Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Luční a Friesovky, piva z více než 1000 m n.m.

Luční a Friesovky, piva z více než 1000 m n.m. [p1197][p1132]

Konečně je na hřebenech Krkonoš sněhu pomálu, tak se vydáváme na dlouho plánované návštěvy dvou míst, kde fungují jedny z nejvýše položených pivovarů v Čechách.

První, kam se vydáváme z Pece pod Sněžkou přes Obří důl, je minipivovar Luční bouda. Těšíme se, že ochutnáme sortiment Paroháče, jak se pivo vařené na Luční nazývá. Leč, čeká nás hned po příchodu trochu zklamání. V nabídce jsou jen 2 druhy piv a to Paroháč světlý ležák a Paroháč polotmavý ležák a točí jen v restauraci, prostory pivovaru jsou zavřené.

Luční bouda

Máme docela žízeň, tak si hned objednáváme světlý ležák. Má příjemnou svěží vůni a je akorát hořký. Chutná nám a je dobře pitelný, ale je fakt, že žízniví jsme ažaž, neb jsme trochu vyprahlí po výšlapu. Možná i proto do nás první pivko rychle zahučelo. A to nás ani neodradila jeho cena, za jedenáctku zaplatíme 50 Kč. To je ostatně cena všech pivek na pivním lístku, jen některé z nich místo do půllitru točí do 0,4l.

Světllý Paroháč

Ostatně i další ceny uvedené na jídelním lístku jsou “slušné”. Potřebujeme i něco k snědku, objednáváme proto drůbeží vývar s celestýnskými nudlemi za pěknou cenu 70 Kč. K tomu ošatku domácího chleba za 20 Kč (míněno na Luční pečeného). Polévka slušná, chleba nic moc, bílý, spíše jen z pšeničné mouky, celkem o ničem. Raději záhy ochutnáváme druhý kousek v nabídce, polotmavý ležák. Ten má lehce karamelovou vůni a první chuť je nasládlá s akorát příjemně karamelovou chutí a s doznívající hořkostí. Nejsem moc na nasládlé karamelové chutě, ale tohle pivko mi opravdu sedne a je také dobře pitelné.

Polotmavý Paroháč

S oběma druhy piv jsme více než spokojení. Dáváme tedy ještě jedno polotmavé a razíme zpět přes Výrovku do Pece. Je škoda, že v nabídce dnes nebyla další pivka. Protože na pivním lístku jsou uvedené zajímavé kousky prý vařené z vody z pramene Bílého Labe, které bychom rádi otestovali - Paroháč pšeničný, Paroháč tmavý a Paroháč IPA. No, snad budeme mít na ně kliku při nějaké jiné příležitosti. Těšíme se na další den, kdy razíme na pivovárek jen několik kilometrů od Luční.

Pivovarský letáček

Na Friesovy boudy vyrážíme opět z Pece, jelikož nejede lanovka na Hnědý vrch, volíme výstup po zelené směrem na Chalupu na rozcestí, kde se těšíme na první občerstvení. Točí tam pivka z Rychnova, ale zůstáváme u kafe a koláče, abychom si zachovali žízeň. Na Friesovy boudy je to pak již jen necelé 3 km. Jelikož jsme nenašli na webu pivovaru žádné informace o otevírací době, raději telefonujeme a ochotná provozovatelka nám sděluje, že otevřeno mají, ale jen Horský hotel. Minipivovar je v penzionu Andula. Tedy Friese, jak se místní pivo logicky nazývá, neochutnáme v autentickém prostředí, kde bylo uvařeno…

Friesovy boudy

Dorážíme po asi desetikilometrové tůře převážně do kopce do Horského hotelu Friesovy boudy. Což je rekonsturovaná původní chata ve stylu, který v interiérech ráz horské chalupy nemá, spíše jde o moderní hotel s wellness zázemím. V 1. patře je restaurace, kde se v prostoru, který je spíše sterilní než stylový, dá kromě jídla, PU či Gambáče objednat i Fries, pivo z místního pivovaru. Provozovatel penzionu Andula, Horského hotelu a i několika dalších okolních bud je jedna a táž osoba, tak mají otevřeno jen v jednom místě, neboť jsme se tu ocitli zcela mimo sezónu a víkend.

Historie Friesovych bud

Jsme rádi, že aspoň někde otevřeno je. Pak jsme ale záhy zklamaní, neboť v nabídce piv je pouze jediné, kvůli kterému jsem sem lezli - Fries, světlý ležák. Ochotný personál je vstřícný, vysvětluje, že jsou vypití po Velikonocích a snaží se vylepšit dojem zprávou, že na léto chystají ještě lehčí pivo, jako nový doplněk jejich dosavadního sortimentu.

Dvanáctka Fries má jantarovou barvu, svěží chuť a příjemné chmelení. Cena je 40 Kč, polotmavý Fries, který neochutnáme, dle ceníku stojí 46 Kč. Asi je znát, že jsme o něco níže než na Luční, Friesovky jsou na 1200 m n.m., tak cena je dle toho ponížena.

Obsluha sděluje, že pivo je vařené z místní měkké vody a nestíhají jej vařit, jaký je zájem. Proto berou občas i pivka z pivovaru Hendrych ve Vrchlabí či něco od Lobkowicze a také stabilně PU a Gambrinus. Pokud však mají Friese, je to jejich hlavní nabídka.

Fries

V Horském hotelu opravdu personál Friese nabízel příchozím, ale jinak je dost těžké dohledat, že vůbec nějaké místní pivo na čepu je. Pípa plzeňská a krátká zmínka v nápojovém lístku přehlédnutelná. Abychom si neříkali, že jsme sem zašli kvůli jednomu pivku, objednáváme si ještě druhého Friese a něco k snědku. Kulajda i kuřecí salát s tousty chutnaly dobře. Chvíli ještě řešíme, kudy se vydáme na cestu zpět, zda dolů na Strážné či Dolní Dvůr, ale s ohledem na rizikové dopravní spojení volíme cestu zpět na Pec.

To, že jsme opět “vychytali” jen zúžený sortiment pivovaru, je smůla, ale zase je pozitivní, že v Krkonoších nejsou davy turistů. Stálo za to si užít neobvyklý krkonošský klid. Cestou zpět jdeme okolo Dvorské boudy přes Liščí horu, Lyžarskou boudu, Lesní boudu z kopce do Pece. Pěkných skoro 19 km s převýšením… Ale jo, Friesovky zkusíme i někdy příště, třeba až pojede opět lanovka na Hnědý vrch.