Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Pivní blok

Pivní blok


Nejlepší pivo ve skle 2010

[neděle, 19. září 2010]

Tuto sobotu jsem byl jako mnoho z vás v Černicích u Plzně. Tolik minipivovarů na jednom místě najdete jinde jen stěží. O výjimečnosti zdejší akce svědčí i článek, který vyšel hned druhý den po akci. Každopádně já jsem nechtěl psát nějaký další, to by bylo nošení dříví do lesa. Ale přeci jen bych se chtěl nad něčím zamyslet, na což bude stačit rozsah bloku.

Letos bylo teoreticky možné ochutnat přes sto různých piv, ovšem prakticky je to tak jedna šestina. Jak člověk postupuje v ochutnávání, stává se hodnocení vzorků čím dál obtížnější a obtížnější. Chutě a vůně se míchají, alkohol v krvi stoupá. Navíc podmínky ve kterých je pivo čepováno není zrovna ideální. Tyto nevýhody kompenzuje vysoký počet piv z různých koutů republiky (plus nějaké ty zahraniční kousky) a přítomnost majitelů a sládků v místě konání. Osobně jsem letos ochutnal devatenáct piv. Počítám v to i loknutí si od kamarádů (4x), navíc dobrých 6 piv jsem vylil. Vychází to na cca sedm půllitrů za necelých sedm hodin. Jako první jsem si dal Californii (APA) od pana Matušky, u které se mi „pouze“ potvrdil vysoký standard jeho piv. Mezi lepší kousky dále patřilo Staročeské bílé z Velkého Rybníku (pšeničné) a Anton z Chyše (světlý ležák). Výrazně chmelený a v určitém ohledu i poměrně zajímavý byl Novozélandský ležák (infuzně vařený ležák s novozélandským chmelem) a Letní puškvorcový speciál z Velkého Rybníka a Výroční extra chmelený ležák od Antéňáka. Zatímco světlý ležák z nového královéhradeckého pivovaru byl mdlý a nevýrazný, ovšem bez chuťových vad. To piva z Loučné nad Desnou (světlý ležák, tmavý speciál a pšeničné) byla všechna špatná. V pšenici byly nepříjemné artificiální tóny, tmavé bylo až na připálenou chuť téměř prázdné. Jako druhé pivo po Californii jsem si vybral Mačický světlý ležák. Loni jsem se spálil, když jsem si dal jejich Kouřák (rauchbier) a puškvorcový ležák. Letos však světlý ležák překonal loni vysoko nasazenou laťku. Pivo bylo zkyslé (takový spodně kvašený „lambik“) a tím pádem zcela nepitelné. Tmavý speciál Galapetr byl o něco lepší, poměrně slušný, ale také už lehce nakyslý. Zůstává ale otázkou, zda je pan sládek takový neumětel, že ani nepozná, že prodává zkažené pivo, nebo to ví a vůbec mu to nevadí. Každopádně hrozných piv bylo na festivalu vícero (např. polotmavý speciál Radní z domácího pivovaru a už zmíněný Bravůr), ale Mačický světlý ležák bylo suverénně to nejhorší, co si mohl člověk objednat.

Ovšem co mě zarazilo ještě víc, než že je někdo schopen prodávat takový hnus, bylo první místo v anketě návštěvníků právě pro světlý ležák z Mačic. Pevně doufám, že pan sládek měl na akci mnoho známých, kteří mu zajistili první místo, protože se mi nechce věřit, že by se mezi návštěvníky našlo tolik blbů, kteří by se opravdu domnívali, že Mačice jsou nejlepší. Vždyť to pivo bylo evidentně zkažené!?! Příliš se mi ani nechce věřit, že by šlo o jediný sud a ve zbylých, že bylo božské pivo. A to i díky předchozím zkušenostem a to nejen mých.

autor: Elf | Blok 23:52 [permalink] [reaguj]


Pidat reakci

Jmno:
E-mail:

pivní mlsoun

čtvrtek, 23. září 2010
19:05

pivní mlsoun

Mačické jsem rovnou z "bezpečnostních" důvodů obešel, a -koukám - hodně se to vyplatilo.Ani po Štiřínu jsem nezatoužil. Moc šmakoval naopak třeba Výroční Antéňák. A dobře jsem též popil - řikejte si někteří,co chcete - i světlou Loučnou a Hukvaldy. Celkově velmi povedená akce!


Děkan

čtvrtek, 23. září 2010
13:18

Děkan

Už jsem se zmiňoval v komentáři k článku. K nejhorším dle mého patřily světlé ležáky Václav z Loučné, Mačické a ze Štiřína, nakyslé, mrtvé bez řízu, zapáchající - skončily v kanálu. Vítězství Mačic způsobilo v okruhu známých veselí.... Naopak, mezi top patřila produkce Matušky, Kocoura, výborné bylo Bílé od Luboše Vorla, chutnal světlý Jakub z Brodu, "Lipani" z Dražíče a sv.ležák od Kozlíčka z Horních Dubenek. Ochutnáno asi 20 třetinek, některé opakovaně. Jinak skvělá akce.


napsal(a): Děkan [Odpovědět]

Adsense

23. listopad 2024
10:51


posted by: Inzerce

bomberek

středa, 22. září 2010
20:52

Ahoj malopivovarníci, zajímalo by mě kolik lidí odevzdalo anketní lístky o nejlepší pivo, myslím, že 70 procent lidí to neřešilo, a ty výsledky tomu samozřejmě odpovídali. Jinak souhlas s Rybníkem, Matuškem (cena opravdu worldwide), doplňuji ve špičce jsou Dobřany, Rybičky, Vojkovice. Do druhé vlny nasazuji Chýši, Lipník n/B a Rudu. Třetí vlna je zbytek, který si zaslouží obdiv, protože fůru z nich už na této akci za rok neuvidíme.


napsal(a): bomberek [Odpovědět]

rene

úterý, 21. září 2010
17:22

Rene

Má někdo nějaký názor na královohradecké- myslím Kubíka-než je výše napsáno.Dle mého názoru to byl výborný pitelný ležák(až dost proleželý),prostě pivo neotravující žádnou přebíjející chutí (pachut tam určitě žádná nebyla), kterých si můžu dát vícero za sebou a s chutí.tak proč mdlé a nevýrazné.Jde přeci o světlé pivo a nemusí mít kvasničné fosilní příchuti, mléčné bakterie či příčmuch kouře či kafe, nebo chmelového extraktu na kila ,aby balo skvělé.....a další věc je výčepní....


napsal(a): rene [Odpovědět]

Dwarf

úterý, 21. září 2010
18:51

Dwarf

to rene: dle mého skromného názoru není 10,5° ležák... na napití a zapití prachu cesty dobré, ale celkově mě moc nezaujalo... což může být i tím, že nejsem desítkovej a mám radši plnější a vícestupňová piva


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

rene

středa, 22. září 2010
06:41

Rene

to Dwarf: je smutné rozlišovat výčepní a ležáky dle norem gigantů, ale tak dobře.Toto pivo oproti jiným bylo nejméně 2 měsíce (možná i více) ležené v tanku.Jak to poznám Ti vysvětlovat nebudu...tak ne lěžák ale dobře ležené.


napsal(a): rene [Odpovědět]

Dwarf

středa, 22. září 2010
08:59

Dwarf

to rene: rozumím, chápu :-) i desítka má ležet pár týdnů, souhlasím


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Kejna

úterý, 21. září 2010
20:03

Kejna

to rene: podle mě vynikající - v mém soukromém sedmnáctibodovém žebříčku číslo 2 po Staročeském bílém, chápu, žes ho považoval za ležák, mě připadal perfektně vyvážený a chuťově plný, na desinu bych ho rozhodně netypoval.
No a ohledně záhadného mačíckého vítězství bych se rád zeptal, zda je tu vůbec někdo, kdo by se adresně přihlásil se superlativním hodnocením? v opačném případě to vidím na jednoho nájemného pisálka, který vyplnil padesát lístků a vysvětluje mi to i fakt, že při losování anketních lístků se o výhru nikdo nepřihlásil .. tedy pánové, hamba hamboucí :- )


napsal(a): Kejna [Odpovědět]

Sekal

pondělí, 20. září 2010
09:24

Sekal

Pro neznalé: Co je to artificiální tón?


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Elf

pondělí, 20. září 2010
10:52

Elf

to Sekal: Artificiální znamená umělý, těžko se tahle chuť popisuje (tedy alespoň mě), takže to můžeš brát i jako takovou obezličku.


napsal(a): Elf [Odpovědět]

Sekal

pondělí, 20. září 2010
11:29

Sekal

to Elf: Aha, myslel jsem, že to vychází z artificialismu, tedy vycházející z podvědomí, snu či fantazie (Toyen + Štyrský) a že tím mimoděk odkazuješ na surreálnost chuti.


napsal(a): Sekal [Odpovědět]

Elf

pondělí, 20. září 2010
12:07

Elf

to Sekal: Ne-e, vychází to z anglického artificial. S artificialismem jakožto uměleckým směrem to nemá nic společného.


napsal(a): Elf [Odpovědět]

Rosťa

pondělí, 20. září 2010
12:39

Rosťa

to Sekal: Já vždycky požádám o rady netové slovníky:
artificial - umělý
- vykonstruovaný
- vyumělkovaný
- strojený
- syntetický
- falešný
- náhradní
- náhražkový

Ale nakonec si z toho udělám raději vlastní pomocnou definantu: něco nepůvodního, v běžné řeči míněno jako negativně hodnotící výrok ( Ale no fuj, vždyť to čepujete artificiální!)


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

Svoby

pondělí, 20. září 2010
09:19

Co člověk, to názor, ale ohledně Mačic (konkrétně světlého ležáku) došlo až na anketu víceméně ke shodě stejně jako u Hukvald...:( Václav (opět míněn světlý ležák) sice nebyl žádný zázrak, nicméně oproti minulému roku velký pokrok, tak uvidíme za rok...:)


napsal(a): Svoby [Odpovědět]

Elf

pondělí, 20. září 2010
10:56

Elf

to Svoby: Mě docela vadí, když můžu říct pouze: nebylo to tak strašidelný jako loni, ale pořád to bylo hodně mizerný pivo. Ovšem oproti Mačicím by šel světlý Václav teoreticky dopít, ovšem já se o to pro jistotu ani nepokoušel.


napsal(a): Elf [Odpovědět]

jana

pondělí, 20. září 2010
14:30

Jana

to Svoby:
Na Mačice jsme byli též zvědaví, zejména po přečtení reportu z loňského roku, kdy jste je popisovali jako naprosto nepitelné pivo. Po ochutnání musím říci, že nepitelné pivo si představuji trochu jinak- pro mne to tam byly Hukvaldy. Mačické nebylo, pravda, nic moc, zařadila bych je do horší poloviny. Už si je víckrát nedám, ale že by bylo zkyslé, to mi nepřipadlo. Fakt je, že jsme ho měli jako první (třeba zkyslo až posléze :-)) )
Jednoznačným favoritem byla (pro mne) Velkorybnická pšenice.


napsal(a): jana [Odpovědět]

Henri

pondělí, 20. září 2010
15:15

Henri

to jana: Ano, s tím souhlasím. Nejhorší z toho co jsem já ochutnal byly Hukvaldy, konkr. jejich polotm. 14°, také mě vůbec nechutnal Hradecký Patriot vařený v Žamberku.
Ne nepitelný, ale zcela mimo kategorii byl rádoby nakuřovaný Magnát. Ten jestli viděl nakuřovaný slad, tak tedy opravdu, ale opravdu málo.
Jinak u mě zvítězil z toho co jsem stihl ochutnat 5 A.M. Saint od BrewDog.


napsal(a): Henri [Odpovědět]

Elf

úterý, 21. září 2010
11:56

Elf

to Henri: Hukvaldy jsem neměl. Škoda, mohl jsem uzavřít triumvirát zřejmě nejhorších piv na Slunci ve skle. Jinak Žamberk je tradičně dost mimo a Magnát měl nakročeno k vylití, jak byl dobrej. Nevíte někdo náhodou, zda šlo "rauchbier", nebo o "rauchweizen"? Ono se to dost těžko poznávalo. Stejně tak jako obvykle nezklamal Lipník, ale ani toho jsem nakonec nevylil. Tu to poctu si vysloužily pouze oboje Mačice, tři piva z Loučné a Radní z místního pivovaru, u něho jsem nemohl překousnout výraznou kombinaci máslovosti a lihovosti (pil jsem přímo v restauraci).
A k těm Mačicím. Světlá 12° byla zkyslá par excellence, k tomu není co dodat. Ta tmavá 14° nebyla vyloženě špatná, ale lehká nakyslost už tam byla cítit, takže nechápu, jak mohla být vyhlášena nejlepším pivem festivalu. Např. Horník ze Stříbra byl rozhodně kvalitnější, o Matuškově Munich Dunkelu ani nemluvě. Obě piva z Mačic jsem ochutnal hned na začátku kolem jedné hodiny (chtěl jsem mít největší torturu co nejdřív za sebou).
---------------------------------
Zpráva byla upravena 21.09.2010 ve 13:44:59


napsal(a): Elf [Odpovědět]

Svoby

pondělí, 20. září 2010
15:37

to jana: Slova jako nepitelné ap. se u poctivých piv snažím používat co nejméně, stejně tak piva nevylévám. Mačické mi zkyslé nepřišlo, jen mě překvapilo, že zvítězilo v anketě o nejlepší pivo (byť tuším s tmavou 14). Hukvaldy jsem zmínil proto, že mi ze všech mnou ochutnaných vzorků přišly jako jediné opravdu špatné (přesto jsem je dopil:)


napsal(a): Svoby [Odpovědět]

jana

pondělí, 20. září 2010
17:22

Jana

to Svoby:
Vítězství Mačic mne též véélmi překvapilo. Ochutnala jsem obé jejich piva, ale opravdu nic moc. ty Hukvaldy se opravdu pít nedaly.


napsal(a): jana [Odpovědět]

Eda Puchýř

sobota, 2. říjen 2010
14:32

to jana: Jana asi zřejmě neví, jak má správný ležák chutnat!!
AŤ si pije ty ochucené, nebo svrchně kvašené PATOKY z Prahy, nebo odkud je!


napsal(a): Eda Puchýř [Odpovědět]

Jana

sobota, 2. říjen 2010
21:42

Jana

to Eda Puchýř:
zalez, puchejři! Nebo praskni. Třeba vzteky, že má někdo svůj vlastní názor.


napsal(a): Jana [Odpovědět]

Dan

sobota, 2. říjen 2010
23:39

Dan

to Eda Puchýř:
Á, pán je znalec....


napsal(a): Dan [Odpovědět]

Elf

neděle, 3. říjen 2010
17:45

Elf

to Eda Puchýř: Ono mít svůj "vlastní názor" není vždy úplně to pravé ořechové, protože nepoznat, že světlý ležák z Mačic byl tak zkyslej, že víc by to šlo jen těžko, je docela síla. Pravda, tmavá čtrnáctka byla nakyslá jen velmi lehce. Každopádně tvůj příspěvek je zcela mimo. Když pominu bláboly o ochucených a svrchně kvašených pivech, tak pokud si myslíš, že v Mačicích se vaří nějakej echt ležák, tak to potěš koště.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 03.10.2010 ve 17:46:01


napsal(a): Elf [Odpovědět]

Dwarf

pondělí, 20. září 2010
08:29

Dwarf

ano, ano, Mačice světlé vylity do křoví... normálně to nedělám a dopíjím kolikrát i nemožné, ale tentokrát jsem to nedokázal...


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI