Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Nebojte se na Mácháč!

Pivní cesty

verze pro tisk

Po několika letech nás napadlo zopakovat si dovolenou jako za dřívějších časů, kdy jsme jezdili pod stan na Babylon u Domažlic či na Sycherák. Protože přece jenom pár let uběhlo a my zpohodlněli, zamítli jsme stan a zvolili ubytování pod pevnou střechou. Tentokrát přišla řada na Máchovo jezero. Ženáči dostali propustku od manželek a rodin, což mě svobodného se netýkalo a 1. července jsme vyrazili vlakem z Nepomuka do Starých Splavů.

První zastávka byla v Praze. Další vlak jel až za jeden a půl hodiny, tak jsme vyrazili do města něco pojíst. Do rány nám padla restaurace „U staré pošty“, kde točili P12, G12, Kozel 11 a hlavně Svijanského Knížete 13. Báječně jsme pojedli, zapili oběd dvěma Knížaty a vyrazili opět na vlak. V Mladé Boleslavi, při přestupu jsme ještě zakoupili několik lahvových Klášterů 11.

Cesta utíkala a zanedlouho jsme vystupovali na nádraží ve Starých Splavech. Tak kde budeme bydlet? Hotel Pasáž! Co tam asi budou točit? Jen odjel vlak a kousek od nádraží vidíme hotel. Oči se mě radostí rozzářili. Vedle PU je cedule Klášter a jedenáctka za krásných až neuvěřitelných 14,-Kč.

Hotel Pasáž

Klášter byl výtečný. Po ubytování jsme vyrazili na obhlídku Starých Splavů. Cestou byly k vidění vývěsní štíty Krušovic, Březňáka, Budvaru, PU a G. Bylo nám doporučeno zajít na večeři do vinárny u Tomáše, kde prý výborně vaří. Poslechli jsme a opravdu nelitovali. Zbytek našeho pobytu už jsme jinam na večeři nechodili. Vinárna je vytesána ve skále, ale točí se zde bohužel pouze PU.

Vinárna u Tomáše

Druhý den jsme vyrazili po jednom ranním Klášteru na procházku kolem Máchova jezera a prohlídku Doks. Bylo pod mrakem, takže vstup na hlavní pláž se nevybíral. Zjistili jsme, že se tu ve stánkách točí následující piva: Staropramen, Samson, Krušovice, Kozel, Zlatopramen, Březňák, Svijany a všude přítomné PU a G. Dali jsme si Březňáka (20,-Kč) a pokračovali do Doks.

Zde jsme zašli do sportbaru na oběd (opět na doporučení) a k výborným hotovkám si objednali Mastera, plzeňskou novinku z Velkých Popovic. Ač v Plzni každý den, pil jsem toto pivo poprvé. Na rozdíl od mých kolegů, mě nezaujalo. Po obědě jsme prošli Doksy, kde se ještě dle reklamních cedulí točí Lokowicz (Démon). Vždy šlo ale o herny. V ostatních kempech, které jsme prošli, točili pouze G10. Zpět z hlavní pláže jsme se rozhodli jet parníkem. Než přijel, zašli jsme opět na hlavní pláž, tentokráte na Zlatopramen. Večer pak byl zakončen mým oblíbeným Klášterem v hotelu Pasáž.

Podkováň U slunečních hodin

Třetí den máme naplánován výlet na kolech na hrad Houska. Po ranním Klášteru jsme si vypůjčili kola a vyrazili. Po chvíli šlapání a prvním větším kopci (kamarád Milan sliboval samou rovinu) jsme dorazili do vesničky Tachov, kde v hospůdce „U slunečních hodin“ byla ochutnávka Podkováňského. Nevím, zda to bylo tím výšlapem do kopce, mě ale, i když už jsem ho pil, nezachutnalo.

Následoval dost dlouhý úsek bez občerstvení. Jedna zastávka ještě byla, točili G10, já jsem si dal Kofolu. Po chvíli se cesta začala povážlivě zvedat, až jsem zbaběle sesedl a kolo dotlačil až k hospůdce „Na konci sil“. Na tomto místě prý, dle tácků i paní hostinské, zahynul dne 5.8.1913 nevlastní syn bratrance Járy dy Cimrmana Hugo von Zimmerfrei, průkopník české cyklistiky. Tato hospůdka byla následně postavena k uctění jeho památky a ku pomoci dalším generacím cyklistů a chodců.

Hospůdka Na konci sil

Zde jsme uhasili žízeň Svijany a pokračovali na hrad, kam jsme přišli půl hodiny před další prohlídkou a protože zde jsou na čepu taktéž Svijany, opět jsme je okusili. Pivo výtečné. Hrad mohu vřele doporučit. Když budete mít cestu kolem, určitě ho navštivte. Doufám, že cesta zpět bude volnější a mé přání se plní. V půli cesty zpět byla zastávka v obci Okna, kde točí Konráda. Docela jsem si na něm pochutnal. Po vrácení kol a večeři, jsme skončili u Kláštera.

My a Konrád

Čtvrtý den kvůli horšímu počasí byla vybrána Mladá Boleslav a prohlídka škodováckého muzea. Přestupovali jsme v Bakově nad Jizerou, kde točí Zlatopramen. Jako milovníka veteránů mě muzeum nadchlo. Horší to bylo s výběrem piv. Poobědvali jsme v Potrefené huse (Staropramen) a jinak samé PU a G. Po návratu a po večeři opět oblíbený Klášter.

Pátý den jsme opět kvůli počasí vyrazili na výlet. Tentokráte opačným směrem. Cílem se stal zámek Zákupy. Jeho prohlídku také doporučuji. V obci se na nádraží točí Březňák, ve vsi potom PU a Budvar. Další zastávka byla v České Lípě. Prohlédli jsme si pozůstatky vodního hradu, náměstí a cestou zpět narazili na pivnici Platan. Objednali si dvanáctku, byla skvělá, a pokračovali na vlak.

Pivnice s protivínským ležáčkem

Po příjezdu, po večeři a několika Klášterech jsme vyrazili ještě s naším hostitelem do místního nonstopu se rozloučit. Zde se točí G12.

My a naši hostitelé

Ráno nastalo balení a pomalý návrat k domovu. Tentokráte jsme přestupovali v Nymburce. Nešlo jinak, než ochutnat zdejší „Postřižinské“. Dali jsme ho v místní nádražní hospodě. Pivo bylo dobré, ale prostředí děsné.

Nádraží Nymburk

Po pravdě řečeno, měl jsem strach, že na tomto výletě nebudu pít nic jiného než PU či jiná piva z velkých pivovarů, ale musím přiznat, že jsem byl mile překvapen výběrem piv kolem Máchova jezera. Jediným záporem je, že po zavírací době (22-23 hod) se zde točí pouze PU či G. Takže v průběhu našeho výletu jsme ochutnali následující značky piv: PU, G, Master, Staropramen, Svijany, Březňák, Zlatopramen, Podkováň, Platan, Nymburk, Konrád a Klášter.

Závěrem bych chtěl poděkovat kolektivu hotelu Pasáž za ubytování a za výtečný Klášter. Občas prý berou i kvasnicový. Škoda snad příště. Ještě jeden postřeh. První den jsem pil klášterskou jedenáctku sám, poslední den pak již celá naše výprava!