Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Krakonošova pomsta

Jak vlastně to pivo chutná


verze pro tisk

Krakonošova pomsta

Krakonošova pomsta

Předposlední základní kolo degustace českých ležáků bylo pro degustátory První pivní extraligy těžkou zkouškou. Možná si Krakonoš myslel, že se degustátoři právě vrátili z Krkonošského národního parku, kde trápili zvířátka. Ale začněme popořádku.

Zodpovědně jsem se vyhýbal celý den ostrým a kořeněným jídlům, abych šetřil své chuťové buňky a byl řádně připraven na degustaci. Usedám ke stolu a sleduji, jak je v rychlém sledu přinášeno jedenáct vzorků. Začínám číslem pět, dobrá pěna, příjemná vůně, dobrá barva, výraznější říz, chmelová hořkost lehce nadprůměrná, celkově vyvážený ležák, a tak neváhám a dávám čtyři body. Už jsem se naučil „dávat to na první“, další vracení se k vzorku používám jen vyjímečně.

Degustace začíná
Degustace začíná

Beru do ruky sklenici s číslem jedna, nádherná plná vůně, velmi příjemná dochuť, i v ostatních parametrech nemá pivo slabinu, dávám trojku. Vybírám další vzorek s číslem šest. Přičichávám k pěně, a chci vykřiknout: “Bože, to si z nás někdo dělá srandu ne?“ Ale musím mlčet, abych neovlivňoval ostatní. To pivo prostě smrdí! Sbírám odvahu, zadržuji dech a dávám si pořádný doušek, aby pivo zavlažilo i kořen jazyka. Odporné, čekání na dochuť je vyložené trápení! Váhám jestli dát deset nebo jedenáct bodů, zapíjím vodou a zajídám chlebem i sýrem a dávám deset.

Přeměření teploty
Přeměření teploty

Pokukuji po ostatních degustátorech a vidím několik velmi rozpačitých obličejů. Jeden z nich se ptá technického vedoucího degustace, zda mezi vzorky není nějaké pivo již prošlé, ale je ujištěn, že vše je v pořádku. Další žádá přeměření teploty vzorků, je mu vyhověno, teploměr ukazuje 6,9° Celsia.

Chutě zaznamenány
Chutě zaznamenány

Jsem velmi zvědav, co je to za pivo, což se dozvídám při vyhlášení. Je to Krakonoš , doba trvanlivosti do 21.10.2010. Prosím sojku Práskačku, aby dolétla do pivovaru v Trutnově a trochu jim vyčinila.

Hodnocené ležáky bych rozdělil do tří kategorií. První čtyři výborné, Bakalář ještě o stupínek lepší, potom průměr, nakonec tři podprůměrné vzorky, Vévoda z Vysokého Chlumce (ale kdo ví kde je vlastně vařen), ležák Bertold z pivovaru Holba a nakonec Krakonošova pomsta z Trutnova.

Pořadí
Pořadí

Výsledky:

1) Bakalář, Czech Brewery Rakovník a.s. | 3,4,3,3,2,4,3,2 | 24

2) Skalák, Pivovar Rohozec a.s. | 4,5,4,4,2,3,2,6 | 30

3) Litovel Premium, Pivovar Litovel a.s. | 4,4,4,4,3,3,5,5 | 32

4) Klášter Premium, K Brewery Trade a.s. - Klášter nad Jizerou | 4,6,4,5,4,3,6,5 | 37

5) Rychtář Premium, K Brewery Trade a.s. - Hlinsko | 4,5,4,5,4,4,6,7 | 39

6-7) Otavský zlatý, Měšťanský pivovar Strakonice a.s. | 4,7,5,9,3,3,5,4 | 40

6-7) Pernštejn, Pivovar Pernštejn a.s. | 5,6,5,4,7,4,4,5 | 40

8) Postřižinské Francinův ležák, Pivovar Nymburk s.r.o. | 10,5,4,5,3,4,6,7 | 44

9) Bertold, Pivovar Holba a.s. | 5,7,5,8,7,5,7,5 | 49

10) Vévoda, K Brewery Trade a.s. - Vysoký Chlumec | 5,8,6,7,8,8,8,7 | 57

11) Krakonoš, Krakonoš spol. s r.o. Trutnov | 10,7,7,7,9,10,9,8 | 67


Etiketa degustovaného Krakonoše
Etiketa degustovaného Krakonoše
Nová etiketa trutnovského piva (svetpiva.com)
Nová etiketa trutnovského piva (svetpiva.com)


[František Trantina] [Zobrazeno 11975x] [5. říjen 2010]
[Degustace] [comments: 40] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Jirka

pondělí, 17. leden 2011
17:21

jo, hoši, Krakonoš je trochu jiné pivko! kdo na něj není zvyklej, ten mu moc nedá! je to nepasterovaný pivo a tam je třeba si dávat pozor na dobu spotřeby! lehce se stane že je prošlé. Jinak ve srovnání (nejen) s Krakonošem nechápu, jak se třeba gambrihnusu může říkat pivo...? Přijeďte do krkonoš a najdětě si hospodu, kde krákoru čepujou a budete, myslím, příjemně překvapeni!


napsal(a): Jirka (gangi(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Oliheň

pondělí, 18. říjen 2010
17:26

To budou nějaké čachry. Páté kolo už dávno bylo a my pořád nevíme, kdo postoupil do semmifinále. To to konzultujete s pivovary ve smyslu, kdo dá víc?


napsal(a): Oliheň (olihen(a)super.cz) [Odpovědět]

Adsense

19. duben 2024
12:52


posted by: Inzerce

druhý z nich

neděle, 10. říjen 2010
12:32

A dnes večer se bude v První pivní Tramwaji srovnávat originální a polská plzeň. To se zas budou všichni divit..


napsal(a): druhý z nich (lykko(a)pivo.cz) [Odpovědět]

MirEgg

neděle, 10. říjen 2010
12:40

MirEgg

to druhý z nich: Tipuju, že polská vám bude chutnat víc :-)


napsal(a): MirEgg [Odpovědět]

arnost

pátek, 8. říjen 2010
19:48

Krakonoš má kolísavou kvalitu, ale mam ho rád a co se týče Rychtaře tak ten jse velmi zhoršil hlavně lahvový se už podobá europivum.


napsal(a): arnost (arny5(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Jan Piskora

čtvrtek, 7. říjen 2010
18:48

Naprosto nechápu, proč pánové z Pivní extraligy smejčí v zapadlých krámech aby koupili staré pivo. Proč si nenechají poslat vzorky z pivovarů?


napsal(a): Jan Piskora [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 7. říjen 2010
19:21

jiri.kana

to Jan Piskora:Možná jen nakupují jako jiní běžní zákazníci...
O jakém starém pivu je řeč?

svetpiva.com: Díky za tu etiketu!


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Chytrolín z pivní pěny

čtvrtek, 7. říjen 2010
21:10

to Jan Piskora: Tak tohle přesně na degustacích nesnáším, poslat vzorky z pivovaru. V extrémních případech dokonce uvaří sládek várku s vylepšeným rozpočtem, víme o tom své..... (Tábor Pivní pečeť 2009)


napsal(a): Chytrolín z pivní pěny [Odpovědět]

SVĚT PIVA

pátek, 8. říjen 2010
08:57

SVĚT PIVA

to Jan Piskora: To jednak a pak by mě zajímala odbornost této Pivní extraligy, která rozhoduje o kvalitě piva! Viz Jirka Bejček Stehlíček, co předvedl u mě v restauraci jako expert Pivní extraligy bych ho nebral vůbec vážně. Krakonoše beru jak sudového tak lahvového a nikdy si na něj nikdo nestěžoval a lidi ho vyhledávají což je dobře že neberou toto EXTRALIGOVÉ rozhodnutí jako fakt. Nebo nechápu jak mohl mít Hanz 2 sudy špatné když máme stejného dodavatele, čím jsou sudy uskladněny ve stejných podmínkách. Jediné vysvětlení pro toto by bylo že ony dva sudy byli špatně vymyté. A pak nevím zda to má být vtipné je hrozné když ZLÉ ČASY a pak se po nich opičí další ALIANČNÍ hospody že narazili KRAKONOŠOVU POMSTU nikoli KRAKONOŠE!


napsal(a): SVĚT PIVA [Odpovědět]

jedenznich

sobota, 9. říjen 2010
00:29

to SVĚT PIVA: O kvalitě piva at si rozhodne každý sám, tohle není nějaké "extraligové rozhodnutí" , je to prostě jen výsledek jedné, a dovolím si říci, že pečlivě připravené ANONYMNÍ degustace - to je asi třeba neustáke dokola připomínat. A to, že, osm lidí nezávisle na sobě dá jeden vzorek na poslední, maximálně na předposlední místo s dosti velkým bodovým odstupem, něco vypovídá. Sám jsem pil Krakonoše už několikrát a neměl jsem s ním problém(i když nějak zvlášt mě taky neoslnil), až ted. Někde prostě vyl problém.


napsal(a): jedenznich [Odpovědět]

Chytrolín z pivní pěny

neděle, 10. říjen 2010
14:55

to SVĚT PIVA: Nevím, kdo je SVĚT PIVA, jestli někdo ze stránek svět piva Honzy Kočky, kterého si moc vážím, a nebo vyhlášený hlupák z několikrát přejmenované restaurace na Žižkově, co čepuje zkažené kyselé pivo a jeho úžasný ukrajinský persdsonál tvrdí "tak to ma byt".


napsal(a): Chytrolín z pivní pěny [Odpovědět]

Oliheň

pátek, 8. říjen 2010
12:54

to Jan Piskora:
Udělej si svou degustaci a nech si na ni poslat, co chceš. Oni to zásadně kupujou v běžné síti, jako každý spotřebitel. Piva z pivovarů mohou být cinknutá. Pokud vím, tak měli pivo s minimálně pět týdnů platnou expirací. Jistě, hodně věcí se dá udělat jinak, tak ať to kritici jinak udělají. Každej je línej a jen kritizuje druhýho. Nejlepší jsou taky kritici výsledků. Porovnávejte anonymní degustace s anonymníma degustacema, ne své předsudky, obliby a averze s anonymní degustací. Každy, kdo si takovou udělal, potvrdí, že výsledky ho překvapují. Myslí si každý z kritiků, že je lepší, že má lepší jazyk, že on by to hodnotil líp? A proč? Zkusil to? Mezi porotci PPE jsou některé odchylky, proto jich je osm, aby se to eliminovalo. Nějakou vypovádací hodnotu to má, ale určitě ne absolutní. Tak to tak berme. Já si jdu v neděli udělat svou degu a uvidím.


napsal(a): Oliheň (olihen(a)super.cz) [Odpovědět]

myrda

pondělí, 11. říjen 2010
18:49

to Chytrolín z pivní pěny:
A to ten žižkovák jen tak krade zavedené jméno? Neměl by se pan Kočka soudit?


napsal(a): myrda (lykko(a)pivo.cz) [Odpovědět]

kopernik

čtvrtek, 7. říjen 2010
10:15

v mnoha diskuzich zaznely hlasy o nekvalite Klasterskeho piva, jsem rad ze se timto alespon castecne nekvalita vyvraci. A blahopreji Rohozci k druhemu mistu=jsem hrdy na tuto pivni oblast ktera je doslova lemovana svijanskym mazem (12ku bohuzel nenajdete)


napsal(a): kopernik [Odpovědět]

ladin

čtvrtek, 7. říjen 2010
15:36

to kopernik: Moje ciske subjektivni zkusenost: Bakalar souhlasim s vybornym umistenim. Rychtar- cekal bych jeste lepsi vysledek, nemam s nim nikdy problem. Klaster- pro me nejvetsi prekvapeni testu, u me pravdepodobnost nepitelne varky hranici s jistotou. Vevoda- souhlasim, vyrovnana, ale otresna kvalita.


napsal(a): ladin [Odpovědět]

Jegorič

čtvrtek, 7. říjen 2010
20:54

jegoric

to ladin: Klášter - přes léto měl dost velký výkyvy, teď se mi zdá, že se kyvadlo ustálilo v té "správné" poloze. Zvlášť jedenáctka s DMT listopad - prosinec velmi dobrá!


napsal(a): Jegorič [Odpovědět]

kopernik

pátek, 8. říjen 2010
08:39

to ladin: "pravdepodobnost nepitelne varky hranici s jistotou" Kazdy pivovar ma pravo se seknout, pokud se seknuti stane pravidlem je zle!!! Klaster zaznamenal jednu mizernou varku, ale nyni pokud bude drzet linku je na dobre ceste stat se vynikajicim CESKYM pivem. A nezapomenme ze je to stale jeste nepaster!!!Resume=s jistotou pravdepodobnosti nepitelne varky nesouhlasim


napsal(a): kopernik [Odpovědět]

SVĚT PIVA

středa, 6. říjen 2010
17:29

SVĚT PIVA

Koukám na fotky které toto doprovází a nějak mi neladí etiketa zrovna u KRAKONOŠE, máme zde také lahvové pivo a stejnou dobu trvanlivosti jen uplně jinou etiketu! KRAKONOŠ 12° má novou etiketu jak to že vámi prezentované má starou?


napsal(a): SVĚT PIVA [Odpovědět]

Jarda

středa, 6. říjen 2010
18:16

to SVĚT PIVA:
No jo, to je ale postřeh. Já měl Krakonoše asi před třemi týdny už s novou a při jeho krátké trvanlivost moc v kondici být už nemusel. Nebo jestli byl déle v teple...Je to přeci jen chlap z hor, zvyklý spíš na tužší klima :)


napsal(a): Jarda (jardakubalek(a)seznam.cz) [Odpovědět]

jiri.kana

středa, 6. říjen 2010
18:22

jiri.kana

to Jarda:Je někde na webu k vidění ta nová etiketa?
---------------------------------
Zpráva byla upravena 06.10.2010 ve 18:23:04


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

SVĚT PIVA

středa, 6. říjen 2010
22:28

SVĚT PIVA

to jiri.kana: Pokud není na webu což je možná i možné tak ráno jí dám na web já. Ale musím říct že je mnohem hezčí.


napsal(a): SVĚT PIVA [Odpovědět]

Dedek

úterý, 5. říjen 2010
22:42

Dedek

Vychlazeni na 6,9 stupnu je podle me moc... piva ceskeho typu pro degustaci bych chladil na 8 - 9 stupnu.


napsal(a): Dedek [Odpovědět]

Chytrolín z pivní pěny

středa, 6. říjen 2010
00:00

to Dedek: Myslím,že 6,9°je ok,to je teplota přinesených vzorků, na 8 -9 to klidně během ochutnávky vyleze !


napsal(a): Chytrolín z pivní pěny [Odpovědět]

Dedek

pátek, 8. říjen 2010
21:47

Dedek

to Chytrolín z pivní pěny:
Ale kde. Podle fotografie tu teplotu meri u piva ve sklenici tesne pred degustaci. V lahvi tudiz musela byt jeste o neco prechlazenejsi.


napsal(a): Dedek [Odpovědět]

Tchoř

úterý, 5. říjen 2010
22:26

to Chytrolín z pivní pěny:
K Breberky nevím, ale pokud jde o LIF Holding, tak svijanský nealko Vozka vyjíždí z Náchoda :-)


napsal(a): Tchoř [Odpovědět]

Jarda

úterý, 5. říjen 2010
16:43

Jednu zkušenost s Krakonošem jsem udělal. Nikdy mě nezklamalo pivo koupené přímo v pivovaru. Pokaždé, když jsem ho vylil, což bylo dvakrát, nebo ho ohodnotil jako pitelné, ale nezajímavé pivo, jednalo se o pivo z normálního obchodu. Většina nepasterovaných piv běžně vydrží 3 měsíce, ale Krakonoš jen 40 dnů - vizwww stránky. Je to opravdu velmi živé pivo. A nejspíš velmi citlivé na zacházení. Naposled jsem přivezl desítku a dvanáctku a jednu dvanáctku zapomněl v autě. Nebylo ani 15°C, kufr se moc neprohřál, ale i tak jsem ho druhý den rovnou zahodil, bylo viditelně zakalené. Takže dnes ho kupuji až cestou zpět, přímo v pivovaru, a hned s ním domů do lednice. Chuťově sice kolísá, jednou hořčí, podruhé sladší, ale nikdy už na vyhození.


napsal(a): Jarda (jardakubalek(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Chytrolín z pivní pěny

úterý, 5. říjen 2010
14:48

Víte někdo,kde se vklastně piva z K Brebery Trade d ělají?


napsal(a): Chytrolín z pivní pěny [Odpovědět]

Michal

úterý, 5. říjen 2010
15:06

Michal

to Chytrolín z pivní pěny: V těch pivovarech, kde předtim, až na Lobkowicz Premium, ten by se měl dělat v Protivíně. Aspoň na exkurzi v Platanu tvrdili, že si všechny piva, co se menujou Platan vařej oni sami, takže stejně to snad bude i u těch ostatních pivovarů.


ICQ: 260962312

napsal(a): Michal [Odpovědět]

Chody

úterý, 5. říjen 2010
16:40

Chody

to Michal:
A co ty přepravky Lobkowicz (tedy ty staré pivovaru Vysoký Chlumec) viděné před "lety" na protivínském dvoře :-?
---------------------------------
Zpráva byla upravena 05.10.2010 ve 17:52:39


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Michal

středa, 6. říjen 2010
01:20

Michal

to Chody: Kdo ví?


ICQ: 260962312

napsal(a): Michal [Odpovědět]

Lubos

úterý, 5. říjen 2010
14:12

Lubos

Na slavnostech piva v Brně jsem musel Krakonoše vylít, byl nepitelný, měl takový divný zápach a chuť.Snad to bylo tím,že jsem byl asi první kdo si ho ten den koupil a kdoví jak to bylo u stánku s čistotou trubek. Včera jsem ho pil v jedné hospodě a byl dobrý. Tak nevím.


napsal(a): Lubos [Odpovědět]

tomino

úterý, 5. říjen 2010
14:26

tomino

to Lubos:
já sem měl třetinku kvasnicové 12 a doopravdy nic moc.Mělo to být poslední pivo,co sem si tam chtěl dát,ale musel sem to ještě něčím spláchnout tu chuť(pšenice z Náchoda)


napsal(a): tomino [Odpovědět]

jiri.kana

úterý, 5. říjen 2010
12:58

jiri.kana

Však jsem nedávno tady do nějaké doskuse psal, že mi Krakonoš smrděl hnilobou, podobně jako týdenní voda z vázy s kytkama. Pozorováno u lahvového a taky u nefiltrovaného v pivovarské hospodě v Trutnově.

U mé "pivní legendy" z mládí mě to mrzí dvojnásob. :(


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Elf

úterý, 5. říjen 2010
12:02

Elf

A co na to Energetik :) ?


napsal(a): Elf [Odpovědět]

Energetik

úterý, 5. říjen 2010
12:19

Energetik

to Elf: :D no takhle, až mě Bejček pozve na degustaci, tak uvidíme :-) Každopádně uznávám, že u Krakonoše jsou prostě výkyvy markantní. Řekl bych, že u sudového piva je vše ok, nikdy jsem se nesetkal s vysloveně nepitelným (jen Hanz říkal, že měl nedávno várku s dvěma špatnými sudy, ale kdo ví, kde byla chyba...). U lahvového je to loterie a v poslední době obzvlášť. Někde tam je chybka, je to škoda, ale věřím, že se odstraní a pak bude Krákora zase tak lahodně sametový a hořký jako býval...

(tím neříkám, že to tak není, už jsem to někde psal, měl jsem tuším várku do 21. 9. s kovovou pachutí a pak do 6. 10., kterou jsem dopil včera, a ta byla v naprostém pořádku...)


napsal(a): Energetik [Odpovědět]

Kejna

úterý, 5. říjen 2010
13:27

Kejna

to Energetik: a ke mě zase v srpnu doputoval obyčejný lahváč a v něm kalný, zcela neprůhledný nápoj. Byl jsem dost na rozpacích, voněl hezky, tak jsem opatrně ochutnal a lahůdka lahůdek, naprosté nadšení. Věřím, že 90% lidí by ho ale hned vylilo. Obecně je to ale strašně špatně, tohle může pivovar poškodit na léta dopředu!


napsal(a): Kejna [Odpovědět]

Jirka Bejček Stehlíček

úterý, 5. říjen 2010
16:20

to Energetik:
Zdarec !
O pozvání nejde. To klidně přijď :-). Další a poslední základní kolo je již 12.10. od 18:00 zase v Tramu. Jen je nás plný počet, aby to mělo i nějakou vypovídající hodnotu a tak i náhradníci si sotva kdy škrtnou. Nicméně jestli Tě bude bavit se dívat na osm chlápků jak ochutnávají pifka, tak se zastaf :-)).
JBS.


napsal(a): Jirka Bejček Stehlíček (prvnipivnitramway(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Energetik

úterý, 5. říjen 2010
13:40

Energetik

to Kejna: Něco málo z chyb naznačoval Petr Buriánek u toho druhého článku. Je to samozřejmě škoda, teď si mi připomněl, že jsem vlastně nedávno měl basu, kde byla dvě piva kyslá a cosi v nich plavalo. Ale zbytek byl lahodnej. Snad to brzy pořeší a dají si pozor. Naštěstí těch sudových výkyvů je pomálu, viz. nejmenovaná v Nuslích, zatím byl problém jen s těmi dvěma sudy, ale tam to asi bylo skladováním ve velkoobchodě. Teď co se přivezlo přímo do hospody, tak je lahůdka :)


napsal(a): Energetik [Odpovědět]

jiri.kana

úterý, 5. říjen 2010
13:45

jiri.kana

to Kejna: Mám podobnou zkušenost, opakovanou. Strašně kalné, ne snad "lahůdka lahůdek", ale chuťově přijatelné.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Robin

středa, 6. říjen 2010
17:41

Smažeme to, v souladu tohoto bloku...


napsal(a): Robin [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI