Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Brave new world nebo Konec civilizace aneb Morální dilema pivní

Co Vy na to a jiné názory


verze pro tisk

Brave new world nebo Konec civilizace aneb Morální dilema pivní

Brave new world nebo Konec civilizace aneb Morální dilema pivní

Kdysi, asi před necelými čtyřiceti lety, vyšla v českém překladu kniha, jejímž autorem byl Aldous Huxley. V anglickém originále se jmenovala "Brave new world", který jsem si s pomocí slovníku přebásnil na "Sqělý nový svět". Použil jsem pro tento volný překlad slovník anglicko-český, protože mi přišel pro ten účel nejvhodnější. Ale v českém knižním překladu to byl "Konec civilizace". Tento zjevný rozpor mne neodradil od další četby a knihu jsem přečetl. Po jejím přečtení se mi již rozdíl v názvu nejevil tak ostře rozporný, ač pocity jisté rozpornosti četbou vyvstaly nebo se umocnily. Pak ty pocity otupovalo více než třicet let.

Až jeden můj přítel vcelku náhodně navštívil výstavu v Letňanech a přinesl mi z ní dárek - lahev s pestrou etiketou. A v ní pivo pro psy.

Dog Beer
Dog Beer

Tím pocit rozporu v anglickém a českém názvu oné knihy nějak vymizel, protože mi přišlo, že dnešního "Dobrého vojáka Švejka" by mohla paní Müllerová klidně začínat větou: "Tak jsem koupila pivo." Ale dar je dar a ještě je to dar od přítele. Nejsem pokrytec, který dar přijme a pak jej lhostejně nechá ladem. Proto jej musím aspoň nějak vyzkoušet.

Ale jak? Vždyť pokusy na zvířatech jsou zakázány a obecně se vnímají jako něco nemorálního a odpudivého. Vím to ze sloganů na některých prestižních výrobcích. Tam se jako pozitivní uvádí, že výrobek nebyl testován na zvířatech. Spotřebitelé těchto výrobků to oceňují. Aniž by si ovšem uvědomili, že tento slogan vlastně praví, že výrobek je buď netestován, nebo je testován výhradně na lidech. Toto morální dilema jsem se nakonec rozhodl vyřešit ignorací zákazu a uchýlit se k pokoutnímu a nelegálnímu experimentu na zvířeti.

Pejska mám. Ten dosud v hospodě pití piva nechával na mně. Ale to se teď, pokud nám nezakáží konzumaci vneseného nápoje, změní. Pít pivo budeme oba a uvidí se. Pravda, každý bude pít své.

Tak jsme vyrazili do naší oblíbené hospody. Tady hospodář usiluje o to mít opravdu dobrou hospodu a zároveň dát pivní veřejnosti možnost se seznámit s nejrůznějšími pivy. Jeho snažení je úctyhodné. Už prezentoval pěknou řádku piv a tak tu byl předpoklad, že snad snese i podávání piva Kwispelbier psům. Navíc pejsek tam patří mezi štamgasty. Soudě podle toho, že tam již svou picí nádobu, jako správný štamgast, má. I když z ní pil dosud jen vodu. Tak to se teď, byť v rámci pokoutního a nelegálního experimentu, změní.

Proto jsem, aby tato naše morální oběť i zvůle měla smysl, manipulativně sezval pod povrchní záminkou i další pozorovatele a zajistil tak pořízení obrazové dokumentace, kterou dokládám. Sešli jsme se dle očekávání. Bylo mi povoleno servírovat pejskovi toto pivo s výhradou, že veškerá konzumace bude probíhat u stolu. Pod stolem se ve slušném podniku nekonzumuje. Tož jsme servírovali dle pokynu zahnědlou tekutinu, připomínající spíše bujón.

První napití
První napití

Toto zadání, jak vidno, pejsek zvládl s bravurou sobě vlastní. Zpočátku jeho chování odpovídalo všem společenským normám.

Psí stolování
Psí stolování

Ale po čase se dostavil zvrat. Probudilo se v něm zvíře a opustil své místo u stolu. Octl se následně pod stolem a na podlaze.

Na zemi je líp
Na zemi je líp

To mělo za následek, že jsem pokus na zvířeti přerušil. Ale vše vypadalo, že trocha klidu mu půjde k duhu. Proto jsme ještě nějaký čas setrvali, aby si odpočinul. Já jsem tento čas využil ke kulinárnímu průzkumu běžné nabídky. Dal jsem si matjesy a k nim, případně na ně, postupně pivo z Dobrušky, Březnice i Chotěboře. A pak jsme šli domů.

Jdeme domů
Jdeme domů

Druhého dne jsem se tam stavil, abych sebral veškeré poznatky laických pozorovatelů a mluvil také s hospodářem. Ten se na můj dotaz, jaké má dojmy z podávání Kwispelbieru, vyjádřil zcela jednoznačně. O tom, že by jej točil, neuvažuje. Čepování této značky, jakož i některých dalších, není rozhodně podle jeho vkusu. Dává přednost takovým pivům, jejichž pijáci odchází po dvou a ne po čtyřech (viz poslední foto). V kostce: Jsou situace, třeba odchod z hospody, kdy se chůze po dvou jeví nutným, nikoli však postačujícím, atributem lidství.

S tak pádným argumentem nelze než souhlasit. Také, stejně jako můj pes, nemám rád ty, kteří se hlučně pyšní pouhou konzumací, mnohdy jen kubaturou konzumace. Na to je dobrého piva opravdu škoda. Pravda, s některými pivy se však nic jiného dělat nedá.

Zároveň jsem si experimentem ověřil svou teorii, že není všechno pivo, co se tak nazývá a teče. Plyne z toho poučení, že údaj "pivo" na etiketě může být až zavádějící, podobně jako letopočet "původní" receptury či další.

P.S. Měl bych k čtenářské veřejnosti jednu prosbu. Povšimněte si, prosím, té dívky na fotografii z výstavy. Věnovala mému příteli láhev Kwispelbieru, čímž jej tak rozrušila, že ji ani někam nepozval na oplátku. Chtěl by to napravit. Pociťuje to jako dluh a navíc mu byla sympatická. Takže uvítáme, když se sama přihlásí či nám někdo sdělí údaj, kde a jak ji nalézt. Bude to vítaný příspěvek do diskuze. Nevypořádané dluhy nemá(me) rádi.



[Miloš] [Zobrazeno 7626x] [19. listopad 2009]
[Glosy] [comments: 27] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

phrabina

středa, 25. listopad 2009
12:17

phrabina

to Malakin: Když králík ve městě, tak jedině na pekáči... Nedávno jsem slyšel, že v Americe si začali lidé do bytů pořizovat jako domácího mazlíčka dokonce slepice.


napsal(a): phrabina [Odpovědět]

Tajána

úterý, 24. listopad 2009
21:36

Dobrý večer. Malá poznámka k diskuzi.Znám p.doktora a jeho čtyřnohou druhou půlku těla docela dlouhou dobu a musím říct,že šťastnějšího psa a jeho spokojenýho živitele jsem za celej svůj život nepotkala a nepotkám.Jsou spolu rádi kdekoliv.Jestli je to hospůdka,nebo tramvaj(kde má mimochodem svoje místečko vyhrazené),nebo les plnej listí,které jde krásne kopat(zasvěcený pochopí)...Jen tak mezi náma:pejsek miluje ze všeho nejvíc výtahy,je to velkej cestovatel a byl tam,kde se někdy obyčejný smrtelník nedostane :-))Takže na závěr:Kdo nezná Miloše a jeho pejska,ať si odpustí řeči o týraných pejsích a podobné nesmysly.Díky a krásnej večer přeju...


napsal(a): Tajána (kyra.limp(a)centrum.cz) [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
09:30


posted by: Inzerce

Miloš

neděle, 22. listopad 2009
15:32

Miloš

Dobré odpoledne. Tak jsem si s neskonalým zájmem přečetl diskuzní příspěvky. Děkuji některým přispívajícím, kteří mi vysvětlili, proč se moc neholím. Je to velmi pravděpodobně proto, že se sám sobě nemohu podívat do ksichtu. Pak se není tedy možno divit, že nechodím, jak říkal již Guth-Jarkovský, po floutkovsku hladce vyholen. Nejenže konám pokoutní a nelegální experimenty na zvířatech, ale ještě je konám v hospodě...
Dovolím si, jak mi to můj osobní program dovolí, veřejně se pokát v rozsáhlejším článku. Tuto konstuktivní sebekritiku se pokusím zde publikovat a jen doufám, že mi bude dána redakcí Pivniho.infa příležitost. Tak jen prosím P.T. čtenářskou obec o shovívavost a strpení. Musím totiž jít týrat tu němou tvář procházkou do lesa nad Chuchli. Chudák pejsek je již soužitím se mnou tak degenerovaný...


napsal(a): Miloš [Odpovědět]

beercards

neděle, 22. listopad 2009
20:27

beercards

to Miloš: a nie je to naopak ??? :-))


ICQ: 252422606

napsal(a): beercards [Odpovědět]

pan skleněný

neděle, 22. listopad 2009
00:39

Neni pes jako pes, můj PES mi spí v noci na krku a hlídá vetřelce, kteří by mě sežrali, tak na co dvorek.Jo a pivko, to miluje.


napsal(a): pan skleněný [Odpovědět]

Chody

neděle, 22. listopad 2009
09:33

Chody

to pan skleněný:
Osobně nechápu lidi, co spí s jakýmkoliv zvířetem v posteli. Pro psa je opravdu nejlepší "bydlet" na dvorku...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

beercards

sobota, 21. listopad 2009
12:50

beercards

Chovať psa v bytovom dome je zločin ( zasraté chodníky, zasratá zeleň ) a ešte väčší zločin je vodiť psa do krčmy ( psí zápach, štekot atď...do divadla ho nikto nezoberie ). Pes má byť na dvore rodinného domu a strážiť. Na túto činnosť bol domestikovaný !!!!!


ICQ: 252422606

napsal(a): beercards [Odpovědět]

VozechV

pátek, 20. listopad 2009
20:46

VozechV

Souhlasím s Rosťou. Mít zvířata ve městě je zločin, potvrzuji - být člověkem ve městě je zločin.
Malakine, vidíte si vůbec na špičku svého jazyka? Asi ne, jinak byste neprášil takovéto nesmysly.


napsal(a): VozechV [Odpovědět]

Malakin

úterý, 24. listopad 2009
21:40

Malakin

to VozechV: Můžete mi, prosím, sdělit, co jsem podle vás napsal za nesmysl? Já si totiž žádného nesmyslu ve svých reakcích nejsem vědom. Pouze jsem naznačil, že nechápu lidi, kteří tahají psa do zakouřené hospody a svému miláčkovi tak schválně ubližují.

Jinak s Rosťou také souhlasím, protože pes do města nepatří. Pokud už ve městě zvíře, tak rybičky nebo králíka, kterýho necháme volně běhat po bytě.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

val

středa, 25. listopad 2009
07:43

val

to Malakin: Prý králíka volně po bytě, jo jo, taky miluju domácnosti s koberci plnými bobků, překousanými kabely od všeho elektronického a v koutě ležícím chcíplým králíkem, kterého zabil elektrošok... :-)


napsal(a): val [Odpovědět]

Malakin

středa, 25. listopad 2009
07:48

Malakin

to val: Všechny tyto problémy se dají vyřešit, jenom chtít.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Trhac

pátek, 20. listopad 2009
18:34

Trhac

No opravdu by mě zajímalo, jak takovej dog beer chutná:-D I když těžko říct, zda by se to dalo rozeznat třeba od některých českých "piv" pro lidi:-D


ICQ: 276990904

napsal(a): Trhac [Odpovědět]

Malakin

pátek, 20. listopad 2009
18:46

Malakin

to Trhac: Na jaře jsem tady o mém koštování tohoto piva krátce psal, takže to zopakuji: Pokud to nechceš vyzvracet, tak to vůbec nezkoušej. Ani čajovou lžičku. Je to vážně humus.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Trhac

pátek, 20. listopad 2009
19:06

Trhac

to Malakin: Fuj, tak to je potom týrání zvířat:-D


ICQ: 276990904

napsal(a): Trhac [Odpovědět]

val

pátek, 20. listopad 2009
09:59

val

Pes trpí tak jako tak, i v přecpaným autobuse/tramvaji/metru (tzn. v každým...) atd. V jedné chytré kňýšce jsem četl, že pes má 300x (slovy třistakrát) citlivější čich než člověk a pokud tu někdo jezdí pravidelně MHD (Mimořádně Hnusnou Dopravou), tak ví, že je to leckdy masakr i pro člověka, natož chudáčka pejska. A ten smrad z aut na ulicích, pomalu ani nadechnout se nejde. O pivních plynových komorách aka hospodách ani nemluvě.


napsal(a): val [Odpovědět]

Rosťa

čtvrtek, 19. listopad 2009
11:46

Rosťa

Týý jo! Tu holku na první fotce neznám, omluvte mě. Ale znám tu z tý třetí!!! To je ta servírka od Farmy na Hnojárně, kterou jsi, doktore, hanebně unesl parníkem Pražské Paroplavebné společnosti a o niž se zmiňuji zde: http://pivni.info/minipivovary/77-za-pivem-na-akademickou-pudu.html


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

Malakin

pátek, 20. listopad 2009
07:41

Malakin

Miloši, myslíš si, že je správné tahat s sebou psa do zakouřené hospody? Na jednu stranu na něho myslíš a dáváš mu lahůdky v podobě psího piva, na stranu druhou ho nutíš do něčeho, co mu zřejmě zkrátí život. Tohle podle mě dobrý páníček nedělá.

to Chody: Co takhle v této souvislosti udělat novou anketku? Určitě nebudu sám, kdo je proti tahání psů po kuřáckých hospodách.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Rosťa

pátek, 20. listopad 2009
08:02

Rosťa

to Malakin: Ano, já mu to tvrdím také. Držeti psa ve smogem, prachem a hlukem zatížené metropoli je naprosto otřesná akynologita a asocialita. Jediné řešení je okamžitě utratit nebo vypustit do lesů, kde se o to postarají myslivci.... Musí to být navíc velice hloupý pejsek, protože vedle svého asociálního páníčka vypadá neobyčejně šťastně :-?


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

Malakin

pátek, 20. listopad 2009
08:14

Malakin

to Rosťa: Jo, obyvatelé Prahy a jiných velkých měst to mají samozřejmě težké, neboť jsou otravováni nechtěně i jedy z ovzduší, ale už i to je důvod pro to nechodit do zakouřených prostor, kde se toto otravování ještě zintenzivňuje. Nicméně člověk si může vybrat - může se odstěhovat někam na venkov, příp. nechodit do zakouřených hospod - němá tvář však ne a je nucena se přizpůsobovat páníčkovi.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Rosťa

pátek, 20. listopad 2009
08:35

Rosťa

to Malakin: Nakonec ale stejně dojdeš k tomu, že řádově důležitější je to s kým žiješ, než kde žiješ. A lhostejno, že ti v tom prostředí život utíká rychleji...


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

Malakin

pátek, 20. listopad 2009
10:34

Malakin

to Rosťa: V tom máš pravdu. Ale pořád je tu onen rozdíl mezi tebou coby jedincem, který má možnost volby, a psem, který tuto možnost v podstatě nemá a musí svého páníčka poslouchat.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Rosťa

pátek, 20. listopad 2009
11:43

Rosťa

to Malakin: Jenže v tomto symbiotickém vztahu je hranice Master – Slave mezi dvoj a čtyřnožcem nezřetelná a pokud bych ji měl definovat, ve většině sociálních hledisek vítězí pes. Dvounožec jest zde funkčně především zajišťovatelem obživy (pes dělá kulový) jinak v ostatních činnostech jest čtyřnožec jednoznačným kápem. Málokde je viděti, aby se dvounožec ke čtyřnožci choval lépe než k člověku, alespoň ke mně se doktor rozhodně chová hůře než k tomuto psovi, a to nejen protože pivo sice koupí nám oběma, ale žrádlo jen psovi. Toho psa navíc rozhodně nelze definovati jako němou tvář, v podstatě mluví, často a nahlas a dvounožec poslouchá a to s nevšedním pochopením pro určité rozmary čtyřnožcovy, potom holt recipročně čtyřnožec kouše občasný pobyt v zakouřené hospodě, neb ani toto jejich symbiotiku nenarušuje... Možná by bylo řešením utratit či vypustit do lesů Miloše....


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

Energetik

pátek, 20. listopad 2009
12:17

Energetik

to Rosťa: Ja uz fakt nemuzu :D :D :D :D :D


napsal(a): Energetik [Odpovědět]

phrabina

pátek, 20. listopad 2009
14:07

phrabina


---------------------------------
Zpráva byla upravena 20.11.2009 ve 14:12:06


napsal(a): phrabina [Odpovědět]

Konstantin

sobota, 21. listopad 2009
21:42

Konstantin

to Rosťa: Chápu, co vede čtyřnožce k pobytu v zakouřené knajpě, ale nechápu, proč tam vysedává dvounožec, proč si nevybere radši nezahulenou, případně nemotivuje pádnejma argumentama provozovatele knajpy k čistšímu luftu... Jinak psíci rádi i člověčí pivo, kamarádčin voříšek Tonda si na Staropramenu desítce dost pochutnává...


napsal(a): Konstantin [Odpovědět]

Trhac

neděle, 22. listopad 2009
11:34

Trhac

to Konstantin: Náš pes kdysi pil od strejce brewera a podobný hrůzy, ale co je zajímavé, tak zlatopramen mu nejel:-D
I když poslední dobou nejede ani mě:-D


ICQ: 276990904

napsal(a): Trhac [Odpovědět]

Trautenberk

čtvrtek, 19. listopad 2009
11:40

Je to dobrý hospodář, ten páně Hanz ve Zlých časech. I ta zvěř již u něj má co pít. Takového souseda je třeba si vážit a trochu z Krakonošova rybníčku mu vždy upít. Jen tý sojce práskačce by tam mohl někdy podstrčit třeba absinth :-)


napsal(a): Trautenberk [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI