Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Cyklo (nejen) Piwo Tour podél Baťova kanálu: 2. část

Co se událo minule naleznete zde...

Další den pak už konečně vyrážíme, směr Otrokovice, Napajedla, k začátku Baťova kanálu ve Spytihněvi. Na zdejším jezu se nachází malá vodní elektrárna, původně z roku 1947, před třemi lety rekonstruovaná. Využívám toho, že se u vchodu kdosi pohybuje a podaří se mi doslova ”ukecat”, zprvu nepříliš ochotného muže, alespoň k nahlédnutí do objektu. Po upozornění, že fotit se smí jen venku, se nakonec obsluha rozpovídá a dozvídáme se spoustu zajímavostí o provozu i funkcích této malé vodní elektrárny.

Plavební komora ve Spytihněvi

Ale taktéž se dozvídáme o lokalizaci restaurací v přilehlé obci, neb je zrovna doba oběda. Jedeme tedy do vsi, ovšem první, co nám padne do oka, je tibetská vlajka, umístěná na zdejší májce. A pak už koukáme po hospodě. Po dvou, pivně nezajímavých, říkáme :”do třetice všeho…” a máme štěstí. Hospůdka na hřišti, nejen že má zahrádku a výběr ze tří druhů vynikajícího menu (65 Kč), ale na čepu jsou Rychtář 11° s Janáčkem 11° (obé po 24 Kč). To se pak ani nechce šlapat dál. A to jsme ještě netušili, že asi o 4 km dál po proudu kanálu je přímo u cyklostezky osvěžovna U Rybičky, kde poutníka vítá Litovel 10° a nealko, Zubr 10° a Holba 11°.

U Rybičky

V cíli dnešní etapy, Uherském Hradišti, kromě problémů s předem zajištěným noclehem, nás na uvítanou čeká konflikt s městskými strážníky. Ačkoli jsme v kraji, kde se snad už děti rovnou rodí s kolem a cyklisté ve městě hrají přesilovku, na pěší zóně je prý ”zákaz jízdy na kole”. Po naší námitce, že ve městech, co známe, je pěší zóna právě pro pěší a cyklisty, obtloustlý ”ujo” začne rudnout, tak radši s kola slézáme a za nejbližší roh jdeme pěšky.

Posléze se od slečny v turistických informacích, se kterou se dáváme na toto téma do hovoru, dozvídáme, že záleží na tom, jak se dotyčný ”orgán” vyspí. I pokuty prý padají, ale že ona stejně tudy jezdí (”Ičko” se nachází asi právě uprostřed pěší zóny). Hlavou mi proběhla asociace s PSVB (pro dříve narozené – Pomocná stráž Veřejné bezpečnosti s IQ obvykle tak houpacího koně).

Restaurace Koruna

Ve městě samotném, jak znalci vědí, se žádný minipivovar nenachází. Na doporučení výše zmíněné slečny však navštěvujeme restauraci Koruna (vedle divadla), kde mají kompletní sortiment Janáčka, včetně kvasnicového a též dobře vaří. Tady jsme byli spokojeni. Jedna zajímavost - v létě se obsluhuje jen na zahrádce. Hned vedle Koruny je vinný sklípek U Juráků. Obé se nachází v místě původního bastionu Bonamo ze 17.stol., který byl později přestavěn na zájezdní hostinec.

Restaurací i hostinců je v Uherském Hradišti sice dost, ale většinou nikterak pivně zajímavých. Za zmínku stojí Klášterní restaurace, kde je na čepu Bernard. Naproti Koruně je pak Motobar u Zeda s Černou Horou a vždy ”něčím dalším”. V době naší návštěvy to byly Svijany. V Uherském Hradišti zůstáváme ještě další den, který ovšem dnem odpočinkovým není.

Zahrádka restaurace Koruna

Ve Starém Městě míjíme rozhlednu – maják, kterou vzhledem k ranní mlze vynecháváme a pokračujeme do Tupes, kde je v historickém domku z r. 1838 expozice Muzea Tupeské keramiky. Malé, zajímavé a návštěvník může nahlédnout pod prsty i ”malérečkám”, jakož i zakoupit jejich výrobky. (Sice to nebylo nahlas vyřčeno, ale jako bych slyšela ”ještě, že jsme tu na kole!” Malý malovaný kachlíček se však do brašny vejde.) A pak už následuje výšlap, doslova v potu tváře, na jeden z vrcholů Chřibů, ke gotickému hradu Buchlovu.

Ten sice ve středověku nebyl nikdy dobyt, leč my jsme dnes úspěšní. Záchrana v podobě hospody s točeným Litovelem a Zubrem nás očekává na parkovišti pod hradem, kde necháváme i kola zaparkovaná. Přímo na hradním nádvoří je sice také možnost občerstvení, ale zde je na čepu pouze Plzeň, tak si čekání na prohlídku aspoň sladíme zmrzlinou. Prohlídka ”Velkého hradního okruhu” zabere asi 1,5 hod. a je korunována výhledem z věže. Kopce Bílých Karpat i Hostýnských vrchů defilují před námi, Pálavu jen tušíme, dálky se ztrácejí v mlžném oparu.

Buchlov

Od hradu sjezd do údolí, výšlap na další kopec (v obci Chabaně je 200 let starý sekvojovec) a zase dolů, na Velehrad. Světoznámé poutní místo, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje, je ovšem t.č. pod lešením, i její okolí připomíná spíš staveniště. Probíhá zde úprava venkovních ploch, vč. archeologického průzkumu a uvnitř baziliky pak restaurátorské práce. Do hlavní oslavy jubilea 1150 let od příchodu sv. Cyrila a Metoděje na Moravu v roce 2013 musí být vše vyšperkováno. Stavební práce sice omezují pohyb návštěvníků, ale stánkaře s nejrůznějším církevním i necírkevním zbožím, jakož i rychlým občerstvením, to neodrazuje. Poutníků je tu stále dost. Na čepu je kromě obligátních výrobků plzeňské chemičky a heinekenních Krušovic mj. i třeboňský Regent. V místním obchůdku je akce Bernard, bohužel láhvové není chlazené. Naštěstí hned na rohu je hospůdka (i se zahrádkou) s točeným Litovelem.

Vinařská ulice v Uherském Hradišti

Po nově zřízené cyklostezce pak už upalujeme zpět. Ještě projetí Vinařské ulice s památkově chráněnými proslulými historickými vinnými sklípky (nejstarší z 18.stol.) v městské části Mařatice a pozdní oběd (nebo brzká večeře?) opět v Koruně a ve znamení Janáčka. Na mé přání pak večerní vínko ve sklípku U Juráků.

Pivovar Uherský Ostroh

Další den balíme opět ”plnou polní” a vyrážíme dál podél Baťova kanálu. Trasa vede mj. okolo kunovické zkušební dráhy, kde právě probíhají zkoušky jednoho z letadel. V Uherském Ostrohu fotíme budovu bývalého pivovaru a okukujeme otočný most u zdejší plavební komory Baťova kanálu. Ve Veselí n.M. pak, alespoň zdálky, malou vodní elektrárnu z roku 1906. Údajně návštěva možná, leč na nikoho jsme se nedozvonili. Ve Veselí n.M. je rovněž Informační centrum Baťova kanálu a jedna z hlavních půjčoven lodí a hausbótů.

Na verandě infocentra se posilujeme na další cestu Janáčkem, obhlížejíce sousední most přes Baťův kanál, původně jediný zdvihací most v ČR, kde se křížila úzkorozchodná cukrovarská dráha s kanálem. Stopy tu však ale již nenajdete. Asi nejzajímavějším místem na Baťově kanále je okolí plavební komory Vnorovy, kde v místě úrovňového křížení řeky Moravy s kanálem byla vybudována lanovka na přetahování lodí. Dnes jsou z tohoto technického unikátu vidět už jen zbytky konstrukcí.

Bývalá lanovka

Za Vnorovy dosti krkolomně přenášíme kola přes jezovou lávku a opouštíme Baťův kanál – směr Bzenec, ochutnat Kněžihorské pivo. Ale o tom zase až příště...