Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Několik pivovarských postřehů z doby adventní

Co Vy na to a jiné názory


verze pro tisk

Několik pivovarských postřehů z doby adventní

Několik pivovarských postřehů z doby adventní

Už máme v republice nějakých 250 minipivovarů, za poslední dva roky jsme nepochybně na počet obyvatel nejdynamičtěji se rozvíjející země v tomto segmentu na celém světě. Konečně. Konečně u nás nastává návrat k normálu, který u nás znenormálnila strana a vláda (rozumějte komunisté) po Druhé světové válce a největšího rozmachu tento stav nenormálnosti dosáhl zřejmě v 90. letech minulého století, kdy pivo skutečně bylo z hlediska společenské prestiže někde hodně nízko a navíc sem vtrhla prazvláštní forma kapitalismu, kdy mimo jiné zahraniční společnosti na našem trhu začaly zkoušet své různé experimenty, kdy nás často vnímaly jako banánovou republiku.

Za všechny třeba jmenujme vožení europia vyprodukovaného v Německu do Krušovic, kde se z cisteren stáčelo do sudů, aby následně mohlo být prodáváno jako Krušovice či postupné šizení na surovinách, náběh na HGB v mnoha pivovarech. Dnes jsme naštěstí svědky často procesu opačného, Krušovice lze dnes považovat za jedno z nejlepších piv u nás vyprodukovaných a i pánové ze společnosti Plzeňský Prazdroj se už díky výrazně klesajícím prodejům chytili za nos a pochopili, že šidit nelze do nekonečna. Jen snad do Staropramenu tento trend nedorazil, ale jako dvojka na trhu na něj není tolik vidět, a tak dál zásobuje spotřebitelský trh prapodivnými produkty obohacenými o maltózový sirup či extrakt z jablek.

Pořádné Krušovické
Pořádné Krušovické

Začal jsem ale o minipivovarech, už totiž pomalu začínám vyhlížet dobu, kdy spotřebitelům dojde, že takový minipivovar už není žádná vzácnost a část z nich přestane být turisticky vyhledávaná a začnou z trhu odcházet. Ta doba přijít musí a možná už dokonce započala, jen jsme to třeba ještě nepochopili. V Praze je v současné době 23 komerčně celoročně provozovaných minipivovarů, v osmimilionóvém New Yorku něco málo přes 100. Nepochybně minipivovarům v současné době nahrává solidní rentabilita, s půllitrem vyrobeného ležáku se lze celkem pohodlně vejít v nákladech do 10 korun a stále minipivovary mají punc vzácnosti, ale jednou to skončí, trh se nasytí a opět třeba zažijeme příklon k velkým tradičním značkám. Bude moc zajímavé toto celé pozorovat.

Varna jednoho z letos otevřených pivovarů
Varna jednoho z letos otevřených pivovarů

A ještě jednou o společnosti Plzeňský Prazdroj. V polovině prosince přinesla Mladá fronta článek „Svijany už nejsou nejziskovější. Nejvíc má z půllitru piva Prazdroj “. Autor tam dospěl k závěru, že společnost Plzeňský Prazdroj má v průměru zisk (správně výsledek hospodaření) na jeden půllitr 1,53 Kč. Tuto informaci je nutno uvést na pravou míru. Autor článku pracoval s nesprávným číslem celkové produkce společnosti Plzeňský Prazdroj, kam započítal i produkci licenčně produkovanou v zahraničí, tedy jinými společnostmi. Zisk společnosti Plzeňský Prazdroj je tak na jeden půllitr piva neuvěřitelných 1,98 Kč. Toto číslo obdivuji a obdivuji ho o to víc, že pivovarství je sektor, který není nijak zvlášť inovativní, pivovarství holt nejsou telekomunikace. Ale zároveň mě coby spotřebitele o to více urážejí tiskové zprávy této společnosti, kdy důvodem pro nárůst ceny piva je vždy s železnou pravidelností uváděn nárůst cen vstupů. Tím hlavním důvodem je přece vysoký tržní podíl této společnosti u nás (aktuálně 42 % - 43 %) a snaha o maximalizaci zisku a jeho udržení pro akcionáře nadnárodní jihoafrické společnosti SABMiller, která je stoprocentním vlastníkem společnosti Plzeňský Prazdroj. Škoda, že u nás je trh s pivem tak moc koncentrovaný.

Nejvýdělečnější pivo
Nejvýdělečnější pivo

A do třetice mě zaujal pivovar Primátor. Byl jsem nakupovat v Kauflandu a zaujala mě tam nová etiketa pro jejich pšeničné pivo, která se mi líbí více, než ta stará. V regálu jsem vedle objevil ještě piva se starými etiketami, nicméně jsem byl hodně překvapen, že datum expirace je u obou lahví naprosto identické, ve složení se na staré etiketě udává 5 % alkoholu, na nové pak 4,8 % alkoholu. Na webu pivovaru se píše, že všechna jejich svrchně kvašená piva mají nové etikety, tak by si jeden řekl, že tím i mírně hnuli s recepturou, ale je mi divné ono stejné datum expirace, ať mi nikdo neříká, že pivovar s výstavem 125 tis hl v jeden den stáčel dvě rozdílné šarže z jejich portfolia produkce okrajového piva. V anonymním trojúhelníkovém testu jsem rovněž rozdíl neodhalil. Věděl by někdo, co v tom vězí? Nebo bude reagovat někdo z pivovaru?

Primátorské etikety
Primátorské etikety

A ještě jedna věc mě v Kauflandu zaujala, jednalo se o multipack Bernardova Bohemian ale. Vycházím z toho, že je to pivo pro pomalé vychutnávání. Zajímalo by mě, kdo bude pomalu vychutnávat čtyři stejné lahve belgických ejlů. Přijde mi to obdobné, jako by podobným způsobem někdo prodával multipack čtyřech stejných vín. Vánoce jsou pro mě tradiční doba, kdy si dopřávám něco belgických ejlů, ale rozhodně se nejedná o stejné druhy. Škoda jen, že pivo Spencer z toho prvního neevropského klášterního trappistického pivovaru zhruba rok funkčního mi dorazí až po Novém roce.



[Felčar] [Zobrazeno 8401x] [21. prosinec 2014]
[Glosy] [comments: 32] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

bch

úterý, 6. leden 2015
18:11

BCH

Tak kromě (ředěných) a nepitelných Krušovic uváděl někdo i Starobrno, že je "špičkové". Nechci házet všechny ty největší pivovary (Gambrinus, Krušovice, Nošovice, Starobrno, Staropramen-ty tam po právu patří) u nás do jednoho pytle ohledně nepitelnosti. Z těch největších pivovarů mně chutná Pardál z Budvaru. Furt mi bylo divné, že je takový hořčí a chuťově lepší než Budvar 10°. Přitom Pardál lze koupit levněji (než Budvar 10°) i třeba za 5,90 Kč. A ejhle video ...https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/10003645-pivo-1-jak-se-vari-svetly-lezak ... potvrdilo moji domněnku.


napsal(a): bch [Odpovědět]

bch

úterý, 6. leden 2015
18:13

BCH

Ještě jsem zapomněl na nepitelného Kozla z Velkých Popovic k tomu pytli těch pěti největších nepitelných.


napsal(a): bch [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
09:54


posted by: Inzerce

Elf

středa, 31. prosinec 2014
17:38

Elf

Felčare, Felčare, dovolit si říct, že pivo z velkých pivovarů je dobré, takové rouhání. Co na tom, že většina minipivovarů produkuje defektní ležáky, hlavně že je to "poctivě" uvařeno.


napsal(a): Elf [Odpovědět]

Felčar

středa, 31. prosinec 2014
20:10

Felčar

Elf: Zdar Elfe, nojo, zvláště tady se něco takového neodpouští :D U těch minipivovarů se už docela těším, až se trh začne trochu čistit a až se třeba segment minipivovarů či spíše řemeslných pivovárků začne podobat tomu americkému.
Jinak všem zde přeju hezký nový rok, co nejvíce faktických komentářů k věci a pokud možno žádné osobní či xenofobní výpady.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

AntiWeetek

čtvrtek, 1. leden 2015
12:12

AntiWeetek

Felčar: K těm osobním výpadům bohužel asi bude občas docházet i nadále, protože magoři s koncem roku z internetových vod nezmizí, dlouho jsou ticho a pak pod nějakou přezdívkou zaútočí.
Ale naštěstí zde stále převažují komentáře k věci, kvůli kterým sem má smysl chodit.
Všem těm, kteří sem nechodí kvůli tomu, aby zde útočili na moji osobu, bych rád popřál hezký rok 2015.


napsal(a): AntiWeetek [Odpovědět]

Pepa

středa, 31. prosinec 2014
11:42

pepa

Neporovnávám náklady velkých nebo malých pivovarů a už vůbec ne Prazdroje. Jen si myslí že náklady na výrobu jsou vyšší než zde uváděné a to u všech pivovarů. I ta voda byť braná z řeky se musí zaplatit.
ISO samozřejmě není povinné ale bez něj se do velkých obchodů dostanete jen těžko.
http://www.info-iso.cz/iso_9001_informace/ http://www.finance.cz/dane-a-mzda/dph-a-spotrebni-dane/spotrebni-dane/pivo/


napsal(a): Pepa [Odpovědět]

Pepa

úterý, 23. prosinec 2014
22:33

pepa

V prvé řadě musím napsat.Díky za každý malý pivovar.Jen ty donutili velké pivovary aspoň částečně znovu vařit pivo.
Zadruhé se chci zeptat odkud berete ta čísla?Berete v úvahu rozdílnou spotřební daň,počítáte ve svých výpočtech s dph,víte kolik stojí pořízení takového malého pivovaru,znáte náklady na splácení případných půjček?Víte kolik vynakládají velké pivovary na různé certifikace které musí dnes mít(ISO ap)a jejich neustálé kontroly? Konečného zisku se jde těžko dopočítat bez podrobných údajů.
Napsat že nějaký malý pivovar používá vodu z řeky je nesmysl.


napsal(a): Pepa [Odpovědět]

Mosquit

středa, 24. prosinec 2014
08:18

Mosquit

Pepa:
Voda z řeky snad nebyla k malému pivovaru, ale k Prazdroji.
Jaké certifikace dnes velké pivovavr musí mít? Existuje nějaké nařízení, které říká, že pivovar vyrábějící nad X milionů hl musí být certifikován A,B,C ? Nebo je to jen "musí", protože jinak by to od nich velkořetězce a v zahraničí nebrali?

Problematiku zřízení malého pivovaru znám, já jsem uvažoval s dobou odpisu 8 let a s DPH. Prazdroj jsem odhadoval.


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

Felčar

středa, 24. prosinec 2014
23:17

Felčar

Mosquit: Význam a nákladovost nějakých těch certifikací opravdu nelze v nákladech přeceňovat, samozřejmě pivovarské společnosti musí mít různé revize apod., ale řekněme, že pokud by Plzeňský Prazdroj měl v tomto roční náklady za rok 2013 ve výši 50 mil Kč, tak v jednom půllitru by se to projevilo 3,3 haléři. Z hlediska zahraničního obchodu žádná další nákladná povolení také nebudou, neznám čísla přímo za Plzeňský Prazdroj, ale za celé české pivovarství jde z vývozu 80 % produkce do EU, takže takovéto další náklady nehrozí, něco českého piva jde ještě do Ruska, ale tam Plzeňský Prazdroj má licenční výrobu, takže tam bude vyvážet případně jen zlomek. Dnes se třeba kozla vystaví v Rusku více než u nás.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

Felčar

středa, 24. prosinec 2014
22:50

Felčar

Pepa: V případě minipivovarů je kalkulace celkem solidně zpracovaná tady: http://www.kvasnyprumysl.cz/download.php?clanek=86
Akorát to je už pár let staré, minimálně úroková sazba se od té doby výrazně změnila.
Odhady výrobních nákladů v případě společnosti Plzeňský Prazdroj jsou bez daňového zatížení, vždyť velké pivovary platí jen z půllitru desítky spotřební daň ve výši 1,6 Kč, u dvanáctky to pak je 1,92 Kč. Minipivovary to mají poloviční.
Minipivovary berou vodu zejména z veřejných vodovodů, semtam nějaký má vlastní zdroje. V jejich případě používání říční vody opravdu nehrozí. Minipivovar na vyrobený půllitr piva spotřebuje tak 5 litrů vody, společnost Plzeňský Prazdroj je schopná se vejít do 2 litrů. V tomhle moc zběhlý nejsem, ale říční vodu taky třeba používá Staropramen.
Ty různé certifikace se u společnosti Plzeňský Prazdroj v jednom půllitru projevují minimálně, jedná se fixní náklady, na půllitr piva pak o jednotkové fixní náklady a s megaprodukcí piva Plzeňského Prazdroje jsou tyto průměrné fixní náklady pak minimální.
Ta hodnota zisku 1,98 Kč/půllitr je u společbnosti Plzeňský Prazdroj normálně spočítaná z účetních výkazů, které jsou povinně zveřejňované v Obchodním rejstříku. Je tam jediný nedostatek, Plzeňský Prazdroj má účetní období duben až březen, výstav je brán za kalendářní rok, takže se to kreje \"jen\" ze 75 %.
Ony další nákladové hodnoty mnou zde uváděné jsou vesměs vlastní odhady, tyto pivovarské giganty do svých nákladů nikoho zvenčí nepustí.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

pivo

úterý, 23. prosinec 2014
07:42

pivo

jiri.kana: I tady u nás ve Zlíně jsme měli jeden odstrašující příklad, někdy se lví pivo pít dalo, jindy se jako nepitelné lilo do trávy ...


napsal(a): pivo [Odpovědět]

Felčar

pondělí, 22. prosinec 2014
20:35

Felčar

Dovolím si třeba poukázat na letošní degustaci v Budějicích, Krušovice vyhrály světlé výčepní s světlý ležák premium, z toho se pak vyklubal absolutní vítěz. A v těch degustačních komisích samozřejmně nesedávají žádní hlupáci.
Doporučuji si doma zkusit obdobnou anonymní degustaci třeba s osmi pivy, výsledky pro dotyčného zpravidla bývají velice překvapivé a pocity pak bývají rozporuplné.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

Dwarf

pondělí, 22. prosinec 2014
23:48

Dwarf

Felčar: ano, to víme :-) ale nic to neříká o tom, že když chci piva vypít celý půllitr, neřku-li víc, je to dost o něčem jiném ;) nepitelnost Krušovic se pozná až po pořádném napití, někde v půlce půllitru... aspoň u mě to tak funguje


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Felčar

úterý, 23. prosinec 2014
00:22

Felčar

Dwarf: Ještěže každý z nás má jiné preference.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

bch

pondělí, 22. prosinec 2014
18:40

BCH

"Krušovice lze dnes považovat za jedno z nejlepších piv u nás vyprodukovaných"... tak to je asi největší pivní úlet v roce 2015.


napsal(a): bch [Odpovědět]

bch

pondělí, 22. prosinec 2014
18:41

BCH

*pivní úlet v roce 2014 je správně.


napsal(a): bch [Odpovědět]

pivo

pondělí, 22. prosinec 2014
20:48

pivo

bch: ... a možná i v roce 2015, já bych to neopravoval.


napsal(a): pivo [Odpovědět]

AntiWeetek

středa, 24. prosinec 2014
21:44

AntiWeetek

bch: Proč pivní úlet? Konečně někdo napsal pravdu. Chodovar, Bakalář, Krušovice, Benešov a Starobrno-to je 5 pivovarů, které dlouhodobě vedou a nevím o nikom, kdo by jim mohl konkurovat v kvalitě.


napsal(a): AntiWeetek [Odpovědět]

magnus

neděle, 21. prosinec 2014
23:10

Tyhle minipivovary kazdeho jen otravuji. Souhlasim s autorem clanku, ja bych je zakazal.


napsal(a): magnus [Odpovědět]

jiri.kana

neděle, 21. prosinec 2014
22:43

jiri.kana

"... jednou to skončí, trh se nasytí a opět třeba zažijeme příklon k velkým tradičním značkám. Bude moc zajímavé toto celé pozorovat."

Něco takového mě občas taky napadá. Zvlášť když ty minipivovary jsou už kolikrát dost nuda. Když to hodně přitáhnu za vlasy - dřív byl všude nezáživný gambáč, teď je na každém rohu podivný nebo nezáživný pokus o ležák.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

pivo

pondělí, 22. prosinec 2014
21:10

pivo

jiri.kana: No tak i mezi malými pivovary mohou být špatná piva nebo kolísající kvalita. Nedá se asi říct, že na každém rohu je podivný nebo nezáživný pokus o ležák, to je opravdu přehnané. Vždyť pokud je pivo bez jakýchkoliv vad a z každého pivovaru chutná trochu jinak, to je přece to pravé. Myslím, že jsme si bohužel zvykli, smířili se se stavem, že tón udávají ti velcí hráči na trhu a jaksi poměřujeme ty přetechnizované, přeekonomizované pivovary s těmi malými,ne tak dokonalými, a ty jako by snad měly nějaký handicap. Radši se, jako člověk, zajímající se o historii pivovarství, poohlédnu do minulosti, kolik bylo pivovarů, skoro v každém městečku, panství. A každé pivo určitě chutnalo jinak, žádný univerzál europivo. Takže nuda to asi nebyla ...


napsal(a): pivo [Odpovědět]

jiri.kana

pondělí, 22. prosinec 2014
22:52

jiri.kana

pivo:Však taky píšu, že je to hodně přitažené za vlasy. Ve skutečnosti mě ten nárůst počtu minipivovarů velmi těší - znamená to, že pivovarství je u nás pořád něco hodně živého. Těch opravdu dobrých ale přibývá výrazně pomaleji než těch ostatních.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Chody

neděle, 21. prosinec 2014
20:56

Chody

K tomu Primátoru bych to viděl tak, že prostě jen dojeli staré etikety.


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Mosquit

neděle, 21. prosinec 2014
20:55

Mosquit

ad. počítání cen: na jednu stranu tvrdit, že minipivar vyrobí ležák pod 10 korun, a na druhé straně mluvit o ziskovosti PU 2 Kč (když půllitr v obchodě stojí alespoň 17 Kč) je divné, P-U přece musí vyrábět pivo daleko levněji (když ho vyrábí ve velkém), suroviny se v tom nemají šanci projevit. Třeba piva typu APA, IPA jsou výrobně levnější, než ležáky (o desetihaléře dražší chmel a slad, o koruny levnější spotřebovaná energie & odpočet ležáckých tanků a kvasných nádob).

ad. Primátor - spíš si myslím, že jen vytiskli nové etikety a uvádějí na nich přesnější hodnotu (tu recepturu - a tím možná i obsah alkoholu - ladí třeba delší dobu). V současnosti je hodnota na etiketě hodně nepřesná (do 5% alko = tolerance +/- 0,5%; nad 5% tolerance 1%).

ad. Krušovice souhlasím s Dwarfem, ale každý ať si pije, co chce :-)


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

Felčar

pondělí, 22. prosinec 2014
11:13

Felčar

Mosquit: V textu se ale o nákladovosti minipivovarů a zisku Plzeňského Prazdroje píše na naprosto odlišných místech. Výrobní náklady na jedno pivo bude mít společnost Plzeňský Prazdroj tak kolem 2 Kč, možná o něco méně, vše ostatní jsou transakční náklady a hlavně náklady na propagaci; vtloukat celorepublikově spotřebitelům pořád do hlavy, že jenom jejich produkce je ta nejlepší, je neskutečně nákladné.
A ještě něco, ona ziskovost 1,98 Kč na půllitr se netýká PU, ale průměrného půllitru vyprodukovaného Plzeňským Prazdrojem. V případě PU tato ziskovost bude nepochybně o mnoho vyšší, produkt PU lze nepochybně nazvat dojnou krávou.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

Mosquit

pondělí, 22. prosinec 2014
14:02

Mosquit

Felčar:
Takže u velkých pivovarů se marketing a doprava do hospod do ceny počítá, ale v malých ne? Dělá to často docela pěkné sumy i v malých, to se až člověk diví.

Co se ještě v malých nepočítá, práce sládka, nebo třeba odpis tanku?

S těmi produkty P-U je to pravda, to jsem přehlédnul.


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

Felčar

pondělí, 22. prosinec 2014
15:11

Felčar

Mosquit: Patrně se nějak míjíme, nerozumím, co se nezdá. Jak je uvedeno v textu, minipivovar se výrobně vejde do 10 Kč za půllitr, společnost Plzeňský Prazdroj vyprodukuje průměrný půllitr dle mého za méně než 2 Kč. Minipivovar pak už má vlice malé náklady na distribuci, marketing apod. v porovnání s výrobními náklady, u průmyslových pivovarů se pak jedná o velice podstatné nákladové položky. Minipivovary opravdu nemají vlastní distribuční síť a nemají vlastní marketingové oddělení.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

Mosquit

pondělí, 22. prosinec 2014
16:09

Mosquit

Felčar:
Asi jsem tedy nepochopil pojem výrobní náklady, já do toho zahrnoval minimálně suroviny, energie, odpisy zařízení, které se na výrobě podílí (včetně varny, tanků, stáčečky, čerpadel, filtračky, ...) a mzdy zaměstnanců "v provozu". To vše opravdu za 2 koruny neuděláte, jen cca 1,40 Kč udělá slad, další skoro korunu chmel (v případě ŽPČ), ta voda dneska taky neni zadarmo...

Osobně bych si tipnul spíš tak 6 Kč vs. 10 Kč.

Minipivovary skutečně marketingová oddělení nemají, ale marketing taky dělají (a ten čas si taky počítají) - a na 1 pivo to taky nebude zadarmo.


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

Felčar

pondělí, 22. prosinec 2014
17:17

Felčar

Mosquit: Drtivá většina minipivovarů má marketing založený pouze na vlastních pivních reklamích předmětech, jako jsou tácky, sklo apod.
Jak jsem psal, ty 2 Kč jsou můj odhad, nechci se tu pouštět do detailních ekonomických kalkulací, ale chmel skoro korunu určitě nedělá, při ceně granulovaného chmele 200000 Kč/t a spotřebě 300g/hl piva to vychází 0,3 Kč/půllitr, ale Plzeňský Prazdroj chmelí zejména extrakty, které jsou výrazně levnější. Co se týká sladu, ten má zejména z vlastní sladovny, takže je za nákladovou cenu, vodu má z řeky. Řekněme, že kilo sladu stojí 10 Kč, při spotřebě 15 kg/hl to na půllitr dělá 0,75 Kč. Vše nakupuje ve velkém v rámci celého středoevropského SABMilleru, takže jsou tady neskutečné množstevní slevy. Domnívám se, že za slad a chmelové produkty by se Plzeňský Prazdroj mohl vejít do koruny za půllitr. Pracovní náklady na půlllitr ve výrobě jsou minimální, vše je plně automatizované, výši odpisů si ale netrufám vůbec odhadovat. Slyšel jsem, že gambrinus je hotový za 10 dní, takže je zde obrovská úspora na energii nutnou ke chlazení, navíc se díky HGB chladí mnohem menší objem.


napsal(a): Felčar [Odpovědět]

Pivař

pátek, 26. prosinec 2014
17:01

Felčar: Voda z řeky? Vlastní studny na Roudné vám nic neříkají?


napsal(a): Pivař [Odpovědět]

Dwarf

neděle, 21. prosinec 2014
20:48

Dwarf

Krušovice lze dnes považovat za jedno z nejlepších piv u nás vyprodukovaných...? vždyť se to nedá pít... // jinak zajímavá úvaha, pane kolego ;)


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Jana

pondělí, 22. prosinec 2014
09:31

Jana

Dwarf:
Bať, od Krušovic se dá pít akorát pšenice. Nebo, že by náš kolega byl "zaprodanec Vólstrýtu" (eh, čo vravím, Krušek)? ::lol


napsal(a): Jana [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI