Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Desítky

Co Vy na to a jiné názory


verze pro tisk

Desítky

Desítky

Desítka, dnes výčepní pivo, stojí na okraji zájmu nás pivařů i pivovarů. A dle mého skromného názoru je to škoda. Vždyť právě desítka byla tím pivem, které jsem začal vnímat. Tohle pivo teklo po hospodách proudem. Desítku jsme kupovali v sudech na lesní "poležení". Možná namítnete, že u Vás v kraji se v restauračních zařízení čepovala převážně jedenáctka, někde i dvanáctka. Nicméně na Plzeňsku to byla právě desítka. A mě tak trochu mrzí, že se na tento druh piva dnes kouká z patra, považuje se za méněcenné, vhodné tak pro bezdomovce či "socky".

I mnohé pivovary, které vaří výborné ležáky, na svá výčepní piva kašlou a tak se desítky i regionálních výrobců pomalu propadají do europivních vod. Případně vyrábí dva druhy výčepních piv - levné vodové bývalé desítky (8-9% EPM) a solidní výčepní bývalé jedenáctky (10-10,9% EPM). Ani u jedněch není uvedena stupňovitost na etiketě. Pak jsou vyráběny tradiční desítky stále s označením 10% (Polička, Konrad) a nové či obnovené plné desítky (Krušovice, Perun, Princ Max apod.)

Dobrou desítku si vždycky rád dám, zvláště v létě potřebujete do sebe dostat více vody a méně alkoholu. Proto jsem se rozhodl, že se budu desítkám letos více věnovat. Chci poznat co nejvíce druhů výčepních piv. A když říkám poznat, tak poznat se vším všudy. Ne jen nějaké namátkové ochutnání v hospodě (hodnocení takového piva postrádá i ten nejmenší punc objektivity, protože "restauratér" může charakter piva úplně změnit) nebo sem tam vypitý lahváč. Ochutnat to u nás znamená vypít! A to hned celý sud. Ne rozhodně na to nebudu sám, ale popíjet jeden druh piva celý večer nám o něm leccos poví a poznáme ho tak mnohem lépe.

Jedna z ochutnaných desítek
Jedna z ochutnaných desítek

Už jsme s tím začali a zatím koštnuli strakonického Dudáka Švandu, kácovského Hubertuse, Poličku Hradební 10 a Tambora 10. Musím uznat, že všechna tato piva byla výborně pitelná (i když tolik nedávala, jak si mnozí stěžovali :)). Určitě zkusíme i další desiny, v plánu mám Kout, Princ Max X, Poutník, Moravské sklepní, Peruna a jiné, které mohu objednat do prodejny či se někde namátkově naskytnou. Piva, která v průběhu roku takto neochutnáme jsme buď nesehnali nebo po jejich ochutnání v lahvi (nebo jinde) neshledali vhodnými strávit s nimi celý večer. Přece jen, obětovat se nebudeme...

Není v plánu žádný žebříček, jen Vám koncem roku to které ochutnané výčepní pivo buď doporučíme nebo ne. Myslím ale, že výběr bude takový, že většinu bez problémů doporučíme. On i genius loci posezení u sudu dělá své. O to více si dávejte pozor na případná piva, která nám chutnat nebudou...

Takže držme desítkám palce, ať se navrátí jejich chuť a sláva. Ať je pivaři pijou pro jejich vlastnosti, ne jen kvůlivá ceně. Pro inspiraci bych rád věděl, jaké máte názory na různá výčepní (desítková) piva máte vy a která byste nám doporučili?



[Richard Chodora] [Zobrazeno 8973x] [22. březen 2012]
[Glosy] [comments: 76] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

yerka

středa, 28. březen 2012
20:13

yerka

Dnes jsem byl v Podžbánském pivovaru v Mutějovicích, desítka byla výborná, hořká, sladová a hutná, od dvanáctky (také skvělé) téměř k nerozenání (dvanáctka byla přece jen hutnější :-)). Jinak mne tam vyloženě nadchla polotmavá třináctka. Takže si myslím, že se i desítkám blýská na lepší časy.


napsal(a): yerka [Odpovědět]

yerka

středa, 28. březen 2012
20:17

yerka

to yerka: Oprava, samozřejmě v Poddžbánském......


napsal(a): yerka [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
10:23


posted by: Inzerce

jjjj

úterý, 27. březen 2012
08:31

to pan Nohava: Ahoj, co je Nomad?


napsal(a): jjjj [Odpovědět]

hroch

úterý, 27. březen 2012
08:43

hroch

to jjjj: Odpovím za pana Nohavu. Pivovar (projekt) Nomád je záležitost Honzy Kočky, první várky piv byly vařeny v pivovaru Antoš a prezentoval je např. na slavnostech v Táboře. náznak stránek http://www.pivovar-nomad.cz/


napsal(a): hroch [Odpovědět]

pan Nohava

úterý, 27. březen 2012
14:58

pan Nohava

to hroch: Dík, přesně tak. Pokud vím, zatím uvařili APA Easy Rider (zejména současná druhá várka už stojí za hřích :) , vařeno v Antošovi), Black IPA Black Hawk 17°(zatím snad jediný zkušební sud, velmi, ale velmi hořká a silná IPA v US stylu, vařeno, tuším, v Pivovarském domě v Praze) a do třetice Czech IPA - 15° světlá IPA, uvařená - a teď kdybyste mě rozkrájeli, tak si nevzpomenu :D . Pokud vím, i ta je pořád "ve vývoji", zejména co se studeného chmelení týče.

Konec OT, pardon :)
---------------------------------
Zpráva byla upravena 27.03.2012 ve 15:00:31


napsal(a): pan Nohava [Odpovědět]

Haha Bimbi

úterý, 27. březen 2012
17:41

to pan Nohava: Black IPA byla vařena v Litovli v malém (pokusném) pivovaru.


napsal(a): Haha Bimbi [Odpovědět]

pan Nohava

čtvrtek, 29. březen 2012
10:18

pan Nohava

to Haha Bimbi: OK


napsal(a): pan Nohava [Odpovědět]

Haha Bimbi

čtvrtek, 29. březen 2012
11:23

to pan Nohava: Czech IPA a Black Lady Stout jsou rovněž z malé Litovle. :-)


napsal(a): Haha Bimbi [Odpovědět]

pan Nohava

pátek, 30. březen 2012
02:25

pan Nohava

to Haha Bimbi: Jj, to je to, co jsem psal, že si zaboha nemůžu vzpomenout :D .


napsal(a): pan Nohava [Odpovědět]

pan Nohava

úterý, 27. březen 2012
01:29

pan Nohava

Obávám se, že jsem se příliš zmlsal všemi těmi pochutinami od Matušky, Kocoura a pár dalších odvážlivců - namátkou Třebonice, Chýně, Strahov (i když to je vlastně taky ex Matuška), teď i Nomád, Antoš... o těch zahraničních nemluvě :) Tradiční desítka už mi chuťově nic neříká a ani si nějak nedovedu představit sedět u nápoje, který mě (osobně, nepaušalizuji!) nudí. Ale pokud už, tak mám velmi dobré, ba až překvapivě dobré zkušenosti s tou únětickou (hlavně ta drsňácká první várka!). Ale i tak si ji, pokud je na čepu, dávám jen tak na výkop a zavodnění, než přejdu na vyšší level :) .
Jinak co se týče slabých piv typu "sedět u toho celý večer, abych po deseti kusech dolezl dom alespoň po čtyřech", tak pro mě bezkonkurenční je Matuškůch devítivoltový Fastball, to jsem opravdu nevěřil, jak může chutnat devítka. Ale je to svrchňák, tak to se asi nepočítá, což? :-8


napsal(a): pan Nohava [Odpovědět]

pan Nohava

úterý, 27. březen 2012
01:43

pan Nohava

to pan Nohava: Eeeeh, ohledně hodnocení Fastballa myšleno samozřejmě z piv, která jsem měl zatím možnost s touto stupňovitostí ochutnat. Aby si někdo nemyslel, že veřejně tvrdím, že Adam uvařil nejlepší slabé pivo u nás. Já to sice tvrdím, ale jen soukromě :D :D .


napsal(a): pan Nohava [Odpovědět]

jiri.j

pondělí, 26. březen 2012
15:46

to jiri.kana: Špekáčky sakra zrovna neměli:-), zato měli mušle na gueuze a bruselký sýr. Bylo to v Beerselu, ale přiznám se, že v těch 3l byl jak čistý lambic, tak faro i kriek.


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

jiri.j

pondělí, 26. březen 2012
13:20

to pinkano: Vypil jsem 3l čistého lambicu (mladého) a nemám problém si to zopakoval. Já nerozumím, co chcete sdělit, či hlásat. Aby se u každé sklenky piva prováděla senzorická analýza?


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

jiri.kana

pondělí, 26. březen 2012
14:25

jiri.kana

to jiri.j:Tři litry mladého lambiku? Pokud jsi tím zapíjel špekáčky, tak z tebe pak z druhé strany museli vycházet kvalitně naložení utopenci...


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
16:03

pinkano

to jiri.j: Kdepak, rád si dám od piva co mi chutná pár kousků, ale vypít toho bečku a pak hlásat jestli je dobré nebo není je ubohost. Navíc když je špatný sud je kupodivu (kdo by to byl řekl) špatný celý sud a ne jen některá piva ze sudu, takže místo toho, aby v tomto článku bylo to, že se bude na piva chodit do ověřených podniků a budou se po celý rok zkoumat jejich kvalitativní výsledky a případné výkyvy se tu jedná o to, že se budou pít piva ve velkém a podle toho jak to půjde se asi vyhodnotí. A na základě toho pak lidé mají mít představu jaké pivo je dobré?


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
16:04

pinkano

to jiri.j: a jestli vám vadí senzorická analýza - kterou stejně neděláme, pouze popisujeme co v pivu cítíme, vidíme a jak nám chutná - tak ji nedělejte a prostě si pijte na množství a na kvalitu nehleďte. Pak nevím proč jezdíte do Belgie a zajímáte se o jiné pivní styly.


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

Děkan

neděle, 25. březen 2012
23:07

Děkan

Zrovna máme za sebou víkend plný pivních ochutnávek a desítka z Oslavan se v hodnocení umístila na 2.místě - posuďte konkurenci: Kout 12, Polička 12, Zachariáš (Ježek) 14, Vídeňský ležák 12 (Radniční Jihlava), Kozlíček 12 (Horní Dubenky), Poutník 12 a Kácov 12. Oslavanská desítka byla chlebnatá s charakteristickou vůní kvasnic a výraznou stopou chmele s delším dozníváním, bravo, Petře Žáku! Shodou okolností myslím, že tento víkend získala Cenu sládků na Zvíkově. Jinak nejvýše byla hodnocena 12 z Koutu. Desítka má své nepostradatelné místo a rádi ji zkoušíme, samozřejmě záleží na dostupnosti značek, ale nejvýše řadíme opět Kout, Oslavany, Únětice (i my jsme se setkali s přesyceností a to přímo v pivovaru, pivovar disponuje vlastním výrobníkem céóčka, ale všeho moc škodí).
---------------------------------
Zpráva byla upravena 25.03.2012 ve 23:08:12


napsal(a): Děkan [Odpovědět]

Martin

neděle, 25. březen 2012
21:54

Poutník z Pelhřimova,nepasterizovaný v Brně ,věc neskutečná.


napsal(a): Martin [Odpovědět]

Michal

neděle, 25. březen 2012
13:27

Michal

Desítky mam rád, dá se u nich celej večer sedět v hospodě, hrát karty (nebo cokoliv jinýho) a člověk se nemusí bát, že se moc zduní, ráno nemá kocovinu :) Popřípadě někde na grilovačce, na festivalech (pokud neni zaplevelenej Géčkem) a tak. Prostě pivo na celej den/večer.

Nejvíc mi chutná Kout, pak Herold a Stříbrňák, ale to spíš bude daný dostupností v okolí. Potom byla ještě dobrá černohorská, ale k tomu se člověk moc nedostane (v Plzni a okolí)


ICQ: 260962312

napsal(a): Michal [Odpovědět]

mor

sobota, 24. březen 2012
03:57

já z uvedených piv doporučuju Moravské sklepní, můj favorit v téhle kategorii


napsal(a): mor [Odpovědět]

velbloud

pátek, 23. březen 2012
18:02

velbloud

Ještě tu nebyla zmíněna desítka žatecká. Já se přiznám, že z tohoto pivovaru piju více 11°, ale ani desítka není zlá. Sám jsem zvědav na výsledky a jaké desítky doporučíte :) Jinak vůbec nejlepší 10° vaří, podle mne v Kácově a NF verze je prostě pohádka...


napsal(a): velbloud [Odpovědět]

Chody

pátek, 23. březen 2012
21:22

Chody

to velbloud: Žatec je sice dobrý, ale jen 9,5 :(


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

dan.

neděle, 25. březen 2012
21:02

to Chody: A co Polička.


napsal(a): dan. [Odpovědět]

JardaK

pátek, 23. březen 2012
16:27

JardaK

Když tu člověk spočítá zmíněné značky, tak to s tou desítku (ev. výčepním) zase tak zle nevypadá. A to je dobře :) Ještě přidám Krakonoš s DMT 25.4., zakoupeno v prodejně pivovaru. Záměrně udávám DMT, Krakonoš umí výborné pivo, ale várky se liší, byť výborných je většina. A nemá rád skladování či převoz v nevhodných podmínkách. V Bille na Kladně naštěstí již stabilní Hubertus, i o tom tu byla řeč, Konrád, Polička, i Nymburk umí, Černá Hora, atd. atd.. O restauračních pivovarech ani nemluvím. Jinak já jsem před 25 lety zahajoval kariéru Staropramenem, všude kolem chalupy byl a všude chutnal, dnes už utopie. Jinak právě piju Dudáka, dobrý, ale mohl by být hořčí.


napsal(a): JardaK [Odpovědět]

Narmer

sobota, 24. březen 2012
14:04

Narmer

to JardaK: s tím Krakonošem souhlasím, mám ho taky právě doma a je moc moc moc povedenej


ICQ: 149095450

napsal(a): Narmer [Odpovědět]

vašek

pátek, 23. březen 2012
14:40

Vašek

desítku nepiju občas nějakou ochutnám ze zvědavosti,ale naprosto luxusní desítka je ta unětická,kdo jí pil myslím že mi dá za pravdu.


napsal(a): vašek [Odpovědět]

píra

pátek, 23. březen 2012
15:20

píra

to vašek: Bohužel ani náhodou. Pil jsem ji na čtyřech různých místech v průběhu asi šesti měsíců a vždy byla přesycená až hrůza. V Kulovém blesku dokonce zatuchlá. Bohužel, i když bych byl rád, kdyby tomu bylo jinak.
Jinak rád si pochutnám na strakonické, kácovské, pelhřimovské a poličské desítce.


napsal(a): píra [Odpovědět]

phrabina

pátek, 23. březen 2012
19:14

phrabina

to píra: včera byla v Kulovém Blesku OK. Stejně jako ve většině případech, kdy si ji dám. S její přesyceností jsem nikdy problém neměl.


napsal(a): phrabina [Odpovědět]

phrabina

pátek, 23. březen 2012
19:18

phrabina

to phrabina: OPRAVA, přesněji řečeno jsem ji nikdy přesycenou neměl


napsal(a): phrabina [Odpovědět]

Kari

sobota, 24. březen 2012
17:21

Kari

to phrabina: Souhlasím s Pírou, Únětickou desítku jsem měl ve středu na Letné v Pivním klubu 300 a ač chuťově výrobná a dobře ošetřená, tak nasycenost byla opravdu velmi výrazná a potlačovala pitelnost. Celý večer bych na ní asi nevydržel.


napsal(a): Kari [Odpovědět]

trebonicky rukodelny

neděle, 25. březen 2012
17:58

TŘEBONICKÝ RUKODĚLNÝ

to phrabina:já jí pil přesycenou mockráte, ale jinak je dobrá.


Moutzl

pátek, 23. březen 2012
14:38

10° Zilvar z chodobince. ( http://www.vhospode.cz/pivo/459-rychnovsky-zilvar-10/ )
ochutnano U Vodoucha v praze a pil bych to kazdy den.
Jinak vytecna je nefiltrovana Koutska.


napsal(a): Moutzl [Odpovědět]

pinkano

pátek, 23. březen 2012
14:36

pinkano

Pivo se vychutnává a ne pije na kvanta. Tento počin jen podtrhuje náturu českých pivařů. Dát si velkou bečku v pár lidech a pak se uvidí jestli náhodou to 95. pivo nebylo lepší než ty první. Když je sud špatný, je špatný celý a ne jen jeho část. Asi to prostě nechápu...


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

pechi

pátek, 23. březen 2012
15:39

pechi

to pinkano: Dovolím si nesouhlasit. Již pojmenování tohoto nápoje - pivo - má základ v něčem, co se pije. Čili proč si na žízeň nedat třeba 5, 6 desítek? Můžeme taky chlemtat vodu a pak si dát malé pivo na chuť, prosím, jak je ctěná libost. Já si pivo dopřeji jak k uhašení žízně, tak i k vychutnávání, anebo (a teď kamenujte) k obojímu naráz :) .


napsal(a): pechi [Odpovědět]

Chody

pátek, 23. březen 2012
15:57

Chody

to pinkano: Tady nikdo nesrovnává první a 95 pivo (sudy jsou povětšinou 30 nebo 20l), ale pitelnost a tu z jednoho půllitru nepoznáš. Pivo se může vychutnávat, ale někomu může sloužit i jako nápoj na pití, třeba při posezení s přáteli. A určitě je lepší si pochutnávat celý večer na dobré desítce, než na silném pivu...
---------------------------------
Zpráva byla upravena 23.03.2012 ve 16:04:53


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

pinkano

pátek, 23. březen 2012
19:56

pinkano

to Chody: z článku je prostě evidentní a já z něj chápu to, že správnou desítku poznáte, až jich vypijete plno sudů a zřejmě se z ní poměrně silně opijete. Takhle to vyznívá a takhle na to reaguji. Já osobně po 5ti desítkách nejsem objektivní a nedokážu hodnotit a navíc si druhý den vybavit, jak pivo chutnalo. Nejsem asi trénovaný.


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

Chody

pátek, 23. březen 2012
21:35

Chody

to pinkano: Proč být objektivní? Ony nikdy žádné pivní recenze nebudou objektivní.
Ty piješ pivo jen pro hodnocení? To Tě pak trochu lituju. Zkus se někdy napít pro radost...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

pinkano

sobota, 24. březen 2012
07:55

pinkano

to Chody: Proč být objektivní? Protože to tady potom vyblejete stovkám ne-li tisícovkám lidí a oni vám budou věřit, proto! A když to bude na bázi konceptu, který prezentujete v článku, tak to jenom podtrhuje českou náturu, je mi z toho do breku. Já piju pivo pro požitek, piju ho s respektem ke sládkovi a k tomu, jaký to je nápoj. Někdo ho pije kvůli tomu, aby si navodil určité stavy, dobrá, ale nedávejte to pak lidem jako příklad proboha, to se nikam nedostaneme a budeme tady pít jenom ležáky a ještě k tomu bůhví jaké kvality.


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

Chody

sobota, 24. březen 2012
12:41

Chody

to pinkano: Zřejmě nám jde každému o něco trošku jiného...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

jiri.j

sobota, 24. březen 2012
13:10

to pinkano: Musím se zde zastat Chodyho. Dle mého názoru desítka (ale i ležák), jakož např. i britské ale jsou vynikající společenské nápoje. Dá se u nich sedět a povídat s přáteli. Pivo není jen "pochutina" a zábava pro snoby, kteří se mezi sebou předhánějí v tom, jak vystihnou chuť piva, či kolik a jaká extravagantní piva oddegustovali. Osobně si rád posedím klidně až do noci u mnoha a mnoha piv. Evidentně tento postoj zaujímají i lidé znalí piva, v Německu, Británii, Belgii ad. Ojektivita v hodnocení piv (jakož i jiných oblastech lidského konání)je velmi nejsité a vratké téma. Asi může být dána bohatou zkušeností toho, kdo hodnotí. Chce to mít oddegustováno tak 10 let. Naprosto nechápu, proč by se mělo pít pivo jen pro hodnocení. To je pitomina, kterou se lidé baví posledních 10 let. Dnes se za každým rohem vyskakuje sposta znalců a expertů, až z toho jednomu jde hlava kolem. Ani slavný lovec piva Michael Jackson nedělal při běžném posezení nějaké šaškárny. Když jsme s ním byli v hospodě, tak byl uvolněný, přirozený a pil 2x rychleji než my.


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
07:52

pinkano

to jiri.j: to by mě zajímalo jak sedí u 10ti kousků silných blonde v Belgii, trošku si tady protiřečíte. Nejde o to ochutnat co nejvíc piv, ale být omezenec a pít jen české ležáky na kvantitu, to je prostě dominanta českého národa a ačkoliv si hrajeme na národ pivařů, jsme jen národ, co pije ležáky ve velkém a nehledíme na kvalitu. Pak je tu spousta lidí, co pivo nepije, protože jim nechchutná, ale nechutnají jim ležáky, jiná piva neznají ani se k nim nedostanou. Měli bychom rozšiřovat povědomí o pivě jako zážitku a vážit si ho, vždyť kolik je za ním práce a úsilí. A ne odměňovat pivovary tím, že jich svorně vypijeme 10 denně.


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

Mosquit

pondělí, 26. březen 2012
08:23

Mosquit

to pinkano:
Blonde se v Belgii pije na chuť. Odhaduji, že procentuálně se tato vychvalovaná belgická piva pohybují někde pod 20% celkové roční konzumace.

Pro pijáky mají ležáky tak jako u nás (vede trojka Jupiler, Maes, Stella Artois).


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

jiri.j

pondělí, 26. březen 2012
11:54

to pinkano: No vídím, že zde máme nového Všeználka, který objevuje Ameriku a rozhodl se, že bude s minimem znalostí a zkušeností poučovat všechy a za každou cenu. Na toto téma toho bylo napsáno zde i na jiných webech už snad vše. V Belgii jsou i piva typu ale v konvenční stuňovitosti. Co takový De Koninck z Antverp, nebo vlámské red, či brown? Co piva z Odenaarde? Co lambic? Co wit? Domnívám se, že pivní osvěta je u nás již několik let dostatečná a kdo chce, tak se k informacím dostane. Není to jako před 20lety, kdy jsme začínali jezdit po světě a zkoumat tamní pivovarnictví. Úsměvné je, kdo všechno se dnes napasuje do pozice znalce a nositele "pravdy". Nevidím na tom nic špatného strávit večer u dobrého ležáku. Zrovna v sobotu jsem si dal 7 mnichovských světlých.


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

Malakin

pondělí, 26. březen 2012
12:16

Malakin

to pinkano: Po pročtení tvých zdejších příspěvků mám pocit, že spoluzakladateli, šéfredaktorovi a recenzentovi PR už z toho věčného recenzování pořádně hrabe, když si myslí, že si člověk nemůže vychutnat i páté, šesté či desáté pivo téže značky a téhož druhu. Ještěže to většina národa vidí jinak...


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

hroch

sobota, 24. březen 2012
00:57

hroch

to pinkano: Naprosto nesouhlasím s vaším-tvým názorem. Jelikož mám již od raných pivních let postavu skoro dva metry a váhu dříve přes, nyní hodně přes sto kilo, tak mám nesčetně zážitků při plného vědomí, prosezených a prokecaných večerů u pití kvanta desítky. Prostě pro nás větší lidi to bývalo pivo s hraničním množstvím alkoholu, které nás neožralo, ale udrželo v náladě. A proto i jiný názor. Jinak poslední dobou kdy jsem omezil pití piva, se snahou udělat něco s postavou (naprosto bez výsledku) jsem omezil pivo hodně, ale zároveň naprosto vynechávám desítky, prostě si rádoby vychutnávám jednu dvě dvanáctky večer abych jednou týdně více zhřešil , ale není nad nádherně prosezený večer u desiny. Musím udělat taky nějaké desítkové akce.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

pinkano

sobota, 24. březen 2012
07:56

pinkano

to hroch: pokud jde někomu jen o to se opít a přepočítávat to na váhu, tak se nemáme o čem bavit


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

Chup

sobota, 24. březen 2012
11:51

Chup

to pinkano:
Taký ako ty, čo presedia v hospode pri jednom pive dve hodiny, by mali zostať doma a nezaberať miesto takým ako sme my, čo si dáme aj 10 nie len 6 pivních fešáků. Nielen že na tebe by skrachovala hospoda ale aj pivovar.Ty by si mal platit vstupné. Je slušné urobiť aj nejakú tržbu.
Ked vypijem desed 12° alebo dvanást 10° a na druhý den by som si to pivo dal znovu tak bude asi dobré. O to tu išlo.


napsal(a): Chup [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
07:46

pinkano

to Chup: Tak to je už přeháňka s tím vstupným a krachem pivovaru ne? :-) Nikde jsem neřekl, že se má celý večer sedět u jednoho piva, ale proč jich pít 12? Když jsem byl mladší, taky jsem to tak praktikoval, ale s pivem to nemělo nic společného. Jestli ti chutná to 12té pivo, pak jsi opravdový znalec. Respektive, ty si jich dáš 12 a nemáš žádné zdravotní problémy a jsi jen lehce v dobré náladě? Nebo tady všichni pijete do němoty? Já tomu pořád nerozumím. A u jídla vám jde taky jen o to, aby to bylo co nejlevnější a bylo toho co nejvíc jako většině národa? Jestli se u nás lidé neproberou, budeme pořád tam, kde jsme.. je to opravdu mrzuté


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
09:10

pinkano

to Mosquit: Jasně, všude se najdou výpitci :)


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
13:06

pinkano

to jiri.j: Mimochodem, zkuste si vypít 6 litrů Lambicu :) Popřeji vám akorát tak hodně štěstí na toaletě.


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

pinkano

pondělí, 26. březen 2012
12:55

pinkano

to Malakin: tak jo, asi jste mě přemohli :) Nechám tento server pivní znalcům co do množství, nechám ho českému národu hrdých alkoholiků a také těm, kteří prostě musí za každou cenu vypít co nejvíc piv a ideálně za co nejméně peněz. Nemá cenu se tady o něco snažit, ostatně kvalitní osazenstvo už tento web opustilo. Já preferuji kvalitu nad kvantitou naprosto ve všech směrech - pivo, jídlo, pohyb, dovolená, práce, zkrátka a dobře se snažím žít kvalitní život. Ten se neshoduje s naší náturou a ostatně k tomu také směřuje celý náš národ. Vsadím se, že většina zdejších nadává na vejce za 5,90 :-)


napsal(a): pinkano [Odpovědět]

Pepa

pátek, 23. březen 2012
12:31

pepa

10°byl základ.Podle ní se hodnotil pivovar.Není problém něco uvařit a nazvat speciál.Ale udělat dobrou klasickou 10°to chce něco umět.A uvařit 7°která by se dala pít dnes neumí nikdo.Klasik ap.není pivo.


napsal(a): Pepa [Odpovědět]

Vláďa

pátek, 23. březen 2012
16:12

Vláďa

to Pepa: Je to sice rozšířený názor, ale nejsem si jistý, jestli je opodstatněný. Leckterý minipivovar má nejlepší právě desítku a i jako domovarník nemohu říct, že by desítka vyžadovala nějaký speciální kumšt. Spíše se už nevaří, protože stojí stejně času a práce jako silnější piva, ale vydělá se na nich míň.


napsal(a): Vláďa [Odpovědět]

Weetek

pátek, 23. březen 2012
11:10

Weetek

Souhlasím, že dobrá pitelná desítka je moc užitečné pivo s nezastupitelnými rolemi. Přiznám se, že když jsem byl mladší a s pivem začínal, moc mi chutnala tehdejší desítka z Braníku. Citový vztah začal při středoškolské exkurzi, na jejímž konci nám dal průvodce k dispozici sud, který jsme i v těch šestnácti v pár lidech vypili. Zážitek z kategorie formativních :-)
V současné době můžu na Braník pochopitelně jen vzpomínat. Moc mi chutná desítka od Tambora, z Únětic a rychnovský Zilvar.


napsal(a): Weetek [Odpovědět]

Narmer

pátek, 23. březen 2012
10:35

Narmer

To je chvály hodný počin a jsem zvědavý na to výsledné hodnocení. Jinak, co se desítek týká, mám je rád. Teda jak které. Pokud je desítka taková ta světlá vodička chutnající jak sifon (v tom lepším případě), tak děkuji, nechci. Ale pokud je poctivá, tak míň alkoholu (a míň sycení!) dává víc prostoru vyniknout ostatním chutím a pokud je tou ostatní chutí sladovost, kterou v chuti piva miluju, není co řešit.


ICQ: 149095450

napsal(a): Narmer [Odpovědět]

edgar9

pátek, 23. březen 2012
09:49

Jestli mohu s dovolením navrhnout i průmyslový pivovar, tak Ježek 10° se pije velmi dobře.


napsal(a): edgar9 (edgar9(a)seznam.cz) [Odpovědět]

mithe

pátek, 23. březen 2012
11:09

mithe

to edgar9: Z průmyslových stojí za to i Chotěboř 10°.


napsal(a): mithe [Odpovědět]

Chody

pátek, 23. březen 2012
16:00

Chody

to edgar9: Jasně o průmyslová piva tady jde především...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

pechi

pátek, 23. březen 2012
09:09

pechi

Souhlasím s Chodym - na jarní i letní posezení na zahrádce i ke konzumaci doma se desítky hodí výborně a mám je rád. Jak tu již zaznělo, škoda dobrých desítek z minulosti. Dnes preferuji Kout a Únětice s Kácovem, ano, Princ Max je taky v pořádku. Jen s tím lahvovým desítkovým pivem na doma je trochu problém - v normálních obchodech si člověk nevybere skoro nic. Ještě že máme Klokočníka.


napsal(a): pechi [Odpovědět]

jiri.kana

pátek, 23. březen 2012
08:44

jiri.kana

Já dodnes téměř se slzou v oku vzpomínám na velkobřezenskou desítku z půlky devadesátých let.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

jiri.j

pátek, 23. březen 2012
20:36

to jiri.kana: Jirko,ta byla super, na to jsem skoro zapoměl! Pan sladmistr ji nazýval dešťovkou a pili jsme ji na exkurzi v pivovaru z tanků i čerstvě stočenou. Nádhera.


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

Mosquit

pátek, 23. březen 2012
08:13

Mosquit

Koutská nefiltrovaná desítka... v Praze ve Slovanské lípě mají i spoustu dalších koutských piv, ale stejně vždy skončím zase u desítky.


napsal(a): Mosquit [Odpovědět]

yerka

pátek, 23. březen 2012
08:13

yerka

Rozhodně jsem pro rehabilitaci desítek (i PU dříve dělal desítku, měla stříbrně obalené hrdlo lahve), zejména v teplejších ročních obdobích. Souhlasím s Janou desítka z Únětic mi jela, stejně tak jako desítky z Dobřan a litoměřické Labutě.


napsal(a): yerka [Odpovědět]

yerka

pátek, 23. březen 2012
11:39

yerka

to yerka: Jo, vynechal jsem desítku z Průhonic, ta mi také loni chutnala....


napsal(a): yerka [Odpovědět]

Jana

čtvrtek, 22. březen 2012
23:05

Jana

Doporučuji Úněticku desítku.


napsal(a): Jana [Odpovědět]

Vláďa

čtvrtek, 22. březen 2012
21:25

Vláďa

Desítky piju jen v nouzi, takže nemám moc nadegustováno, ale zaujal mě Princ Max a z minipivovarů rozhodně Stříbrňák od Rybiček ve Stříbře - bylo to nakonec jediné jejich pořádné pivo.
Na výsledky ochutnávky se těším, navzdory zdánlivým metodologickým nedostatkům odhaduji, že bude nejvíce validní! A to tu chybělo:-)


napsal(a): Vláďa [Odpovědět]

jiri.j

čtvrtek, 22. březen 2012
20:36

Musím zareagovat, protože se považuji za příznivce "desítky" a "bojovníka" za její rehabilitaci. Důvodů je více. Z historického hlediska 10% pivo je nedílnou součástí československého pivovarnictví. Málokdo ví, že v období před I. světovou válkou a rovněž i po ní, tvořil podíl produkce 10% piva 65- 70%! Jak je psáno i v Chodyho článku, dnes je 10% vnímána spíše jako něco podřadného a skutečného pivaře nehodného. V tomto postoji často pivaře utvrzují i pivovary, které užívají HGB nebo nevalné suroviny. V období před r. 1989 bylo často 10% věnována významnější pozornost. Rozhodně to nebyla cguťopvě podřadná piva. Povedená Desítka může být skvělé "sociable beer" podobně jako britské Ale. Jsa již pamětníkem se smutkem vzpomenu na lahodnou Desítku ze Studené (tehdy jediné pivo, které se zde vařilo), Kozlíka, Gambrinus, Radegast, Regent a mnoho a mnoho dalších. S potěšním však kvitují, že i malé pivovary se tomuto pivu snaží vráti ztracenou důstojnost. Třeba vynikající Tambor 10% na fotografii...


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

RoCa

čtvrtek, 22. březen 2012
23:43

RoCa

to jiri.j: Nejsem pametnik, ale moc jsem to nepochopil s tou desitkou ze Studene, muzete mi to dovysvetlit? Dekuji.


napsal(a): RoCa [Odpovědět]

Roman Holoubek

pátek, 23. březen 2012
06:34

Roman Holoubek

to RoCa: Je to tak, že ve Studené svého času (za pozdního socialismu) vařili pouze desítku a žádné jiné pivo. Jak bylo zvykem, láhev byla bez etikety a jen na vršku bylo vyražené "Studená 10%. A v paměti mám zasunuto, že byla velmi dobrá.


jiri.j

pátek, 23. březen 2012
06:58

to Roman Holoubek: Tak, tak. Pivovar Sutdená měl v soritmentu pouze 10%, nic jiného se tam nevařilo.


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]

hroch

pátek, 23. březen 2012
07:23

hroch

to jiri.j: On to hlavně z dnešního pohledu byl, spíš minipivovar, sklep byl tak odhaduju třetinový proti dnešnímu Koutu na Šumavě, a varna s přímým otopem. Byl jsem tam na exkurzi někdy těsně před zavřením v roce 1994 nebo 95 a to dělali asi i dvanáctku. Ještě dotaz na Chodyho: v kolika lidech to pijete? Zbyde ti na další den či dny, protože já mám vypozorováno, že když ochutnám takhle večer několik kousků jiného piva, může to být pro mě díky zpestření hodně pitelná záležitost. Ale když se sud nedopije (u mě v hospodě při ochutnávkách, protože jsou koleje vylidněný a nebo to pivo prostě lidem nesedlo) a já si třeba druhý den dávám pivo, tak pak teprve jestli při výběru nešáhnu po svém stálém pivu poznám jestli mě to fakt jelo.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Chody

pátek, 23. březen 2012
15:58

Chody

to hroch: Většinou něco málo zbyde. Počet je proměnný...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

RoCa

pátek, 23. březen 2012
09:37

RoCa

to Roman Holoubek: to jiri.j - Dekuji za vysvetleni a doplneni znalosti...


napsal(a): RoCa [Odpovědět]

Elf

sobota, 24. březen 2012
13:48

Elf

to jiri.j: Také jsem si do nedávna myslel, že správný termín je Social/Sociable Beer, ale jeden Američan mi vysvětlil, že správně je to Session Beer.


napsal(a): Elf [Odpovědět]

trebonicky rukodelny

neděle, 25. březen 2012
18:07

TŘEBONICKÝ RUKODĚLNÝ

to jiri.j:desítka ze Studené v průběhu bramborové brigády na exkursi přímo ze stáčecí linky byla úžasná, rok asi tak 1984-85. Velký zážitek


jiri.j

neděle, 25. březen 2012
19:39

to trebonicky rukodelny: Ano taky jsme tam byli, dokonce podruhé těsně před zavřením. Místní paradoxně toto pivo nepili a dokonce je, zcelna neprávem, pomlouvali. Od r. 1992 pivovar rozšířil soritment o 10% kvasnicovou, 12%, 11% , 10% a 12% tmavé. Škoda takového sympatického pivovárku.


napsal(a): jiri.j [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI