31

Odhadovat nemá žádnej smysl. Mohl bych třeba říct, že to číslo odhaduju na 3. Lepší by bylo říct, kolik jsi jich, Jardo, takových sám pil.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

Kára

pátek, 17. říjen 2014
23:33

Výsledky jsou pro mě nepochopitelné. Jako bych pil v posledních pěti letech ve flaškách se stejnými nálepkami něco jiného, než mediálně známá PPE.


napsal(a): Kára (jirka.kara(a)post.cz) [Odpovědět]

Kára.

sobota, 18. říjen 2014
23:08

Kára.

Kára: A ty jsi kdo?


napsal(a): Kára. [Odpovědět]

joska

úterý, 21. říjen 2014
00:20

A ty jsi těch pět let pil tyhle piva v anonymních degustacích? 35 krát? V osmi lidech? A jak to vyšlo tobě?


napsal(a): joska (extraliga(a)ppe.cz) [Odpovědět]

Kára

čtvrtek, 23. říjen 2014
15:46

joska: To samozřejmě ne. Ale: Starobrno jsem už škrtnul. Zvlášť Medium je pro mě nepoživatelné. Býval jsem pravidelným konzumentem. Svijany - velice podobné. Za poslední dva roky jsem vyzkoušel cca pětkrát, nechutnalo. Gambrinus a Kozla jsme pil letos o dovolené, protože nebylo na výběr. Tyto ležáky mi nechutnaly a opět jsem se jim začal vyhýbat. Takhle bych mohl jít vzorek po vzorku. Ležáky piju většinou z malých průmyslových pivovarů. Hlídám si, aby byly čerstvé, popř. v hospodě, kde jsou dobře ošetřené. Chotěboř, Polička, občas Poutník. Z malých někdy Kout, Harrach, Beskydský pivovárek. Základní vady ležáku poznám, nepovedené vzorky nepiju. Nudná piva z velkých pivovarů taky ne. Zdůrazňuju nudná, ne s vadami. Pivo piju déle než pět let... Prostě jsem chtěl pouze napsat, že jsem se s výsledky PPE hodně minul.


napsal(a): Kára (jirka.kara(a)post.cz) [Odpovědět]

PPE 1

pondělí, 27. říjen 2014
13:08

Přesně kvůli takovým postojům jsme před pěti lety své degustace začali dělat. Když si jich člověk pád desítek udělá, začne mluvit jinak a o dost pokorněji. Nechá si silácká slova, jak tahle značka je super a tamta se nedá pít. Když netuší, co pije, vyjdou mu výsledky mnohdy úplně jinak, než by si přál. Anonymní degustaci lze porovnat zase jen s anonymní degustací. Nelze porovnávat své předsudky a své sympatie k některým značkám s anonymní degustací. V tom je právě ten vtip. Nechci si dělat srandu z věty "pivo piju déle než pět let", protože mnozí degustéři PPE pijí pivo déle než 40 let. Ale v tom to není. Je to v metodě, v oddělení čistého senzorického dojmu od prožitku z pití značky, se kterou mám spojenou nějakou pozitivní nebo negativní představu. A dodávám, že degustujeme lahváče. Ty se od točeného leckdy pořádně liší. Viz prazdroj.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

Kára

středa, 29. říjen 2014
10:47

PPE 1: Já myslím, že jste udělali dobře, že jste se rozhodli. Ty výsledky jsou rozhodně zajímavé. Určitě ale nepostihnete vše. Dokážete prosedět večer u ležáku ze Staropramene? (Je to letošní favorit.) Každá metoda má své nedostatky, to je známá věc.

Mimochodem, u piva si přeji pouze si pochutnat. Značka je mi ukradená. Uváděl jsem příklad ve srovnání s tabulkou v článku.

Na věci typu dělat si srandu a silácká slova nekomentuju. Zesměšňovat lze kohokoliv, kdykoliv. Diskutovat umí a chce málo kdo.


napsal(a): Kára (jirka.kara(a)post.cz) [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 16. říjen 2014
09:14

jiri.kana

Mám metodický dotaz, chci se ujistit, zda chápu ten dlouhý seznam správně. Mají všechna piva na seznamu stejný počet startů? Čili že třeba ten poslední Petr Vok mohl být ochutnán pětkrát, z toho mohl být dvakrát úplně poslední a třikrát třetí od konce?
A těm pivům na špici se počítá nějaký celkový výsledek, nebo ty stovky bodů získaly dalším ochutnáváním ve finále a semifinále?


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

PPE 1

čtvrtek, 16. říjen 2014
10:35

Jistěže nemají, to plyne z textu. Jestliže se některá piva nedostala do semifinále či do finále (a je psáno, že tabulka je součtem VŠECH degustací za 4 roky), nemohou mít stejný počet startů. Za finále i semifinále je stejný počet bodů jako za základní kolo, žádný bonus či indexace. Ale přece postup se musí v tabulce projevit. Když pak postupující skončí třeba v semi poslední, má navíc jen jeden bod. Ale možná otázka byla myšlena ještě jinak: jestli se všechna piva účastnila všech ročníků. Jistěže ne. Trh se mění, nová či nově expandující piva jsou zařazována, piva, která vyklízejí trh a nedají se koupit, jsou vyřazena. Jinak to dělat nelze.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 16. říjen 2014
10:53

jiri.kana

PPE 1:Díky, měl jsem číst pozorněji.
I tak je ten seznam poměrně vypovídající, zejména začátek a konec.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

PPE 1

čtvrtek, 16. říjen 2014
11:14

Ano, proto ta tabulka vznikla. Kvůli vysledování hlavních trendů. Rozdíly o dvacet či třicet bodů jsou podle mne v rámci náhodné odchylky a vypovídající hodnotu nemají. Ale pivo, které má 300 bodů, bude fakt asi dlouhodobě lepší než to, co má 150. To ale neznamená, že se to projeví u každýho lahváče kdekoli. Spotřebitele moc dlouhodobé tabulky nedojímají, zajímá je, v jaké kondici je to pivo zrovna teď v tom regálu v samošce. A tady mu ta tabulka může pomoct jen orientačně. Nás teda dost překvapuje to bídné umístění prazdroje. To náhoda být nemůže.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 16. říjen 2014
11:24

jiri.kana

PPE 1:177 bodů snad není tak tragických? Já si to překládám tak, že aspoň někdy musel postoupit do semifinále. Ale od Prazdroje se asi obecně čeká něco víc.

Mrkněte ještě na položky č. 17 a 49. ;)


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

PPE 1

čtvrtek, 16. říjen 2014
12:01

Jo, jednou byl v semi. Ale prostě všichni čekají víc. Ty položky jsou blbě ve zkratce popsaný, šlo o dva různé produkty, to by mělo být napsané líp. Ale i ostatní piva nejsou v té tabulce přesně popsána, bohužel.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

Chody

čtvrtek, 16. říjen 2014
12:57

Chody

PPE 1: Nešla by tedy ta piva v tabulce lépe specifikovat?


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Roman Holoubek

čtvrtek, 16. říjen 2014
11:34

Roman Holoubek

PPE 1: Také díky za vysvětlení. A ty trendy už mají vypovídací hodnotu, to je nepopíratelné.
Líbí se mi, že tato soutěž je posunuta kousek jinam, než ostatní a je pro mne velmi zajímavé ji sledovat.

Poznámka k Prazdroji: včera mi zrovna Bejček vyprávěl, že nefiltrovaný Prazdroj je pro něj jednou ze špiček českých ležáků. A filtrovaná verze v dlouhodobém trendu u PPE je v druhé polovině.


Bejček

čtvrtek, 23. říjen 2014
12:32

Bejček

Roman Holoubek:
Jj. A zatím co jsem Ti říkal si, Romane, stojím ! Vždycky říkám pivovarskejm, co se mi snaží nacpat pifka do Tramu, že uvařit speciálek je sqělý počin, ale ať zkusí uvařit světlý český ležák, který bude aspoň srovnatelný, ne-li lepší než Plzeň v nefiltru... Těch co to opravdu a HLAVNĚ OPAKOVANĚ umí není mnoho :-(...
---------------------------------
Zpráva byla upravena 23.10.2014 ve 12:42:28


napsal(a): Bejček [Odpovědět]

strevlas

čtvrtek, 16. říjen 2014
21:28

strevlas

PPE 1: Nebylo by tedy bez zajímavosti uvést, kolika ročníků se každé pivo zúčastnilo...


napsal(a): strevlas [Odpovědět]

PPE 1

pátek, 17. říjen 2014
11:44

To může udělat kdokoli, včetně přesnějšího označení vzorků. Všechny výsledky za všech pět let jsou veřejné na www.prvnipivniextraliga.cz. Kdokoli z toho může udělat jakoukoli tabulku. Třeba grafy jednotlivých piv, jak se vyvíjel jejich výsledek v čase. Tahle tabulka je jen jeden z mnoha způsobů, jak s těmi výsledky pracovat.


napsal(a): PPE 1 (lada(a)ppe.cz) [Odpovědět]

nákupčí

pátek, 17. říjen 2014
14:01

Chody: Máme na to celý kodex podmínek, která musí piva zařazovaná do soutěže splňovat, na základě toho vypracuji seznam piv pro daný ročník, ketrý pak jako PPE schválíme a podle určitých podmínek pak jednotlivé vzorky zařazuji do základních kol.

" PPE pro ročník 2014 opět vybrala 55 ležáků, nejlépe reprezentujících ať již velké pivovarské skupiny, či jednotlivé pivovary Piva budou soutěžit v pěti základních kolech, v každém bude posuzováno 11 vzorků, z nichž čtyři nejlepší postoupí do dalších bojů. Nasazování do jednotlivých kol se provádí pomocí výkonostních košů vzniklých na základě výsledků předchozího ročníku".


napsal(a): nákupčí [Odpovědět]

Karel

středa, 15. říjen 2014
21:05

karel

Bakalář je dlouhodobě na špici právem


napsal(a): Karel [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI