Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Moje první Dočesná


Moje první Dočesná

Moje první Dočesná

Všechno je jednou poprvé. I pro mě, slovy J. X. Doležala (viz Válka pivních světů) „primitiva“, který čas od času vyrazí na nějaký ten pivní festival, aby se pobavil s přáteli a při té příležitosti ochutnal nějaké to dobré pivo…

Žatecká Dočesná. Až do minulého víkendu pojem, který jsem znal jen z internetu a z vyprávění těch, kteří tam každoročně jezdívají. Letos poprvé jsem nemusel přemýšlet nad tím, zda upřednostním slavnosti v „mých“ Hanušovicích nebo zda vyrazím do Žatce. Po dlouhé době se obé slavnosti nekonaly v tentýž den, ale s týdenním odstupem. Paráda, konečně se podívám do Žatce.

Vítejte v Žatci
Vítejte v Žatci

Pátek byl pro mě pracovní, jelo se tedy až v sobotu. Jak jinak než vlakem. Výluka mezi Kladnem a Novým Strašecím, dva autobusy na dva plné vagóny nedočkavců, 40 minut zpoždění. Zkrátka kultura cestování s ČD, na jakou jsme všichni zvyklí.

Do Žatce jsme dorazili v deset. Bylo jasné, že „Celostátní (!!!) setkání sběratelů pivních etiket“ v tamní restauraci Chaloupka už nestihnu. Začátek v 8, konec v 11, jediné vhodné spojení od Prahy vlakem, kterým jsem právě přijel, od nádraží 20 minut pěšky. Díky známému, který na mě čekal, jsem tam vůbec nešel. Bylo totiž dávno po burze, již půl hodiny po začátku. Ale kdo by se tomu divil, že jo?

Nevadí. Na Dočesné toho seženu jistě víc než na nějaké burze. Jelo se (teď už autem) tedy zpátky do centra nebo spíš tam, kam až nás pustili.

Prokop na Dočesné
Prokop na Dočesné

Jsme na místě, v centru veškerého dění. Začínáme u chyšského stánku, kde slavím první úspěch co se rozšíření sbírky týče, a to v podobě třetinky na nožce s jejich novým logem. Na chuť dávám polotmavého Prokopa, kterého vypíjím cestou do pivovarské prodejny. Zde je stále vše při starém, snad jen ten výčep, který dneska ještě není v provozu, tu při mé předloňské návštěvě nebyl. Na to bych ale ruku do ohně nedal. Každopádně ani odsud neodcházím s prázdnou – turistická známka pivovaru, tak tu vážně ještě ve sbírce nemám a hned kupuji dva kousky.

Prodejna Žateckého pivovaru
Prodejna Žateckého pivovaru

Na vrátnici sousedící s prodejnou, kde jsou k mání zdarma nové etikety (sběratelé tímto Žateckému pivovaru dodatečně děkují), zjišťuji, že bude možná i exkurze. „První exkurzi už nestihnete, byla v 10 a nikdo nepřišel“, říká vrátný. Jaképak překvapení, když o tom nikde není ani zmínka, pomyslím si a ptám se: „A kdy bude další a kolik stojí „vlezné“?“ Vrátný reaguje: „Ve 12 a pak ve 14:00. Cena je 150 na osobu, máte v tom dárkový balíček s pivy.“ Další zbytečná zátěž navíc nepřipadá v úvahu, ptám se tedy: „A když nebudu chtít ten balíček, za kolik by to bylo?“ „Tak to nevím, stavte se a uvidíte,“ a tím jsme náš rozhovor ukončili. V skrytu duše jsem se těšil na to, jak se kouknu někam, kde jsem ještě nebyl. Ale jak už to tak bývá, vždycky do toho člověku něco vleze. Tentokrát nezbytné ubytování. Ale spát se musí, pod širákem se spoustou věcí bych to dneska vážně neriskoval. To bych neuhlídal…

Cestou z pivovaru potkávám Libora (CzechBeerMana) s dětmi, prohodíme pár slov a užuž si to mířím na náměstí na další ochutnávku. Nabídka je vážně pestrá, vyzkoušet všechno není v lidských silách, i kdybych zde strávil dva dny. Volím tedy značky, které jsou pro mě méně dostupné s přihlédnutím k tomu, zda se točí do kelímku, který ve sbírce ještě nemám, nebo ne. Až na jednu výjimku piji jenom třetinky. Snad první akce ze všech, kde na to byli připraveni a nemuseli mít hloupé „kecy“ o tom, že malá piva netočí. Klobouk dolů.

Třeboňský sládek
Třeboňský sládek

Třeboň, další z mých oblíbených pivovárků, zde zastupuje přímo sládek Míra Čeleda. Ze známosti dostávám vzorek 16% speciálu zdarma, pohovoříme o problémech, které teď pivovar trápí, a vyrážím zase o kus dál.

Stánek pána hor
Stánek pána hor

S mírným odstupem koštuji tmavého Krakonoše, tmavého Chodovara, Březňáka (chtěl jsem nejdříve Louny, abych příliš nemíchal sladké s hořkým, ale ty ještě neměli, musel jsem tedy pár hodin vydržet) a tmavého Konráda.

Chodovar
Chodovar
A přece se točí...
A přece se točí...

U stánku s Konrádem potkávám kamaráda z benešovské sladovny, který mi domlouval ubytování v nedaleké sportovní hale, a s prozatímní zátěží v podobě nových skleniček z Chyše (a teď už i Vratislavic) a několika nových kelímků se vydávám hledat naši noclehárnu.

Jsem ubytován. Bezva, nebudu s sebou muset vláčet krosnu a krabice s půllitry. Teď už jen počkat na dalšího z kamarádů, který má dorazit autem (žel klasicky se zpožděním), a můžeme vyrazit za tou pravou zábavou.

Žatecký pivovar
Žatecký pivovar

Jsme v Žatci, bez ochutnání místního „Žateckého“ by to nebylo ono, dávám tedy jeho tmavou podobu, kterou jsem dlouho nepil. Následuje benešovských Sedm kulí, Vrchlabí a kvůli kelímku i Humpolec (toto pivo jinak nemusím, k sehnání je všude) a nezbytná přestávka na jídlo. Ano, pivo se musí „prokládat“, člověk toho pak víc vydrží.

Ferdinand z Benešova
Ferdinand z Benešova
Medvěd z Krkonoš
Medvěd z Krkonoš

Po kratičké pauze pokračuji s degustací. Vracím se ke „Krákorovi“, kde dávám pro změnu světlé, pokračuji Rebelem z Havl. Brodu, Lounama, světlým Prokopem a světlým Ferdinandem, do toho na „košt“ lok Bakaláře a Nové Paky a večer zakončuji kvasnicovým Rychtářem, kterého z důvodu společenské unavenosti jako jediné nedopíjím a „chudák“ končí jako nechtěná zálivka jednoho trávníku. Potupné, ale i rostliny potřebují vitamíny a minerály. Já už jich měl vážně moc… :)

Rebel z Brodu Havlíčkova
Rebel z Brodu Havlíčkova

Můj konzumační lístek

(aneb v jakém pořadí jsem jednotlivá piva pil)

stupňovitost, značka piva, bližší určeníobjemcenapozn.
111% Prokop polotm. (Chyše)0,3 l17,-
216% Bohemia Regent kvas. (Třeboň)0,3 l0,-dárek od spolužáka
311% Krakonoš tm. (Trutnov)0,3 l15,-
410% Chodovar tm. (Chodová Planá)0,3 l20,-
511% Konrád tm. (Vratislavice nad Nisou)0,3 l15,-
610% Březňák (Velké Březno)0,3 l15,-jediný druh, který zde byl k mání
POLEDNÍ PAUZA A TÉMĚŘ DVOUHODINOVÉ STŘÍZLIVĚNÍ
712% Žatecké pivo tm. (Žatec)0,3 l20,-
813% Ferdinand Sedm kulí (Benešov)0,3 l17,-
912% Krkonošský medvěd (Vrchlabí)0,3 l20,-horší pitelnost
1012% Bernard (Humpolec)0,3 l20,-
1112% Louny0,3 l19,-
1212% Krakonoš (Trutnov)0,3 l17,-
1312% Rebel (Havl. Brod)0,3 l15,-jediný druh, který zde byl k mání
1411% Prokop (Chyše)0,3 l17,-podcenili zájem pivařů o malá piva, kdo neměl vlastní malou skleničku, ke konci měl již smůlu…
1512% Ferdinand (Benešov)0,5 l25,-
1612% Rychtář kvas. (Hlinsko)0,3 l15,-nedopil jsem, ostuda
12% Bakalář (Rakovník)cca 0,1 lhorší pitelnost
12% Novopacké pivo (Nová Paka)cca 0,1 lhorší pitelnost

Slušná konzumačka, co říkáte? Ale nebýt malých piv a prokládání všeho jídlem, i když mnohdy velmi předraženým (klobásky v cenách od 38 do 70,-/ks či „skutečný guláš“ za 70,-), a také výborné hudby v podobě „Horkýžů slíže“, Škworu či Nightwish revival, kteří s člověkem doslova čarovali, jistě bych odpadl mnohem dříve…

Občerstvení od Ferdinanda
Občerstvení od Ferdinanda

Co jsem vynechal:

  • piva z Černé Hory, Malého Rohozce, Náchoda, Svijan a ústeckého Krásného Března, tedy ta, která jsou pro mě poměrně dobře dostupná
  • europiva z velkých pivovarů
  • mnichovského Paulanera, jehož přítomnost na ryze české akci hodnotím jako krajně nežádoucí; příště, prosím, ne
Patří německé pivo na Dočesnou?
Patří německé pivo na Dočesnou?
  • Ondřeje Havelku a jeho Melody Makers – raději bez komentáře, mohl bych urazit někoho, komu se jeho umění líbí

A ještě pár připomínek, které si neodpustím:

  • Přeplněnost odpadkových košů byla znát již v brzkých odpoledních hodinách, kdy zde mnoho lidí ještě nebylo. Částečný svoz byl zajisté možný. Proč jen není víc sběratelů kelímků? Tyto problémy by vůbec nemusely být…
Odpadu je moc
Odpadu je moc
  • Muzeum Homolupulů, které jsem taktéž navštívil a v jehož případě musím konstatovat „škoda návštěvy“, je sponzorováno Krušovicemi. Nezaspali v Žatci něco? Nebo se tím jenom nechtějí ztrapňovat?
  • Nulové vstupné vykompenzováno vyššími cenami. Stánkařům se ale nedivím. V případě pivovarů nejméně 20 tisíc za prodejní místo za oba dny, náklady na cestu do Žatce, na ubytování či platy obsluze, to se vážně musí někde projevit. Nabízí se tedy otázka: může na tom pivovar vůbec vydělat? Nebo jde vážně jenom o to být viděn? Aby se to vyplatilo, musí se vytočit aspoň 30 soudků, ne-li víc. Podaří se to skutečně každému?
  • Na tomto webu uvedeny taktéž pivovary Jihlava, Klášter, Pelhřimov a Zašová, tj. v rozporu s tím, co bylo na oficiálním webu Dočesné. Proč nedorazily? Bylo to snad kvůli cenám za pronájem? Nebo snad pouhá chyba v aktualizaci?


[Marek Kamlar] [Zobrazeno 8716x] [10. září 2008]
[Chyba 404 - Nenalezeno] [comments: 38] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Ahasver

úterý, 23. září 2008
19:42

Oj, tady se rozjela přímo filosofická disputace! Mám-li osobně hodnotit (po dlouhých letech mojí neúčasti) další dočesnou, byl jsem spokojen. Nejel jsem do Žatce primárně za zábavou či za opojnými stavy, ale na ochutnávky piv, ke kterým se běžně nedostanu. Je to úděl majitelů rozmazlených chuťových buněk. Mé srdce mají "opravdová" piva klasicky vařená z menších či minipivovarů, kvalitativně a chuťově značně rozdílná oproti "europivům" vařitelným prakticky kdekoliv a z čehokoliv. Netroufám si však hodnodit, zda-li ten či onen pivovar by tam měl být zastoupen či nikoliv. Každý ať si najde ten svůj pohár chmelové radosti dle své libovůle a tím ovlivní tok pivních dějin a marketingové chování pivovarů.


napsal(a): Ahasver [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 18. září 2008
19:41

Malakin

to emu, Jumping beer a Jan H.: Jak jsem již řekl, budu-li na festivalu v ČR, zahraniční pivo si zde nedám. Budu-li někde v zahraničí, vynechám - pokud by tam náhodou bylo - naopak české pivo.

Někomu to připadá třeba divné, někomu ne. Já si vážně raději zajedu za pivem přímo ke zdroji či někam do okolí daného pivovaru. A že se tak ochuzuji o ochutnání některých značek? Ano, souhlasím, ale jsem prostě nacionálně smýšlející (nejen co se piva týče). Raději podpořím českou firmu či zahraniční firmu zaměstnávající české občany než někoho "odjinud".


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Jan H.

pondělí, 15. září 2008
16:02

Jaké slovíčkaření? Jak jinak mám ochutnat třeba to Japonské pivo? To se mám toulat v Japonsku okolo pivovarského komína? Nikdo nemůže prohlásit, že české pivo je nejlepší, bez toho, aby ochutnal co nejvíc zahraničních piv a udělal si představu. Nemůžu soudit Paulaner, když jsem ho neochutnal jenom kvůli tomu, že není český. A co je ta pivní turistika? Pouze toulání se okolo komína? A to, že jedu na fest ochutnat co nejvíc piv, to není pivní turistika? Taky každý se nezajímá o konkrétní pivovar do detailu, každý není sběratel. Ochutnám nějaké pivo (kdekoliv), chutná mi, vím, že je dobré a to mi jako konzumentovi stačí (to je příklad). Na co jsou hospody a obchody, na co jezdí ty kamiony mimo mateřský region? Aby každý správný pivař jezdil pít Holbu do Hanušovic, PU do Plzně a Paulaner do Mnichova? No to teda pěkně děkuju ... Ad "Jedno shnilé jablko" - to je pěkně blbě řečeno. Vítám jakoukoliv rozmanitost právě proto, abych byl v obraze. Mám rád dobré pivo, ale není pravda, že každé české je dobré (ani každé z minipivovaru). Pokud mi něco českého nechutná, nebudu se vůbec zlobit, když mi příští rok nabídnou na festu nějakou Belgii např.


napsal(a): Jan H. [Odpovědět]

Jumping Beer

pondělí, 15. září 2008
12:27

Jumping Beer

Ja principialne p. Kamlara chapu, ale zaroven se tez stavim na stranu tech, kteri radi privitaji pivecka z celeho sveta. Pivni turistika je krasna vec, ale za zivot se vse objet stejne neda... Pokud jde konkretne o Docesnou, tak zrovna na Paulaner bych si osobne nestezoval. :)


Adsense

28. březen 2024
09:53


posted by: Inzerce

emu

neděle, 14. září 2008
13:31

emu

Proboha a tohle je server pro pivní turisty, nebo pro normální pivaře??? Já třeba nejsem žádný pivní turista ani jím nijak nechci být, jestli se tak Marek cítí, je jeho věc, ale netřeba to podsouvat ostatním. Já chci piva hlavně ochutnávat. Vadilo by mi, kdyby se zahraniční piva začala točit v českých hospodách natrvalo. Ale kde jinde proboha ochutnávat zahraniční značky, než na pivním festivalu, který se koná jednou za rok ?
Takže podle mého názoru je jenom dobře, že se na českých pivních festivalech objeví i zahraniční pivo, stejně jako jsem rád, když české pivo vyjede na zahraniční festival. Pořadatelé pivních akcí si doufám tento článek nebudou brát k srdci a nebudou váhat vozit do česka zahraniční piva, protože těch českých (výborných) si tu můžeme užít dost po celý rok.


ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]

Malakin

neděle, 14. září 2008
10:03

Malakin

to pavel hrabina: Pavle, pouhé slovíčkaření. Všichni víme, že pivní turistika není jenom o tom jezdit do nějakého pivovaru, ale třebas i toulání se po vesnicích "kolem komína".

Do Japonska skutečně jenom kvůli pivu nepoletím. Raději dám přednost zkoumání českého pivního trhu, ten je pro mě mnohem lákavější.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

pavel hrabina

neděle, 14. září 2008
09:45

To Malakin: Pivní turistika není o tom, aby pivo jezdilo za vámi, ale vy za ním...
Podle této zajímavé teorie by pivo správně nemělo vůbec opouštět bránu pivovaru a lidé by ho konzumovali pouze tam. Vítejte ve středověku... Ne každý může letět do Japonska, pokud chce ochutnat japonské pivo. Ty ho vlastně odsuzuješ polykat Asahi na dvoře Pivní Pohotovosti na Smíchově a spokojeně si pak pochvaluješ, jak je to naše malé české nefiltrované pivečko nejlepší na světě.
Děkuji všem pořadatelům akcí, hospodským a prodejcům piva, kteří se tímto neřídí a díky nimž je nás pivní život pestřejší.


napsal(a): pavel hrabina [Odpovědět]

Malakin

pátek, 12. září 2008
16:18

Malakin

to Roman Holoubek: Jak říká nový šef Staropramenu Zbyněk Kovář v dnešním vydání deníku Metro, klíčovým parametrem pro kvalitu chmele je obsah alfa-hořkých kyselin, ne to, zda pochází z Německa či Čech. Pro nás je důležitá kvalita, ne země původu... Staropramen může tedy podle vašich kritérií na Dočesnou rázem zapomenout. :)

Jinak japonské pivo bych si na Dočesné taky nedal. Pivní turistika není o tom, aby pivo jezdilo za vámi, ale vy za ním...
---------------------------------
Zpráva byla upravena 12.09.2008 ve 17:41:36


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Roman Holoubek

pátek, 12. září 2008
12:49

Roman Holoubek

Doplním svou myšlenku - Žatecká dočesná jen pro pivovary používající žatecký chmel.
Bylo by zajímavé, kdyby příští rok dojeli například nějací Japonci, protože plní stanovený limit a někteří domácí by se mohli se svým pivem krčit za náměstím u kolotočů :-)


Gorky

pátek, 12. září 2008
10:50

Gorky

to Libor: ne, ne to se omlouvam pokud ste si to spatne vylozili, nedovolil bych si rict globalne o pivovarech nejake zeme ze nestoji za nic....mel jsem na mysli pouze to na co jsem narazil na festech


napsal(a): Gorky [Odpovědět]

Malakin

pátek, 12. září 2008
09:36

Malakin

to emu: Srovnavat Mnichov a Varnsdorf co se umisteni pobliz cesko-nemeckych hranic skutecne nelze. Je v tom rozdil nekolika desitek kilometru...

Jinak Roman ma jako obvykle asi pravdu. Na druhou stranu si myslim, ze Gambrinus - ac by tuto podminku nesplnoval - by urcite nasel zpusob, jak se do Zatce dostat.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 12.09.2008 ve 09:37:07


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Roman Holoubek

pátek, 12. září 2008
08:36

Roman Holoubek

Tož dobře, také se zapojím.

Ad Libor a Gorky. Byl jsem letos na dovolené na Slovensku, ochutnal většinu produkce a skutečně se nedá vše házet do jednoho pytle a říkat - vy to neumíte. Jsou piva i na Slovensku velmi pitelná. Ale o tom, jak jsem slíbil hodím článek.

Ad Žatec a zahraniční piva.
Také si myslím, že hranice v dnešním globalizovaném světě se stává čím dál tím více jen virtuální čarou přes nějaké kopce a vody.
Osobně si myslím, že by se Žatec měl profilovat trochu jinak (náměstí není nafukovací). Ve výběru se držet jen jednoho principu: Používáš z více jak 50-ti (dosaď jinou vhodnou číslovku) procent Žetecký červeňák a jeho klony? Pak můžeš dojet, jinak si zůstaň doma. Jde přeci o akci oslavující ukončení sklizně Ž A T E C K É H O chmele.

Toto je moje veřejná výzva pro pana Veselého (organizátora) a k tomu by bylo vhodné upravit i podmínky nájmu. Jsou skutečně dosti vysoké. Především pro vzdálenější účastníky se tím pádem stává akce neekonomickou.
Tož tak ...


Libor

pátek, 12. září 2008
08:00

Libor

to Gorky: s tými patokmi si trocha prestrelil..... asi si už dlho nepil poriadne slovenské pivo. Takže globálne hádzanie slovenského piva do 1 vreca nie je na mieste :-)


ICQ: 425728891

napsal(a): Libor [Odpovědět]

emu

pátek, 12. září 2008
05:07

emu

Ale no tak Marku, taky miluju český pivo, ale tvrdím, že dobré pivo nezná hranic. Kocour se vaří ve Varnsdorfu, Primátor v Náchodě, pak Železná Ruda atd. se nacházejí těsně u hranic. O kilometr nebo dva dál začíná jiná země. Když si postavím pivovar za polem nebo za kopcem, který shodou okolností odděluje hranice států, už ho v česku nechceš? Podle tvé logiky by vlastně na Dočesné nemělo být nic jiného než Žatec.
Zapomeň. Hranice států jsou stále víc jen formalita. A je to dobře. Jakým právem nahlížíme jinak na práci sládka na jedné straně kopce než na druhé straně. Nechápu, proč by vynikající pivo (teď se nebavím o Paulanerovi, ale obecně) mělo zůstat uvezněno v nějakých kdysi uměle vytyčených hranicích.
Je to to stejné, jako tvrdit, že na hudebním festivalu v Česku nesmí být zahraniční kapela.


ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]

tomas

čtvrtek, 11. září 2008
21:47

tomáš

A vynikající byla hlavně Burianova kvasnicová jedenáctka z Vratislavic.


napsal(a): tomas [Odpovědět]

tomas

čtvrtek, 11. září 2008
21:42

tomáš

to emu: Moje řeč. Klidně by jich tam mohlo být i víc. Nejenom giganti jako Paulaner ale i menší pivovary se speciály. Bylo by to skvělý zpestření a konečně by byl v ČR nějaký pivní festival s mezinárodní účastí. Je to oslava žateckého chmele a ten jde taky z velké části na export.


napsal(a): tomas [Odpovědět]

CzechBeerMan

čtvrtek, 11. září 2008
21:21

CzechBeerMan

oprava : Chyše (ne Chýše) .... každý jistě promine.


CzechBeerMan

čtvrtek, 11. září 2008
21:19

CzechBeerMan

Pánové, na OktoberFest do Mníšku taky nesmní jiné pivo než mnichovské , tak co má co hledat Paulaner u nás v Žatci ? Takhle se na to dívejte. Ale já jsem tak blbý kosmopolita že by mě nevadilo na Dočesné ani pivo z Indonesie. P.S. Chýše se "kurví"! Jantar už dávno není co býval. Je mi to líto .....


Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
19:38

Malakin

Gorky: R-U je dávno minulostí, tak bych to sem netahal. Každý navíc ví, jak byl český národ v této době druhořadým. Stejně jako dnes v EU. Ale od politiky raději dál.

Jinak kdo chce festival bez G, musí příští rok v květnu do Olomouce. Tam už se doufám nikdy neukážou. Bez těch europivovarů tam bylo letos vážně hezky.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Gorky

čtvrtek, 11. září 2008
19:28

Gorky

a ja dam radsi cokoliv nez Gambac:))) ikdyz neda se rict ze by to bylo vylozene hrozny. jen sem se Chody chtel rychle opravit a nebyt za dementa :)


napsal(a): Gorky [Odpovědět]

Chody

čtvrtek, 11. září 2008
19:08

Chody

to Gorky:
"ne kvasnice ale pouze nefiltr."
Proč pouze, já dám radši nefiltrované než pouze kvasnicové :-?


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Gorky

čtvrtek, 11. září 2008
18:29

Gorky

Tak to sem nechapavy:) Proc ti nevadi Rakousko-Uherske pivko:-)))))) Muzu teda za sebe rict, ze Paulener schnile jablko nebyl. To mi tam spis vadil Gambac;


napsal(a): Gorky [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
18:14

Malakin

To Gorky: Řeknu to takhle: jedno shnilé jablko může nakazit stovky dalších, letos jeden zahraniční pivovar, za rok třeba 5 či víc.

Ke slovenským pivům: Ta se za zahraniční nepovažují a místo na českých akcích jim nelze upírat. Kdo žil aspoň chvíli ve společném státě, pochopí.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 11. září 2008
17:19

jiri.kana

to Rosťa:
Cožpak o to, já byl tehdy taky mladej a naivní, ale na ochutnávku jsem spěchal :-) Zvlášť, když nám nad gymplem ("Na Hnátě") točívali děčínskou desítku (světlého Bukanýra a tmavého Korzára) asi za pět Kč. 11% Kapitán se dal v Ústí tu a tam sehnat, ten "můj" Kapitán je z pasterované verze s 30 denní trvanlivostí, jinak mu dávali asi 8 dní.
Děčínské nebývalo žádná extratřída, ale byl v něm pro mě kus nostalgie.
Půllitr s nápisem "Pivovar Děčín" jsem si koupil někdy v r. 94/95 za dvacku v hospodě před krásnobřezenským pivovarem. Škoda, že už do něj nemám co nalít.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Gorky

čtvrtek, 11. září 2008
17:11

Gorky

sorry....gambrinus den....ne kvasnice ale pouze nefiltr. nejak mi to ujelo :'(


napsal(a): Gorky [Odpovědět]

Gorky

čtvrtek, 11. září 2008
17:10

Gorky

Jsem hrdy Cech, nacionalista, ale vytykat festivalu ze tam bylo cizi pivo? nerikam kdyby se nedostalo mistecko na cesky, ale takhle by tam zelo prazde misto nehlede na to ze to pivo nebylo vubec spatne. Proc nenadavate radsi na ty slovensky patoky co se obcas objevi na festu?:) Ceske pivovary si vzdy nejak objedu, ale zahranicni nejsou tak samozrejme. JInak pivka meli cenu celkem prijatelnou ( nejak sem se dostal na Gambrinus den kde bylo obyc kvasnicovy pivo za 30 ) A moc lidi? nevim nemel sem problem ze bych stal ve fronte dyl jak minutu a atmosfera byla super. Pristi rok jedu zas


napsal(a): Gorky [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
16:25

Malakin

Ad skleněný mor: Mělo by to být takové mléčné zakalení skla, které je časté u prvorepublikových půllitrů a snad i lahví s litými nápisy. Ani nevím, zda je to jenom povrchová nebo vnitřní "nemoc". Ve své sbírce nic takto postiženého zatím nemám, ale u pár lidí jsem to viděl. Vyčistit to nelze, leda kyselinou fluorovodíkovou, ale s tou by člověk přišel i o část skloviny...


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Rosťa

čtvrtek, 11. září 2008
15:46

Rosťa

to jiri.kana: už nějakou dobu koukám na toho Kapitána, co ho máš místo fota. Vždycky zalituju, že jsem byl tehdy tak mladej a naivní a nespěchal na ochutnávku. No a najednou to ten kluk bulharská zapích :-( Jak vlastně chutnal?? Půllitr ti samozřejmě závidim a doufám, že vydrží


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 11. září 2008
15:27

jiri.kana

to Rosťa:
Jojo, všechno je marnost... :)
Ještě že to teče pomalu, nerad bych někdy našel místo svého děčínského půllitru hroudu skloviny...

to Malakin:
Skleněný mor??? :-? :o O co jde?
---------------------------------
Zpráva byla upravena 11.09.2008 ve 15:30:13


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
15:08

Malakin

To Rosťa:

Nejstarší plastové kelímky jsou teprve z poloviny 90. let, stáří těch úplně prvních je tedy max. 15 let. To je však skutečně krátká doba na to, aby se dalo říci, jak moc jsou odolné.

Co se sklenic týče, tak tady je zase problém nežádoucího pnutí, zejm. v souvislosti s výkyvy okolní teploty.

Kamarád měl takhle doma v obýváku na poličce sklenici pivovaru v Blatné, tj. cca 40 let starou a velmi raritní záležitost. Jednou večer koukal na TV a najednou zaslechl ránu. Šel se podívat blíž a co neviděl: ze sklenici vypadl kus skla ve tvaru elipsy, jakoby to někdo vyříznul. Naštěstí logo újmu neutrpělo, dali jsme to šikovnému skláři, ten poškozenou část seříznul a z půllitru byla rázem třetinka...

Každý materiál se prostě časem opotřebuje, stárne. Sklenice chytají třeba skleněný mor, kelímky zase jinou - třeba dosud nepojmenovanou - nemoc. Ať tak či onak, pro sběratele je stejně nejdůležitější onen nápis, logo. To ale časem bledne, zlatá barva přestává být zlatou a stává se černou (u sítotiskem tištěných log), z malovaných sklenic zase odpadávají kusy barvy. Člověk si prostě nevybere.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Rosťa

čtvrtek, 11. září 2008
13:33

Rosťa

Sběračů kelímků není víc pravděpodobně protože tato makromolekulární látka ztrácí ochotně takovou tu vnitřní makromolekulovou vhlkost, tvrdne, křehne, mění barvu, tvar i výraz a to rychle. Tak nějak zaniká před očima. Doufám, že tu pár let ještě pobudem a že třeba za 15 -20 let tvou sbírku uvidím a pak ohodnotíme, jak jsou různě staré kelímky fit. Zajímavé je, že sklo, tvrdí doktor Bohl, je kapalina, jen málo kapalná. Pozná se to podle toho, když dáš skleněnou tyčinku vodorovně mezi dva nosníky, za pár let se prohne. A třeba středověké skleněné poháry jsou tzv. "steklé", jakože také mění tvar vlivem gravitace a své mírné tekutosti prostě pomaloučku stékají... Tak jako tak ze sbírek kelímků se jistě nebude těšit tolik generací jako ze sbírek skla. I tak ti držím palce a dík za pěkný článek :-)


napsal(a): Rosťa [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
11:38

Malakin

Ceny piva není nutno až zas tak moc komentovat, byly přijatelné (nejlevnější byl myslím Rohozec s třetinkou za 12 korun). Tedy až na 9,5% Gambrinus za 25 či 30 korun jakožto premiovou značku či tmavého Kozla za 30. :-)

Příznivcem Škworu nemusí být pouze G-lemtač. Líbí se to nejen mně, ale třeba i třeboňskému sládkovi...

Ano, kelímky z plastu jsou problém, ale fesťáky nelze řešit jinak. Jde spíš o jejich následnou recyklaci.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 11.09.2008 ve 11:40:05


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Jan H.

čtvrtek, 11. září 2008
11:06

Je myslím předem jasné, že pivovary nejedou na takový festival vydělat, ale především prezentovat svoje výrobky. Vydělávat mohou během celého roku. Trochu vyšší ceny snad mohou zajistit menší počet ožralých.
Rovněž nechápu, proč by na festu nemohl být cizí pivovar, jedná se zase o jeden pivovar NAVÍC ne naopak, k tomu už jsme nějaký čásek v EU - už nebudeme nikdy sami pouze se svými českými pivy.
Výborná hudba od Škwora? Horkýže ještě beru, ale Škwor je tak dobrý pro dav ožralých G-lemtačů v džískách bez rukávu na G-festu, to mám opravdu radši Havelku, přestože ten se na pivní fest na druhou stranu moc nehodí.
Sbírat kelímky? Není toho plastu už všude dost? No ale každého věc. Jinak článek dobrý.


napsal(a): Jan H. [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
10:46

Malakin

emu: Pripominku k Paulanerovi jsem cekal spise od pana Jobanka, ale aspon jednou jsi ho predbehl. Mne cizi piva v CR vadila, vadi a vzdycky budou vadit. At uz se jedna o nemecka, rakouska, tak belgicka. Az budu nekde v zahranici, v miste, odkud dane pivo pochazi, nebo kdyz mi zahranicni pivo nekdo doveze ze svych cest, rad si ho dam, ale u nas rozhodne ne. Radeji podporim cesky pivovar nez 100 zahranicnich. Je to totez, jako bych si daval moji "rodnou" Holbu v Praze (vyjimku delam pouze v pripade nouze a ta nastava jenom vyjimecne). Az budu doma na Morave, dam si ji rad, ale takto ne. Uznavam, pivni slavnosti jsou o necem jinem, jsou o vice znackach. Ale ze by nabidka bez Paulanera nebyla nikterak pestra? Tak to si nemyslim. Malokdo muze rici, ze by mel kompletne zmapovane ceske pivovarnictvi. To za jeden zivot zvladnout proste nelze.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Malakin

čtvrtek, 11. září 2008
10:28

Malakin

jiri.kana:

S tim mistem v centru mate pravdu. Neco jako slavnosti v Trebici, tam take neni nikdy k hnuti. Ale zase to ma svoje kouzlo.

Co se kvasnicaku tyce, tak jak je uvedeno v mem konzumacnim listku, Breznak zde byl zastoupen pouze desitkou, Louny dvanactkou (na to jsem zapomnel upozornit) a Rebel take jenom dvanactkou. Vse klasicke, filtrovane a pasterovane. Zatec kvasnice byly k mani, ale u stanku stalo hodne lidi a hlavne jako jedni z mala meli vycepy ve stanu a v tom horku jsem proste nemel silu cekat. Pak tam bylo kvasnicove Hlinsko a Prokop (aspon myslim), o dalsim nevim, ale nevylucuji.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Libor

čtvrtek, 11. září 2008
09:14

Libor

to jiri.kana: Rebel nové flašky nemá. Tie na fotke sú exportné 0,33L.....


ICQ: 425728891

napsal(a): Libor [Odpovědět]

jiri.kana

čtvrtek, 11. září 2008
08:56

jiri.kana

Já tam byl loni. Pivo vynikající, ale jinak to bylo slabší - strašlivá spousta lidí, takže dostat se z náměstí byla práce tak na čtvrthodinku. Záchody - problém. Jídlo - problém. Téhle akci je prostě centrum Žatce příliš těsné. To ale neznamená, že bych příští rok třeba zase nevyrazil :-)
Zaujala mě fotka havlbrodského stánku. On má Rebel nové lahve? A ještě bych se rád optal, jak to letos bylo s nabídkou nefiltrovaných piv. Loni to bylo super - Žatec, Březňák, Louny, Rebel, Krkonoš, Nová paka, Bon, Chodovar... A to jsem určitě na spoustu zapomněl.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

emu

čtvrtek, 11. září 2008
00:21

emu

Pročpak byl nemohlo být německé pivo na Dočesné? já osobně vítám každé rozšíření nabídky, zvláště o značky, o které člověk moc nemá šanci zavadit a tou německý Paulaner určitě je. Taková z mého pohledu zbytečně nacionální poznámka.


ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI