Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Mladí Češi a Češky objevují pšeničné pivo

Co se píše o pivovarech a pivu


Mladí Češi a Češky objevují pšeničné pivo

[čtvrtek, 19. květen 2011]

Pšeničné pivo se v českých sklenicích objevuje stále častěji a získává oblibu hlavně u mladých lidí a žen, které nemají rády chmelovou hořkost piva.

V sousedním Německu patří Weissbier do základního sortimentu většiny pivovarů, u nás ho vaří tři pivovary. Primátor z pivovaru Náchod, Velen z pivovaru Černá Hora a pšeničný Herold ze zámeckého pivovaru v Březnici se objevují na pípách i v regálech obchodů.

Při vaření pšeničného piva se používá nejméně jedna třetina pšeničného sladu, svrchní kvašení probíhá za vyšších teplot než u spodně kvašených ležáků. Kvasinky tvoří na hladině kvasné kádě deku, kterou je třeba pravidelně sbírat.

Vyznačuje se vysokou pěnivostí, vyšším nasycení a tedy i řízem, slabou hořkostí, ovocnou kyselejší chutí a opálovým zákalem způsobeným kvasinkami. V chuti a vůni lze rozpoznat banán, citron a hřebíček.

Pšeničné pivo se nalévá do štíhlé sklenice s rozšířenou horní částí pro bohatou pěnu. Doporučená teplota je devět až deset stupňů pro nefiltrovaná piva, o dva stupně chladnější mají být filtrovaná pšeničná piva.

Opravdoví labužníci vychutnávají poslední doušky ze sklenice, které jsou jak říkají "za zatáčkou", tedy v části kde se sklenice dole opět rozšiřuje. To už mívá pivo vyšší teplotu, plně se otevře a vyniknou aromatické vůně a chuť.

S přidáváním plátku citronu k pšeničnému pivu se ve vlasti pšeničných piv Bavorsku nesetkáme, snad jinde v Německu ke Kristallweizen (filtrovaným) pšeničným pivům. To spíše narazíme na to, že si někdo dává pšeničné pivo míchané s malinovým nebo višňovým sirupem… U nás se přidává plátek citrónu k belgickému ochucenému pšeničnému pivu Hoegaarden, které je v nabídce pivovarů Staropramen.

Při nalévání z lahve je nutné uvolnit kvasnice usazené na dně lahve, nejlépe opatrným krouživým pohybem otočené lahve, kdy se kvasinky rozmíchají a pivo dostane opálovou barvu. Pšeničné pivo je osvěžující, skvěle se hodí pro teplé letní podvečery.

Zdroj: Lidovky.cz | Autor: František Trantina


Přidat reakci

Jméno:
E-mail:

Narmer

úterý, 24. květen 2011
07:47

Narmer

Pšenice je můj velmi oblíbený pivní styl. Žena nejsem, tak mi nezbývá nic jiného, než být mladý :D Citrón mi do pšenice nesmí a malinový či višňový sirup? :ble: To radši zkuste (pokud náhodou neznáte) kombinaci půl na půl pšenice (dávám Náchodskou) a double 24° taky z Náchoda. A jak nejpřesněji dodržet poměr půl na půl? Přeci tuplákem :)


ICQ: 149095450

napsal(a): Narmer [Odpovědět]

Dan

úterý, 24. květen 2011
00:48

Dan

Trochu nepřesná je informace o vaření pšeničného piva u nás jen ve třech pivovarech. A co minipivovary?
Co se týká oblíbenosti u žen, tak nevím nevím. V mém okolí většina pšenici nevyhledává. Já si jí dám rád, ale bez citronu.


napsal(a): Dan [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
11:55


posted by: Inzerce

F.Trantina

čtvrtek, 19. květen 2011
21:15

to Ludwig: Rád se nechám poučit, ale zrovna s Niedersachsenem jste šlápl trochu vedle. Poznávací zájezd do Německa je dobrý nápad, děkuji za radu. Mnohem lepší je mít v Německu (Hannover) příbuzné a každoročně u nich pobývat. Ale k věci, V Dolním Sasku má pšeničné pivo v sortimetu každý třetí pivovar, na to aby jste to zjistil
nemusíte být nijak, v dnešní době Googlu, nijak zcestovalý.
Wittinger Weizen
HBX Stadtbrauerei Weizen
Brauerei Herrenhausen KG Weizen
Schadt’s Brauerei Gasthaus GbR (Schadt’s) Weizen
Altes Brauhaus zu Fallersleben Weizen
Bennexer Brauhaus "Deister Bernstein" (Weizen)
Brauerei Allersheim GmbH Hefe Weißbier naturtrüb dunkel, Hefe Weißbier naturtrüb hell
Brauerei Carl Betz GmbH Weißbier
Buxtehuder Brauhaus Hefeweizen
Hartinger Meisterbräu Weizenbier
Privatbrauerei Borchert GmbH Weisbier
Privatbrauerei Haffner GmbH & Co. KG Heffeweizen
Selsinger Hof Weizen
Wendeland Bräu Dunkel Weizenbier


napsal(a): F.Trantina [Odpovědět]

Ludwig

pátek, 20. květen 2011
14:02

Ludwig

to F.Trantina: Dekuji za odpoved.
Myslel jsem ale, ze se bavime o (strednich ci vetsich)pivovarech, ktera svoje psenicna piva lahvuji, a ne o minipivovarech.. Jiste ze (snad) kazdy minipivovar dela prenicne pivo, jak v SRN tak v CR.
Ale v SRN dela v Dolnim Sasku snad jen Flensburger Brauerei psenicne v lahvich.
A hlavne mam na mysli o lahvova piva, ktere se daji taky nekde koupit.
V Oldenburgu ,kde jsem 8 let zil, maji (myslim si) dost dobre zasobeny "Getränkefachmarkt" /Cesky: Specializovany obchod s napoji/ s vice nez 100 druhy piva (snad okolo 130-140 druhu piv) www.trinkgut.de Z Vasich vyse popsanych piv tam NEMAJI ANI JEDNO!
Vetsi nabidku v okruhu nekolika set Km nema nikdo, tudiz se nejedna o nejaky maly zapadnuty kramek.
Jeste 1 dotaz: Kolik z tech Vasich vyse uvedenych piv se staci do lahvi? Ja tipoval bych tak snad jen Herrenhausen.. Jen spontane tipuji, nikde jsem nic negoogloval.Pokud se mylim (nebot nikdo nevi vsechno) tak me prosim opravte.
S pozdravem Ludwig


napsal(a): Ludwig [Odpovědět]

honza1205

čtvrtek, 19. květen 2011
20:47

honza1205

To je zase článeček.Asi znam divný ženy a divný mladý lidi.Nic proti pšenici.


napsal(a): honza1205 [Odpovědět]

romy

pondělí, 23. květen 2011
21:32

to honza1205:
Přesně. Já radši zůstanu u Budvaru. Sklenička dvanáctky je na uklidněnou před spaním ideální.


napsal(a): romy [Odpovědět]

emu

pondělí, 23. květen 2011
22:17

emu

to honza1205: No nevím, já to ze svého okolí tedy můžu potvrdit. Ne všichni, ale hodně mladých se naučilo pít pšenku a to díky Hoegardenovi, který se nabízí v hospodách se staropramenem


ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]

hroch

pondělí, 23. květen 2011
22:05

hroch

to romy: Už je to tady opět. Dnes vyšel článek v novinách proti Budvaru a tak musí PR oddělení a nebo jeho pohůnci pod neznámými nicky při každé příležitosti vychvalovat Budvar.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

JardaK

čtvrtek, 19. květen 2011
20:26

JardaK

Pšeničné mám moc rád. A Herolda obzvláště. A citron mi na sklenici fakt vadí.
Dobrý zážitek mám z minulého týdne od Antoše. Mimochodem pšenku měli, a výbornou. Ale připadal jsem si jako totální diletant. Bezva rozhovor se servírkou:
Já: Ochutnám tu pšenici
Ona: Pšenka, jmenuje se to Pšenka
Já: Dobře, tak Pšenku
Dostal jsem nádherný exemplář, orosená sklenice, ta barvička, lehce přes míru, ale zařízlý citron přes okraj. Citron jsem sundal, povzdych si, otřel kyselý okraj a napil se. Výborná. Slečna se vrací, pokračování rozhovoru:
Ona: Ten citron se nesundavá, ten tam patří.
Já: Pšenici mám rád, ale bez citrónu, to je hrozný zvyk.
Ona: Pšenka, je to Pšenka. Ten citrón tam patří, má se tam vymáčknout.
Já: To snad ne? (S otazníkem, ne vykřičníkem)
Ona: Ano, je to takové svěží, letní pivo, hodí se to tam.
Já: Svěží letní pivo? Třináct a půlka? Je výborná, ale pár kousků v létě by mě spíš porazilo než osvěžilo.
Ona: Támhle je sládek, on Vám to když tak vysvětlí.
Já: Ne, díky, je výborná, jen ji nemám rád s citronem. Zaplatím.
U Antoše je hezky a pivo je výborné. Kromě Pšenky jsem měl ještě ležák a domů jsem si vezl tuším polotmavé. Vše bylo výborné. Ale to citrónové školení :)


napsal(a): JardaK [Odpovědět]

Jana

čtvrtek, 19. květen 2011
21:18

Jana

to JardaK:
Tak to můžete být ještě moc rád, že Vám tam ten citron rovnou nehodili. Obdobnou situaci, jenže s tím hozením do- jsme nedávno zažili ve Stříbře U Rybiček. Pšenice dobrá, ale ty 4 !! ks citronových plátků, plavajících v pivu, to bylo něco příšerného. Vyházela jsem je vidličkou ven a pohnojila jimi místní zahrádku. Konverzace se servírkou se pak ubírala podobným směrem, jak popsáno. :-(


napsal(a): Jana [Odpovědět]

Bakalář

čtvrtek, 19. květen 2011
20:08

Bakalář

U mě to platí - je mi 23 :D


napsal(a): Bakalář [Odpovědět]

Ludwig

čtvrtek, 19. květen 2011
12:18

Ludwig

""V sousedním Německu patří Weissbier do základního sortimentu většiny pivovarů..""

Pane Trantino, nemate pravdu. Kdyby jste tam napsal "V sousednim nemecku, ve spolkove zemi Bavorsko", to bych bral, ale napr. na severu Nemecka, dejme tomu v Dolnim Sasku dela psenicne pivo ani ne 1 pivovar z desiti!!
Je to jako kdyby nejaky cizinec poprve prijel do CESKE REPUBLIKY, a ja ho vzal na Vizovicke trnkobrani. Taky by pak vykladal ze vsude v CR se pije slivovice od rana do vecera..
Doporucuji Vam udelat si poznavaci zajezd po Nemecku, ve vice nez 1 spolkove zemi, aby jste pochopil ze pisete nesmysly..


napsal(a): Ludwig [Odpovědět]

Rash

čtvrtek, 19. květen 2011
20:20

Rash

to Ludwig: tohle je, myslím, zcela zbytečné rýpání v ojediněle (v rámci masmédií) poměrně kvalitně napsaném článku. :)


napsal(a): Rash [Odpovědět]

F.Trantina

čtvrtek, 19. květen 2011
20:56

to Ludwig: Rád se nechám poučit, ale zrovna s Niedersachsenem jste šlápl trochu vedle. Poznávací zájezd do Německa je dobrý nápad, děkuji za radu. Mnohem lepší je mít v Německu příbuzné a každoročně u nich pobývat. Ale k věci, V Dolním Sasku má pšeničné pivo v sortimetu každý druhý pivovar, na to aby jste to zjistil
nemusíte být nijak, v dnešní době Googlu, nijak zcestovalý.


napsal(a): F.Trantina [Odpovědět]

RoCa

čtvrtek, 19. květen 2011
21:28

RoCa

to Rash: to Rash: Presne tak, posledni dobou mi to tu prijde, ze kdyz nekdo muze nekoho osolit, hned mu to napali. Kazdy kdo vi o trosicku vic nez druhy je mistr sveta a kolikrat to neni ani podlozene. RESPEKT A TOLERANCE!!!


napsal(a): RoCa [Odpovědět]

Ludwig

sobota, 21. květen 2011
06:41

Ludwig

to Rash: Nesouhlasit s tvrzenim jineho a dat to slusnou a nearogantni formou najevo je zakladnim principem demokraticke spolecnosti, ve ktere vsichni (snad) zijem.
Kdyz tady napisu, ze prevazna cast ( matematicky 2/3, nebo-li 66,6%) VSECH BRNENSKYCH PIVOVARU vari psenicne pivo, (Pegas a Richard) a jen tretina jich psenicne pivo nevari (Starobrno)-- tak budu mit svym zpusobem pravdu, i kdyz me tady vsichni budou mit za blba.
Proto neco takovyho pochopitelne nemuzu napsat.
Proto jsem se ohradil, kdyz pan Tratina napsal ze /cituji/ v " Německu patří Weissbier do základního sortimentu většiny pivovarů" protoze to proste neni pravda. V Bavorsku = ano, ve zbyvajicich 15 spolkovych zemich = NE!
Stejne jako veta: "To spíše narazíme na to, že si někdo dává pšeničné pivo míchané s malinovým nebo višňovým sirupem" Je tim mysleno Berlinske bile (Berlinerweisse) s malinovym nebo marinkovym sirupem, nebo o p r a v d u psenicne pivo? Ja jen ze jsem 20 let v Nemecku delal vycepniho, ale tohle jsem jeste nikdy nevidel a dokonce ani neslysel.. Kde a kdo to dela :o ? Rad se necham poucit!
Dekuji.


napsal(a): Ludwig [Odpovědět]

mithe

čtvrtek, 19. květen 2011
10:30

mithe

Zase ta obliba u žen:) Asi znám jen ty divné, když většina z nich nemá ráda tmavé a ani pšeničné:)

Jinak ten citron je hnus i u Hoegaardenu a když už ho davají i v některých minipivovarech, to už je moc...


napsal(a): mithe [Odpovědět]

Energetik

čtvrtek, 19. květen 2011
11:36

Energetik

to mithe: Souhlasím, má žena zásadně světlý a hořký ležák. Ostatní maximálně ochutná a okomentuje :-D


napsal(a): Energetik [Odpovědět]

Mosquit

čtvrtek, 19. květen 2011
08:12

Mosquit

>> Kvasinky tvoří na hladině kvasné kádě deku, kterou je třeba pravidelně sbírat.
A to je pravda? Jako domovarník ji sbírám leda tak proto, abych měl kvasnice na příště...


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

Sekal

čtvrtek, 19. květen 2011
10:32

Sekal

to Mosquit: Já myslím, že je průser, když Ti deka propadne, ne?


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Vláďa

čtvrtek, 19. květen 2011
12:06

Vláďa

to Mosquit: Není, to je novinářský blábol, který dokonce někdo nedávno zatáhl i na "vařimpivo", ale už to naštestí odeznělo. Při svrchním kvašení se deka nesbírá.


napsal(a): Vláďa [Odpovědět]

Mosquit

čtvrtek, 19. květen 2011
20:35

Mosquit

to Sekal:
Jak už napsal Vláďa podemnou, sbírání deky se týká spodního kvašení (ač mají někteří jiní jiný názor). Někde se nedělá ani to (CKTčka).
Navíc v článku bylo pojednáváno o sbírání kvasnic, což nemá s klasickou dekou na "ležáku" nic společného, dle mého názoru :-)


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

F.Trantina

čtvrtek, 19. květen 2011
21:18

Pane Vláďo, o co se vsadíte, že při svrchním kvašení pšeničného piva se sbírá deka z kádě? No tak do toho, je to přeci jen "novinářský blábol"


napsal(a): F.Trantina [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI