Pivní blok
Pivní blok
Citron v pšenici, aneb jak jsem si naběhl
[úterý, 7. červen 2011]
V sobotu jsem si naplánoval výlet do Brna, kde jsem chtěl navštívit nový minipivovar Magistr. Vyrazil jsem časně, takže jsem se už o půl desáté procházel rozpálenými ulicemi Brna. Nějaký teploměr na ulici ukazoval 30ºC, takže se dostavila žízeň. Nohy mě tak nějak sami donesly k pivovaru Pegas, kde otvírají už v 9h. Čím nejlépe uhasit žízeň v létě? Pšenicí, a tak než jsem dosedl, měl jsem objednáno. Než jsem se rozhlédl po pivnici, v které bylo asi 10 lidí včetně personálu, na stole přistála pšenice. Zhluboka jsem se napil a pusa se mi zkroutila. Citron, plaval zákeřně pod pěnou. V minipivovaru jsem ho nečekal. Vzal jsem párátko a plátek citronu vylovil a mrštil jim do popelníku. Už jsem si chystal proslov k číšníkovi o rozdílu mezi pivem a ovocným kompotem, když jsem si vedle popelníku všiml nabídky piv, kde bylo mimo jiné uvedeno pšeničné pivo, podávané s plátkem citronu. No co, tak jsem si naběhl, moje chyba, měl jsem se informovat, tak si to tedy vypiju. Zhluboka jsem se napil, chutnalo to jak citronáda. Napadlo mě si k pivu čichnout, vůně byla samozřejmě citronová. Při očichávání jsem v pivu zahlédl něco žlutého, byl to citron. Výčepní mi vysloveně přála a do piva mi hodila dva plátky. Druhý plátek se jako naschvál zasekl v zúženém místě sklenice a tak jsem ho nemohl vyhodit. Nápoj jsem rychle dopil. Schválně nepíšu pivo, protože ten citonový utrejch neměl s pivem nic společného. Pivo mohlo být klidně nahrazeno jakoukoli kapalinou vhodné barvy a výsledek by byl stejný, stejně hnusný, stejně citronový. Citronová chuť, citronové doznívání, citronová vůně, tak má chutnat pšeničné pivo? Domníval jsem se, že minipivovary jsou u nás nositely pivní kultury a rozmanitosti, ale pšenice s plátkem citronu, mě vyvedla z omylu. Pivovar Pegas v mých očích klesl skoro až někam na úrověn jihoafrických chemiků, kteří se nás pernamentním brainwashingem snaží přesvědčovat o tom, že vyrábí pivo a ne jen nepovedenou napodobeninu.
Pidat reakci
bomber1
sobota, 18. červen 2011
11:29
Autore a jak sis pochutnal v Magistru? Jinak minipivovar Pegas spadl do průměru a nejezdí na žádné pivní festivaly a akce (jezdí pouze do Rosic a to díky Karlovi). A když se jich člověk zeptá, proč nevyrazí, tak se ne tebe dívají jak na vola, že proč by to dělali? Takže jsem rád, že máme i jiné minipivovary, které na akce jezdí.
napsal(a): bomber1 [Odpovědět]
moreli
pondělí, 20. červen 2011
09:26
to bomber1: Na desítce jsem si pochutnal - slušný říz, plná chuť, dvanáctka průměrná. Pšenici resp. pseudopšenici jsem si po zážitku z Pegasu nedal. Negativní reakce na piva z Magistru mě překvapili, ale ti, kteří kritizovali pivo ochutnali asi až týden po mě. Buď máme úplně jiné chutě, nebo pivo má velké výkyvy.
Adsense
21. listopad 2024
12:54
posted by: Inzerce
Alk
čtvrtek, 16. červen 2011
23:29
Horkokrevný článek jako z Rudého práva, včetně odsouzení jinak skvělého pivovaru... Příště nadávejte na konzumenty, co to neznají. Pivovar je obchodník a tak pivo nabízí s citronem. Dělal to tak vždy, už před dvanácti lety a byl to tahák. Celý Brno chodilo do Pegasu na pivo s citronem. Když to tak lidi chtějí, tak jim to samozřejmě (pro)dá. Proč se omezovat? Do kubánského rumu se taky cpe máta a limeta. A co to udělalo s prodejností, netřeba dodávat...
napsal(a): Alk [Odpovědět]
Roman Holoubek
pondělí, 13. červen 2011
20:17
Měl jsem tento víkend velmi chutnou osvěžující pšenici. Pro jistotu jsem při objednávce sdělil "bez citronu". Odpovědí mi bylo, že jej tam NEDÁVAJÍ. Pivovar Ostrava-Zábřeh.
napsal(a): Roman Holoubek [Odpovědět]
Eduard
středa, 8. červen 2011
10:34
http://pivnirecenze.cz/577-recenze-hoegaarden
http://www.pivoerdinger.cz/clanky/pozitek-z-bileho-piva
Takže je to na každém ... každopádně když si řeknu že NE tak to doposavad všude s úsměvem respektovali
napsal(a): Eduard [Odpovědět]
Henri
středa, 8. červen 2011
10:46
to Eduard: Pokud to dobře chápu, tak se zde diskutuje o Weizenbieru, či Weissbieru a nikoliv o Witbieru. A do Weizenbieru citron nepatří, o tom nemůže být žádných pochyb. Já osobně bych ho nechtěl ani ve Witbieru, kde by se možná už snesl lépe, protože tento druh piva je vařen s přísadami. Když citron ale dám do pšenice, tak tím úplně zničím přirozenou chuť tohoto druhu piva, které je vařeno pouze z vody, sladu, chmele a kvasnic a všechny ovocné chutě v něm vznikají přirozeně a bez přísad. Mnohé vysvětluje komentář v recenzi piva Hoegaarden: "traduje se, že jako první použil plátek citrónu do pšeničného piva jistý pražský barman, který chtěl pivo udělat zajímavějším", pravdou ovšem zůstává další věta z recenze: "Citrón však do pšeničných piv nepatří (maximálně bych ho očekával v mexickém pivu cerveza), takže vždy žádám o pivo bez něj". Ovšem s praktikou vhazování zrnka rýže do pšeničného piva, jak se píše v recenzi dále, jsem se v Bavorsku opravdu nikdy nesetkal - viz. citace z druhého odkazu: "Co tedy ne ! Citronové plátky ani zrnka rýže nemají v pšeničném pivu co dělat! Neoživí ho, naopak pivo ztratí říz", tak doufám, že se tohoto dalšího nesmyslu nikdo nechytí a nebudeme z pšenice lovit další smetí.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 08.06.2011 ve 11:04:59
phrabina
středa, 8. červen 2011
16:04
to Henri: Proč nemá citron v pšenici co dělat je vysvětleno podrobně a jasně zde, přímo u zdroje http://www.bayerisches-bier.de/bayerisches-bier.de/index.php?StoryID=135
Weizenbier wird in keinem Fall mit einer Scheibe Zitrone serviert. Der Zitronengeschmack verfälscht nicht nur den Biergeschmack, die in der Zitronenschale enthaltenen Öle zerstören auch den Schaum.
Podle mě je zmiňovaný Hoegaarden již tak vodový, že mu limetka může pouze pomoci, já si ji tam naprosto brutálně vymačkávám. Nevím jestli je to tím, že jsem poznal řadu jiných lepších witbierů, nebo ho poslední roky vaří poněkud homeopaticky.
Elf
úterý, 14. červen 2011
01:29
to Henri: V minipivovaru Berounský medvěd se mi stalo, že mi servírka přinesla pšeničné pivo s citrónem. Vysvětlil jsem jí, že to tam nemá co dělat a dodal, že je to podobný nesmysl, jako by mi tam dali rýži. Když jsem dopíjel, našel jsem na dně ... tadááá ... několik zrnek rýže. Vypadalo to celkem zajímavě, jak od toho stoupaly "provazy" bublinek, protože ta rýže byla samozřejmě špinavá.
jiri.kana
úterý, 14. červen 2011
08:46
to Elf:Však u nás v jedné hospodě mnoho let dávali citron a nevařenou rýži do nefiltrovaného Rychtáře. Bublinky nahoru stoupaly, ale nemyslím, že by to bylo "špinavostí" rýže. "Špinavá" byla nejspíš od rýže.
V Brně jsem narazil na pšeničné Svijany. Tak jsem myslel, že je konečně ochutnám. Jenže jsem ochutnal citron. Takovou zradu jsem nečekal...
Elf
úterý, 14. červen 2011
09:42
to jiri.kana: Moc jsem nepochopil, jak jsi to myslel s tou špinavostí. Každopádně pokud stoupá z piva souvislý proud bublinek, pivo není "frish und spritzig", ale je tam špína, která toto způsobuje. Pokud stoupají bublinky odděleně, mělo by být vše v pořádku.
jiri.kana
úterý, 14. červen 2011
09:53
to Elf:Myslel jsem to tak, že ta rýžová zrnka budou nejspíš obalená rýžovým prachem, což je ta "špína". A skutečně to od té rýže stoupá jako od jiné nečistoty ve skle, to máš pravdu. Však jsem to taky vždycky považoval za bordel, který ve sklenici nemá co dělat.
Slávista
středa, 8. červen 2011
09:30
Citron do pšeničného piva rozhodně nepatří. Je-li ale avizován v nápojovém lístku, nemám problém, ale pouze pokud je naražený na okraj sklenice. Vhodit jej pod pěnu, aby si konzument tento plátek sám našel (jeden, dva, více), je s prominutím prasečina. A citron v jakémkoliv kvasnicovém či nefiltrovaném pivu? Bohužel někde také žádná novinka - v jedné mému bydlišti blízké hospodě ho hází (zase pod pěnu) do kvasnicového Pernštejnu několik let. Brr! Jednou ale nebyl v nejlepší kondici a díky citronu se to dalo aspoň co limča vypít. Ale nedělal bych z toho zvyk.
Jen jednou jsem citron v pivu nadšeně přivítal. V Polsku v Těšíně, kde jsem si hloupě objednat americký Miller. To jsem ten citron do piva usilovně mačkal (bylo mi líto zaplacených zlotých )
A Henriho poslední věta? Skvost.
Henri
středa, 8. červen 2011
08:58
Citron v pšeničném pivu je zkrátka nešvar a je třeba ho osvětou vymýtit! Souhlasím s Mrqičem, že každý může mít různé chutě, ale některé zvláštnosti by měli být pouze na přímé vyžádání a ne jako samozřejmost.
V poslední době přibývá restaurací, kde je možné si dát pšeničné pivo, bohužel se ve většině případů setkávám s tím, že pšeničné pivo je označováno jako kvasnicové a když obsluhu požádám o pšeničné, tak je mi většinou sděleno, že mají pouze kvasnicové. Prostě, jako se zde bůhví odkud vzal zlozvyk s vhazováním citronu do pšeničného piva, tak se zde začíná vžívat označení kvasnicové pro pšeničné pivo. Když se obsluze pokouším vysvětlit, že kvasnicové pivo může být i spodně kvašený ležák a zajímavé na jimi nabízeném pivu je právě to, že je pšeničné, tak na mě většinou koukají jako na mimozemšťana, který jim tam plácá nějaké nesmysly a už by neměl raději nic pít. To se pak nemůžeme divit, že se některá takto osvícená obsluha pokouší vhodit ten citron i do kvasnicového, či spíše nefiltrovaného ležáku.
Konec konců, co chceme v zemi, kde legislativa nutí výrobce označovat svrchně kvašená pšeničná piva a piva typu Ale jako ležáky!
Mrqič
úterý, 7. červen 2011
19:55
A protože ti dali citron do pšenice (ačkoliv to na nápojáku na stole avizují) zařadil jsi PEGAS na úrověň "jihoafrických chemiků" ...
"Domníval jsem se, že minipivovary jsou u nás nositely pivní kultury a rozmanitosti, ale pšenice s plátkem citronu, mě vyvedla z omylu."
Co k této větě dodat ?? ..." tisíc lidí, tisíc chutí" , ale pšenici vždy a všem bez citronu !!!!
napsal(a): Mrqič (jirka(a)lahudkar.cz) [Odpovědět]
Mrqič
středa, 8. červen 2011
13:44
to moreli: Nějak nechápu proč by měli být čuňata jak píšeš. Prostě sládek má nějakou vizi a s tou pivo vaří. On jako osoba odpovědná za tento jeho produkt rozhodl, že tam citron chce dávat(asi má své důvody). Pokud ho tam někdo nechce, ať si řekne.... Kde je problém. Proč, když někdo dělá něco jinak musí být nazýván čunětem a vnímám jako prznič piva.
napsal(a): Mrqič (jirka(a)lahudkar.cz) [Odpovědět]
BratrCukr
středa, 8. červen 2011
14:18
to Dan:
To seš na tom ještě dobře. Mě jednou v jedné restauraci do hoegaardena dali dokonce brčko. :-D
napsal(a): BratrCukr [Odpovědět]
Mrqič
středa, 8. červen 2011
15:22
to gormie: A poč teda na nápojový lístek píšou, že jde o pšeničné pivo s citronem ??
napsal(a): Mrqič (jirka(a)lahudkar.cz) [Odpovědět]
moreli
středa, 8. červen 2011
16:04
to Mrqič: Čunaty jsem je nazval, protože dle mě citron do piva nepatří a pokud je to na popud sládka, tak zřejmě neumí pšenici uvařit a citronem ji "vylepšuje". A když někdo změní přidáním citronu veškeré senzorické vlastnosti pšenice tak, že vzniklého nápoje se nedá poznat, že základem je pivo, klidně ho nazvu przničem piva.
DAN X
čtvrtek, 9. červen 2011
00:13
to moreli: V takových provozech je sládek pouze zaměstnanec a má pramalou možnost rozhodovat co se bude dít s jeho pšeničným pivem v prostorách restaurace. Když Vám bude náhodou ze sklepa prodávat sud piva, pochybuji, že Vám k němu přibalí kilo citrónů. A podle mne ,by mělo být v mezích pravidel slušného obsluhujícího položit otázku -"s citrónem nebo bez"?
napsal(a): DAN X [Odpovědět]
Mrqič
středa, 8. červen 2011
13:38
to RoCa:
A tak to taky bylo myšleno !!!
napsal(a): Mrqič (jirka(a)lahudkar.cz) [Odpovědět]
Lubos
úterý, 7. červen 2011
18:43
Už se mě stalo, že mě málem dali citron i do jiného než pšeničného piva. Důvod: hospoda točí piva od K Brewery, standardně tam mají i Velena, kam ho dávají automaticky. A teď v rámci akce Cesta pivních znaců tam točí kvasnicového Platana a slečna si myslela, že když je pivo kvasnicové, tak tam patří i citron. Naštěstí si ale s tím citronem nebyla zcela jistá a zeptala se, zda se tam skutečně patří.
MechP
pondělí, 13. červen 2011
09:11
to Lubos: Co to je posím za hospodu a kde?
napsal(a): MechP (mech(a)c-mail.cz) [Odpovědět]
Lubos
pondělí, 13. červen 2011
18:30
to MechP: Schválně jsem hospodu neuvedl, protože jsem to považoval za atypickou záležitost. Slečně za výčepem nic nevyčítám, je to věc majitele, aby personál proškolil. Jedná se o hospodu v Brně-Medlánkách, standardně točí Rychtářa, Velena, Lobkowitza a pivo z "Cesty pivních znalců". Je tam i hezká letní zahrádka, takže doporučuji se tam zastavit. Jméno hospody si nevzpomínám, jak si vzpomenu, tak to napíšu.
Narmer
úterý, 7. červen 2011
17:13
Jo jo, svěží vůně citrónu...jak z mýho novýho jaru :ble: opravdu je to zlozvyk; citrón má velmi agresivní vůni i chuť a spolehlivě přehluší jemnou ovocnou banánovou vůni pšeničnýho piva. Kdyby ho alespoň nařízli a dali přes okraj sklenice, to se dá vyndat více méně bez újmy na zdraví piva, ale hodit to přímo dovnitř, to je teda kentáč. Ačkoliv jsem v tebou zmiňovaném podniku nikdy nebyl (z Úslí n.L. poněkud z ruky), úlně s tebou soucítím
Michal
úterý, 7. červen 2011
16:54
U Rybiček to dělaj taky běžně, že když si vysloveně neřekneš, tak ti tam ten citron majznou, aspoň mě se to tak stalo. Třeba v Dobřanech to bylo v pohodě, pšenice bez citronu, ani sem nemusel nic řikat. Jak je to jinde v mini netušim.
Je teda pravda, že by mi nějak nenapadlo zkoumat, jestli tam ten citron někde dávaj nebo ne, páč bych tak nějak čekal, že tam nebude. Ale jestli to měli přímo v nápojáku, tak se holt nedá nic dělat...teda dá, říct jim, že ho nechci.
je to blbej zvyk...
Michal
úterý, 7. červen 2011
16:58
to Michal: Ještě k Rybičkám, v ochucenym třešňovym zase plavala třešeň (podle sračkoidní konzistence ještě ke všemu zřejmě kompotovaná...)
Když sem nedávno pil od Rybiček IPA s názvem Burning Fish, žádná hořící, nedejbože spálená nebo jakákoliv jiná ryba tam neplavala. Ani žádná upálená část majitele pivovaru Ale tak to bylo v KMP, nevim, jak to chodí přímo u zdroje