Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Považská Bystrica a její okolí

verze pro tisk

Na Slovensko jezdím už několik let a vydal jsem se tam i letos. Cílem mé cesty byla vesnička Horná Mariková v okrese Povážská Bystrica. Jako každoročně, mimo rekreace, ochutnávám také slovenská pivka. Hned úvodem bych rád uvedl dva postřehy:

• pivo značky Corgoň (mj. patron či sponzor Slovenské fotbalové ligy) je "na ústupu" - nahrazují ho jiná slovenská, ale hlavně česká piva,
  • stává se problémem narazit na klasickou slovenskou čepovanou desítku - všude se prosazují české značky.

Pivní putování začíná na Horském hotelu Eva - Mária v Hornej Marikovej. Vyrážíme sem na pozdní oběd, na čepu Gambrinus 10. Byli jsme tu i loni, víme tedy, že je nevalné úrovně a pak přijeli jsme za čepovaným slovenským pivem přece. Dáváme tedy přednost lahvovému Šariši 12. Vzhledem k síle tří mužů jsme překvapeni, že po vypití celkově šesti piv (každý z nás si dal tedy jen dva kousky), se nám servírka omlouvá, že nejsou připraveni na takovou spotřebu a pivo tudíž nebude vychlazeno ;-)

Den druhý. Podnikáme pěší tůru zpět přes hranice na Moravu a navštěvujeme Horský hotel Portáš. Na čepu Radegast 10 + Pilsner Urquell 12, obojí vynikající kvality i teploty. Tady zcela bez komentáře.

Pivovar Popper

Den třetí. Výlet do města Bytča. Osobně se moc těším, vždyť v Bytče se nachází Pivovar Popper, výstavce to piv Popper, Palatín a Gazda (pivo do marketů COOP). Putování začíná v hostinci Piváreň Šariš na místním (mimochodem výstavním náměstí, kde se středem náměstí vine vodní kanál plný velkých i malých ryb, na které jsou místní náležitě pyšní). Usedáme a žádáme Šariš 10, ale bohužel sudy s pivem ještě prý nedorazily a pokud nám mohou sloužit, pak jedině opět Gambrinus 10. S díky odmítáme a vyrážíme směrem k pivovaru. Ten nacházíme velmi snadno a ... bohužel, do pivovaru není možné se dostat.

Zklamaní navštěvujeme tedy alespoň podnikovou prodejnu (velmi honosně nazváno), kde ke svému údivu nacházím pivo KONBIER. Nedbám na varování paní prodavačky: "Ale pánko, veď je to iba osmička!" a zakupuji jej. Podle etikety se jedná o pivo kvasnicové s obsahem alkoholu 3%. Na dně je typická usazeninka. Vychlazené bylo naprosto vynikající, jak jsme se shodli s mými spolucestujícími. Svůj žal nad neúspěchem jdeme zapít do Pizzerie Tomba opět v Bytči. Samozřejmě, ani tady se nedočkáme, na čepu je Bernard 10, tím však už nepohrdáme.

Piva z Bytči

Den čtvrtý. Konečně jsme se dočkali. Večer vyrážíme do místního Pohostinstva v Hornej Marikovej, svérázné to hospůdky na konci světa, kde pivo používají vesměs na zapíjení místní kořalky, podávané v PET láhvích (nikdy jsem nedostal odvahu jí ochutnat ;-)). Loni tu měli Corgoň velmi slušné kvality. A tady je překvapení, místo Corgoně vývěsní štít Šariš a na čepu Smädný mních 10, Šariš 12 a samozřejmě Gambrinus 10.

Pohostinstvo v Hornej Marikovej

S chutí se pouštíme do Smädného mnícha a není věru špatný, pak zkoušíme i Šariš 12 a i zde vládne spokojenost. Takže po čtyřech dnech se nám zadařilo a ochutnáváme konečně slovenské točené za ceny 18,- a 22,- Sk, což je také velmi slušné.

Točené slovenské ...

Takže,podtrženo a sečteno. Výše uvedené pohostinstvo jsme ještě jednou navštívili a od hodné paní hostinské i půllitr na památku dostali. Jinak v kraji kolem Povážskej Bystrice se velké oblibě těší nejen několikrát zmiňovaný Šariš, jakož i místní Popper, ale i Kelt (slovenský) nabízený a prodávaný na rozdíl od českých krajů v provedení výčepní desítka a světlý ležák. Pokud se podívám na výpis ze svého pivního rejstříku, pak lahvová piva jednoznačně zvítězila, což mě, jako příznivce čepovaného moc nepotěšilo! ;-)

[Moro] [Zobrazeno 11419x] [6. září 2007]

York Heider

neděle, 18. červenec 2010
22:31

Popper je skvele pivo..vzdy ked z Bratislavy idem k starym rodicom do Povazskej si ho dam.. dovolim si tvrdit ze je to asi najlepsie z SK piv.. chutov sa vyrovna Stajerskemu Puntigameru alebo Muraueru.
Akurat ten Saris a Corgon...nechapem jak to niekto moze pit... skuste to ponuknut nemcovi alebo rakusanovi a miesto na urazovke mate iste..

napsal(a): York Heider [Odpovědět]

miso

neděle, 9. prosinec 2007
13:17

ja som z Bytče a je tu viac krčiem kde čapuju našho poppera nechapem ako ste ho nemohli najst a musim povedat ze je vyborny

napsal(a): miso (knedlik9(a)azet.sk) [Odpovědět]

Moro

pondělí, 17. září 2007
09:11

Tak nevím, nevím - psal jsem jim na marketing, ale neuznali mě hodného odpovědi - doprčic!!!!

napsal(a): Moro [Odpovědět]

Jiří Kaňa

úterý, 11. září 2007
08:41

Díky, tak to je opravdu zajímavé! Musím říct, že jste mě dost navnadil. Zrovna, když letos do Tater nepojedeme přes Bytču :-(

napsal(a): Jiří Kaňa (jiri.kana(a)svetpiva.cs) [Odpovědět]

Adsense

19. březen 2024
11:30

posted by: Inzerce

Moro

úterý, 11. září 2007
07:21

Fíha - já si tu etiketu nenechal na památku, ale troufám si tvrdit, že tam skutečně stálo ..."kvasinkové pivo" - noc nic stránky pivovaru jsou již funkční - napíšu jim a zeptám se ....

napsal(a): Moro [Odpovědět]

Jiří Kaňa

pátek, 7. září 2007
09:52

Docela mě zaujal ten KONBIER. Vážně je na etiketě vysloveně uvedeno, že se jedná o kvasnicové pivo? Byla by to docela rarita, taková kvasnicová osmička... Nebylo tam jen, že je to mimo jiné "vyrobené z pivovarských kvasiniek"?