Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Dwarf na Novém Zélandě: část 2.

verze pro tisk

V sobotu 29. ledna ráno sedám v Aucklandu do autobusu a vydávám se na výlet do Rotorua, centra Maorské kultury a přírodně velmi zajímavé oblasti s vysokou geotermální aktivitou. Tenhle výlet jsem si naplánoval s velkým předstihem už v listopadu z domova, když zpáteční lístek mě stál pouhé 3$ (normálně stojí stovku) v rámci akce, kdy pár sedadel v mnoha busech je nabízeno s výraznou slevou a kdo dřív rezervuje, ten se veze skoro zadarmo :) Funguje to :)

Te Puia Rotorua / Pohutu Geyser

Okolo Rotorua bují turistický průmysl se vším všudy – jakmile se někde jen trochu kouří ze země, už je 200 m kolem dokola ohrada, v ní brána a kasa. Všude jsou lázně s horkou vodou, bahnem, sirné koupele atd. Já osobně jsem si dopřál návštěvu areálu s poetickým názvem Hell’s Gate s poválením se v sirné a bahenní koupeli. Paráda :) A večer jsem to spláchl výborným pivem z místního pivovárku Croucher’s v restauraci The Great Kiwi Ale House hned naproti backpackeru, kde jsem bydlel. Pilsener byl opravdu vynikající a rád jsem se sem qůli němu stavil ještě o 10 týdnů později, kdy jsem se vracel z cest do Aucklandu na odlet. Druhý den ochutnávám i místní Ale a v poznámkách mám k němu toto: „No nádhera!!! Kdybych byl Žobánek, našel bych v tom spousty podtónů (broskev, jarní louka…)“. Ale kdoví, jak by to tito dva pánové hodnotili, takže jako bych nic neřekl :)

Croucher’s / The Great Kiwi Ale House Rotorua

Pro zajímavost ochutnávám i lahvové pivo z blízkého pivovaru MATA s příchutí místního ovoce feijoa a pak ještě jedno točené z Mike’s Organic Brewery. Byla to další mňamka, kterou jsem rád hned druhý den před odjezdem koštnul znovu. Cítil jsem se zde opravdu dobře, barman měl snahu mi poradit, dokonce jsem dostal od každého piva šnyt na ochutnávku, když jsem se nemohl rozhodnout.

Druhé dva týdny svého pobytu v Aucklandu už se soustředím pouze na piva z oblastí mimoaucklandských, která byla dostupná v točené, ale hlavně lahvové podobě v nejrůznějších liquorshopech. Takhle jsem postupně zakoupil a ochutnal piva Hallertau, Wigram, Hawkeys Bay, Harrington’s, Emerson’s, Tuatara, Moa a Weka z Blenheimu a od skupiny původně homebrewerářů Yeastie Boys. A všechno mi to moc chutnalo – pilsner, ale, hefeweizen – všechno výborná piva. Když už jsem naťukl ty homebrewaře – v mnoha městech jsem natrefil na obchody s úžasnou nabídkou surovin, zařízení a vůbec všeho potřebného pro domácí vaření piva. Zabývá se tím doslova kdekdo, o čemž svědčí spousty pivovárků vzniklých v posledních letech; o některých jsem se dozvěděl až při cestování po NZ, protože nemají ani webové stránky.

Výletní lodička

Nevyhnul jsem se ani mainstreamovým pivům, především na školních párty konaných ve velkých barech a diskotékách, takže do mého rejstříku ochutnaných značek přibyly i takové „dobroty“ jako Steinlager (nosná značka NZ pivovarnictví, asi jako G-hnus u nás), Carlsberg, Beck’s (spolu s Heinekenem vařené v licenci na NZ) nebo různá piva od místních megapivovarů Lion’s či zahraniční „superkousky“ Tiger, Asahi atd. Na cestách jsem si občas koupil nějaký multipack s pivy vyloženě na žízeň nebo osvěžení po svačině, která umožňovala v pohodě sednout za volant a pokračovat v cestě (na NZ je povoleno mít až 0,8‰, ale důrazně se doporučuje nemít nic) a jejichž cena mnohdy byla kolem 1$ za kus včetně lahve.

Hot Water Beach

No a pak nadešel konec mého pobytu v Aucklandu, já si sbalil všechny své švestky, vyzvedl zarezervované auto, naložil kamarádku a vyrazil objevovat Nový Zéland z levé strany silnice. První metry a kilometry byly dost peklo, ale už druhý den to bylo skoro v pohodě. První cesta vedla na Coromandel Peninsula na proslulou Hot Water Beach (pláž, pod kterou vedou horké prameny a vždy za odlivu se tam srocujou lidi, vyhrabávaj v písku bazénky a rochňají se; přičemž každý příliv to tam zas uklidí). Renča se tam vydržela válet víc než 2 hodiny, což nechápu, já se musel 3x ochladit ve vlnách oceánu… Jo a u parkoviště si jeden podnikavec otevřel výnosný byznys – pronájem rýčků za 5$ :)

V neděli jsme si prolezli okolí, parky a skály (Cathedral Cave) a já ji odvezl zpátky do Aucklandu na letiště a pokračoval dál na jih sám. Ten den konkrétně k Lake Taupo, největšímu sladkovodnímu jezeru severního ostrova s tak čistou vodou, až jsem tomu nevěřil. Báječná odpolední koupačka a večer přiblížení k jednomu z mých velkých cílů, kterým měla být návštěva Tongariro National Park s trojicí stále aktivních sopek známých mj. z trilogie Lord of the Rings, z nichž tu prostřední polohou i nadmořskou výškou (Mt. Ngauruhoe 2287 m.n.m.) chci zdolat.

Mt. Ngauruhoe

Začátek byl na parkovišti v 1100 metrech, po hodině chůze jsem se vyškrábal do sedla (1530 m) a zadíval se na svou výzvu. Krásnou symetrickou horu, na níž se leze kolmo nahoru suťovým svahem. Fyzicky na to nemám, ale nahoru jsem chtěl, taxem se tam vydrápal :) Vůbec to byl nádherný den plný úžasných pohledů do kráterů, údolí a dálek.

Co se týče piva, na své cestě z Aucklandu do Wellingtonu jsem po večerech popíjel jen nějaké lahváče a prvního točeného jsem se dočkal až po týdnu v hlavním městě NZ, kde na nábřeží má své budovy Mac’s Brewbar a kde mi v horkém odpoledni tamější pšenka opravdu chutnala :) Potom jsem prolezl místní supermarkety a nakoupil „nové značky“ na večer. Nicméně zde zaznamenávám svůj první neúspěch s dobytím místního pivovaru Island Bay, jehož výrobky měly být k sehnání v řetězci NewWorld, ale nebyl jsem úspěšný ani při zpáteční cestě (a je to tak jedna z nejméně 7 značek, o kterých vím, že mi unikly).

Nabídka piva v supermarketu / Wellington

V sobotu 19. února jsem trajektem přejel na jižní ostrov a vnořil se do rovin kolem Blenheimu, které jsou zaplněny nekonečnými vinicemi, v nichž se schovává několik malých pivovárků. Musím se přiznat, že jsou schované opravdu dobře a že ač jsem znal polohy a adresy, nenašel jsem ani jeden. Naštěstí jsou jejich výrobky v lahvovém provedení dobře dostupné nejen v okolí, ale i ve velkých městech, vč. Wellingtonu a Aucklandu, a já tak nebyl ochuzen o opravdu lahůdkové zážitky z pivovarů Renaissance, 8 Wired, Moa či Pink Elephant.

Ještě odpoledne se vydávám směrem na západ k Nelsonu, kde mě čekaly pivařské žně. Předtím mě ovšem potkaly ještě dva zážitky – jeden negativní a jeden pozitivní. Na odpočívadle u hlavní silnice, kde se rozhoduji přespat, jsem byl napaden stovkami malých štípacích potvor – písečných mušek (sandflies), které jsem na severním ostrově nepotkal, ale tady na pobřeží jižního si jich užil víc než dosytnosti. Dobrý bylo, že se tam utábořili 3 hoši, z nichž se vyklubali Češi. Jeden z nich dokonce zná mého bratránka :) Zapálili jsme oheň, já donesl pivo, kluci vytáhli slivovici a kytaru a užili jsme si fajn večer :)

Founders Brewery Nelson

Druhý den jsem dorazil do Nelsonu, v němž a jeho okolí jsem strávil 4 dny a 3 noci. Přímo v aglomeraci Nelson - Richmond je 6 pivovárků, v nejbližším okolí další 4 nebo 5 (z nichž na jeden jsem přišel až na místě dodatečně, ale opět jsem ho nenašel – Totara – honosící se tím, že je prvním, který si veškeré suroviny napřed sám vypěstuje a pak zpracuje).

Monkey Wizard Brewery

A pak přišlo podivné úterý 22. února, den, kdy se se mnou 2x houpalo auto na parkovišti a já měl nedobrý pocit už jen z toho, natož pak večer, když jsem slyšel a v TV viděl, co se stalo v Christchurch. Ve Westportu, cíli mé cesty toho dne, mají taky malý pivovárek, v kterém jsem se ve středu dopoledne zastavil pro PETky na večer a jel poznávat západní pobřeží jižního ostrova. Ten den jsem také potkal své první tuleně mimo ZOO, zatím jen z turistické vyhlídky nad jejich skaliskem.

Wanaka Beerworks

Směrem na jih do Queenstown už mě toho pivně moc nečekalo, jen samé divoké pobřeží většinou obohacené sandflies, pak ledovec, několikero vodopádů a procházek mezi skalami a stromy, něco velkých průzračných potoků, řek a jezer, a městečko Wanaka a tam hlavně návštěva Puzzling Worldu a muzea iluzí. O kus dál mě druhý den čekalo muzeum dopravy a hraček (s motorkou Jawa a Škodou 1000MB) a vedle stojící pivovárek s výborným pivem a sdílným sládkem.