Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Konec desítky U Hrocha, aneb zmizí desítky z výčepů?

Co Vy na to a jiné názory


verze pro tisk

Konec desítky U Hrocha, aneb zmizí desítky z výčepů?

Konec desítky U Hrocha, aneb zmizí desítky z výčepů?

Na úvod se trochu představím. Moje přezdívka je Hroch, pocházím a nyní působím v Liberci, mezitím jsem deset let byl v Praze, letos oslavím čtyřicítku. Pivo piju zhruba od svých osmnácti let. Před revolucí jsem doma v Liberci pil většinou Vratislavickou jedenáctku a v Praze na studiích Kozla 10°. Během studií na elektrofakultě jsem občas šel na brigádu do pivovaru Braník a v létě jsme celá parta jezdili na týdenní brigády do Velkých Popovic.

Pivo mě začalo zajímat i po výrobní stránce a zkusil jsem studium na potravinářské fakultě VŠCHT, ale nakonec jsem pouze dálkově maturoval z výroby piva na SPŠPT v Podskalské ulici. Po návratu do Liberce jsem s kamarády chodil na pivo na vysokoškolské koleje do kulečníkové herny, kterou jsem v roce 2000 „zdědil“ a provozuju ji společně s kamáradem při zaměstnání jako Kulečník U Hrocha. Pivo si doma i vařím jako domovarník.

Kulečníky U Hrocha
Kulečníky U Hrocha

Jsem člověk, který si umí pivo pomalu vychutnávat, ale někdy i rychleji konzumovat. Pivo je pro mě univerzální nápoj denní potřeby a dokážu jeho slabší varianty pít v jakoukoliv denní dobu prakticky k jakémukoliv jídlu. Samozřejmě jsem limitován zaměstnáním, nutností řídit motorová vozidla apod.

Jako mladý kluk jsem pil, jak už víte, hlavně Kozla 10°, když to ještě bylo vynikající pivo a proto mám k desítkám vřelý vztah. Pokaždé když ochutnávám nějaká piva, zkouším proto i desítky (opravdu desítky, ne nějaké osm a kus, nebo devítky, které se vejdou do označení výčepní) a mám je rád.

K historii piva na kulečníku u Hrocha

V kulečníkové herně měl předešlý provozovatel snahu nabízet v Liberci ne tak časté značky piv a tak se před rokem 2000 točil Regent, později i Samson nebo Platan. V letech 1999 a 2000 se situace s jihočeskými pivovary rapidně zhoršila a naopak Svijany (osamostatněné od Vratislavic a později Pražských pivovarů) měly obrovskou vzestupnou úroveň kvality, a tak se přešlo na ně.

Svijanský pivovar v té době dělal desítku prakticky nepitelnou, ale jedenáctka byla dobrá. Později přibyla dobrá tmavá Kněžna, Rytíř, Kníže a na vánoce Baron. V této nabídce nejdříve na třech kohoutech později čtyřech nebylo pro desítku s horší chutí místo.

Interiér U Hrocha
Interiér U Hrocha

Od roku 2007 se objevuje, se zvyšujícím se výstavem pivovaru Svijany, propad chuti piva, především u jedenáctky, který mě donutil k znovu objevení koníčku ochutnávání různých piv. Opravdu jsem v období 2001-2007 neměl nutnost pít jiná piva než svijanská.

Od školního roku 2007-2008 na Kulečníku u Hrocha téměř každý čtvrtek probíhají ochutnávky piv ze středních a malých pivovarů, které dovezu ze svých služebních cest, nebo je přivezou někteří studenti a barmani klubu. Tyto ochutnávky jsme začali dělat, abychom ukázali, že i jiné pivovary umí udělat dobré pivo - skoro jako Svijany. Postupně se ale ukázalo, že hodně vybraných pivovarů umí lepší pivo než Svijany.

Zároveň v roce 2007 začínám pro sebe hledat pivo, které bych narazil při různých příležitostech na zahradě, nebo na chalupě, ať již k práci nebo zábavě. Objevuju vynikající vratislavickou desítku z pivovaru Konrád, a i ostatní piva z Konrádu. Taky se začínám více věnovat domovárečnictví. Na jaře Svijanskou Kněžnu na Kulečníku na toči již natrvalo střídá Konrád tmavá jedenáctka.

Kolísající chuťová úroveň Svijanského piva, jeho stále se zvyšujicí cena, neustále se rozjíždějící ceny lahvového a sudového mě donutily zanechat na čepu jen jeden kohout Svijan a přejít ke kvalitativně lepšímu pivu z pivovaru Konrád. Nový školní rok jsme na Kulečníku u Hrocha začali s desítkou Konrád, kvasnicovou jedenáctkou Konrád, tmavou jedenáctkou Konrád a jedenáctkou Svijany. Na tmavého Konráda již byly zákazníci zvyklí. Kvasnicový Konrád úspěšně nahradil Kvasničáka ze Svijan, jedná se o chuťově vyvážené pivo, kdy Svijany jsou pouze silnější, protože se jedná o 12,5ku.

Bar U Hrocha
Bar U Hrocha

Každý měsíc u nás probíhá strojní čištění trubek a kohoutů, po každém sudu dojde k vypláchnutí trubek vodou. Celý podzim jsem si pravidelně natočil do skleniček všechna tři světlá piva a ani jednou se nestalo, aby se pro mé chuťové buňky Svijany dostaly na lepší než poslední místo v pořadí, vyskytovala se u nich podivná navoněnost někdy vystřídaná až zápachem.

Přesto si Svijany a hlavně Svijanská jedenáctka vydobily mezi lidmi pověst dobrého piva, když už ta Gambrinus „desítka“ nejde pít. Na kulečníku Svijany z jednoho kohoutu vedou ve výtoči nad dvěma světlými kohouty z Konráda.

Většina zákazníků prostě desítku ani neochutná, protože do Hrocha chodí lidi, co se vyhýbají Gh, a Gh může za to, že už desítky nepijou. Přestože tito zákazníci pochopili, že jihoafričan jim nabízí hrozné „pivo“ za velké peníze, nepochopili už, že to je eurodevítka a jiný pivovar může klasicky uvařit pod skutečným označení desítka vynikajicí pivo.

Posezení U Hrocha
Posezení U Hrocha

Desítku Konrád jsem nahradil jedenáctkou, ale situace je obdobná. Bude muset nastoupit stejná politika, jako zavedly před lety Svijany. Svijany dobyly trh tím, že jako o něco levnější variantu k Gh výčepní hospodským nabídli Svijanskou jedenáctku. Prostě jako variantu proti Svijanské jedenáctce budu nabízet Konrád dvanáctku a přitom levněji. Desítku jestli vydrží v nynější kvalitě si holt budu občas kupovat na zahradu pro plánované větší stavební práce na baráku k spláchnutí prachu.

Bojím se, že stále upadající kvalita Gh a rozšiřující se špatné renomé Gh zapříčiní úplný konec točených desítek v restauracích. Nemůžu zapomenout na téměř nekončící tlachání v hospůdce u pozvolného upíjení desítky, které nekončí šíleným motáním a ranním bolením hlavy. Prostě desítka se vydržela pít déle s menšími následky na zdraví. Snad ji zachrání štamgasti vesnických hospod v okolí malých pivovarů, protože ti přece nemůžou sedět osm hodin v hospodě u dvanáctky.

Zdraví Vás Hroch



[Jan Klajl] [Zobrazeno 10284x] [23. leden 2009]
[Glosy] [comments: 11] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Kaacz

pátek, 10. červenec 2009
12:24

je to tak, některé desítky ustojí být vypity klidně i po luxusnějších pivkách. Já mám tu zkušenost s Kácovskou desítkou .. a Konrád 10 jsem zkusil taky a velice solidní.


napsal(a): Kaacz [Odpovědět]

hroch

pondělí, 16. březen 2009
13:25

hroch

Už jsme jednou starou bohemii rozebírali vyrábí se i v Klášteře, na etiketách jsou patrné rozdíli těch dvou výrobků, ale nevím které patří kterému pivovaru a který výrobek je lepší. Ochutnával jsem s velkým rozdílem. Tu starou bohemii dělají v Konrádu zvlášť nejedná se o přelahvovaný jejich standardní výrobek (nic z 8, 10, 11, 11tm., 12, 14, červerný král)
Jinak souhlasím s Koutským pivem to jsem měl v létě roku 2007 v pivovaře a rozhodovali jsme se jaký sud na večer vezmem a vyhrála to desítka- "je vynikajicí a bude se líp pít". Zajímavostí bylo, že byla chutnější ve filtrované verzi než jako kvasnicová. Právě ochutnání desítky Konráda na jaře 2008 ve mě vyvolalo vzpomínku na kout a hned jsem zkoušel sud na chalupu.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Ludwig

pondělí, 16. březen 2009
12:47

Ludwig

Zajimavy clanek. Autor pise ze Konrad chutna mnohem lip nez Svijany. Tady u Berlina mam Svijany i pivo z Konrada..(musim ale rict, ze ta chut & kvalita Svijan, napr 13° Knize je abnormalne kolisava!!.. pivo s min.trv. 18.3. chutna UPLNE!! jinak nez to stejny pivo z min. trv. 19.4.!!!) Konrad tady v Plusu a v Getränke Hofmann prodava absolutne nepozivatelny sracky "Stara Bohemia" nebo jeste jeden druh piva, ktery chutna jen maltozovym sirupem a vari se snad jen na vyvoz, nebot takovy patok by v CR nikdo nepil...
Sam jsem 10° Konrada jeste nepil, tudiz nemuzu posoudit.. vim ale ze hodne pivovaru vyrabi jeste "levnejsi" formu piva nez klasicka poctiva desitka. Myslim si ze nejlepsi 10° jsem pil v lete 2007 na tom polorozborenym nadvori v Koute na Sumave. To byla 10°!! Klobouk dolu. Kdyby byly vsechny 10° takovy, :) tak bych si starosti o budoucnost desitky rozhodne nedelal!


napsal(a): Ludwig [Odpovědět]

mandis

pondělí, 16. březen 2009
12:28

mandis

Gambrinus se rozhodl zle pošramocenou povět (rozuměj: kvalitu moku), zacháránit nasazením "excelentní, třikrát chmelené jedenáctky". Jako by tím přiznal, jak je "chmelená" desítka... Člověk se pak nediví nedobrému jménu této značky mezi pivaři. Obecně tak platí: že z pivařů nelze dělat voly. Naštěstí ještě, i při plzeňském válcování, existuje konkurence a člověk si má z čeho vybrat.


napsal(a): mandis [Odpovědět]

Adsense

21. listopad 2024
11:50


posted by: Inzerce

emanuel

čtvrtek, 26. únor 2009
22:44

nazory dobryyy,ale ze by podle fotek vypadalo U HROCHA jako pivni raaj... aj v herně by too pivo mohlo v pulitrech trochu bydlet:)) nazdraví 3é


napsal(a): emanuel (emanuel333e(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Njorloj

pondělí, 26. leden 2009
20:44

Njorloj

Docela se da souhlasit, i kdyz situace nebude tak strasna jak z clanku vypada. Ono jde v tomto pripade spise o psychologicky efekt, lide (vetsinovy, rekneme substrat) nemaji schopnost vlastniho usudku a jednoduse se nechaji zmanipulovat, u G typickou reklamou a v pripade Svijan daleko silnejsi veci a to doporucenim od znamych. Neposuzuji ted kvalitu G nebo Svijan, temto lidem lze totiz vnutit prakticky jakykoliv produkt pouze na zaklade doporuceni nebo reklamy (proc firmy vyakladaji miliardy na reklamu?!). Poznal jsem, ze vetsina lidi se i boji vyjadrit na produkt (pivo) vlastni nazor a nechaji se pak vmest do siti reklamy (pravdepodobne ze strachu, ze nazor bude tzv. OUT). Stejne tak funguje vlastne i antireklama - tedy nekdo tvrdi (doporucuje), ze G10 je humus a jelikoz doporuceni znamych ma vetsi marketingovy efekt, zcela prebije efekt reklamni kamaradske party popijejici v mori chlazene G. Proc myslite, ze se PR oddeleni snazi vysilat sve Mesiase :-) :-) a nemavne nad pivnimi weby rukou?

Jinak na me zakladne je to odhadem 70% desitka, 20% dvanactka a 10% cerna trinactka (vse packe) a stejne to vypada i v jinych mych oblibenych zarizenich, takze ten stav nemusi byt nutne tak alarmujici i kdyz souhlasim, ze podkominova svijanska jedenactka vse v okoli valcuje, zvlaste v pripade valky konrad x svijany.


napsal(a): Njorloj [Odpovědět]

Viktor Janeba

pondělí, 26. leden 2009
14:00

No tak teď jsem uronil slzu nostalgie. Na kulábru u Hrocha jsem byl v podstatě častěji než na koleji. Leda když u Váchy hráli Drobný za bůra, to jsem pak musel nejdřív do kopce a pak z kopce.


napsal(a): Viktor Janeba [Odpovědět]

Děkan

pondělí, 26. leden 2009
11:47

Děkan

Zcela souhlasím s názorem Hrocha na vývoj a "úpadek" svijanského piva, i já ho měl v minulosti velmi rád, dnes už mi chuťově nevyhovuje a nejsem sám, podobný názor zastává spousta mých známých.


napsal(a): Děkan [Odpovědět]

hroch

neděle, 25. leden 2009
16:35

hroch

já to psal hlavně za oblast, která je historicky jedenáctková a kde se pouze, ale ve velkém prosadil Gh jako slabší pivo. Svijanská jedenáctka ho vytláčí, ale po desítkách už není bohužel zájem.


napsal(a): hroch [Odpovědět]

Moro

sobota, 24. leden 2009
21:02

Moro

Tento článek mě doslova chytil za srdce - nejenom to, že Hroch je plus&minus stejný ročník jako já,nejenom to, že i on je registrován na mém milovaném BB (www.beerborec.cz), ale i pivní názory máme hodně shodné. Pocházím z města, kde si europiva podávají ruce a na kvalitní mok jen těžko narazíš.
Nemyslím, že by desítce měl zvonit umíráček, ale (!) - těžcí konzumenti (marketingoví odborníci vědí, o čem mluvím) prostě hrají prim a s tím se nedá polemizovati. Dále - prosadit, aby hostinský čepoval kvalitní ač méně známé pivo, je úkol takřka Sysifovský (pane jo - jak já se naprosil, aby se u nás čepovalo Kněžihorské - marně), takže - chlapci "bojujme", třebas nám to jednou vyjde - ale dobré pivo si vždy cestu najde!
---------------------------------
Zpráva byla upravena 24.01.2009 ve 21:02:41


napsal(a): Moro [Odpovědět]

Michal

sobota, 24. leden 2009
20:40

Michal

U nás v hospodě, kam chodim (U Pietasu, Plzeň) bych řek, podle oka, že 10° se tam vypije tak 80% (desítka z Kouta na Šumavě, tudíž poctivá desítka). Těch zbylejch 20% připadá na zbytek piv - Kout 12°, Svijany 11° a Kvasničák, řezanej Rohozec a Gambrinus 10° a tmavej Kozel 10° (někdy se až podivuju nad tim, jak se tam dokáže udržet takový kvantum piv) Myslim si, že je to tim, jak si psal v článku, že se desítka dá pít dýl, po 12° by to vzalo asi rychlejší konec, třeba u mě 100% :) .

A onehdá v hospodě U Michala v Plzni, měli současně na čepu dokonce tři desítky (Gambrinus, Svijany a Rohozec). Bohužel lidi byli navyklí na G10 tudíž to napřed odnes Rohozec a pak i Svijany, teď je na čepu kromě G10 ještě Pardál, ale netušim, jak je to s jeho výtočí.

Abych to tak nějak shrnul, tak já mam 10° rád a rozhodně si nemyslim, že by je lidi jen tak z ničeho nic přestali pít. Když bude kdekoliv nějaká dobrá nabídka desítky, tak já si jí dam rád, ovšem nesmí to bejt nějakej humus. Nechápu nešťastný kombinace, když je na soutoči třeba Máz a G10 nebo třeba Primátor 12° a G10 (Okolo Náchoda docela častá kombinace). To se pak na tu !desítku" taky vyprdnu.


ICQ: 260962312

napsal(a): Michal [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI