Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Orlickými horami i pivním podhůřím na kole 1

Orlickými horami i pivním podhůřím na kole 1 [p210][p]

Na letošní kolodovolenou jsem vymyslela přejezd Orlických hor. Byla jsem tam vlastně pouze v zimě a tak jsem si tuto oblast doslova prolobovala (to je „pěkné“ slovo, co). Samotný hřeben je poměrně krátký a tak k horám přibylo i podhůří. A samozřejmě to pivně zajímavé. Začínáme jednu červnovou neděli v Žamberku a těšíme se na Kance. Jejich piva jsme ochutnali vícekrát, vcelku s kladným výsledkem. Bohužel, návštěva přinesla velké zklamání.

Pivovar Žamberk

Jak nevábné prostředí a obsluha s hygienou na štíru, tak nepitelné pivo, prakticky napříč téměř celým sortimentem. Jediným dobrým pivem byl prý stout, ale já sama, jak známo, tento druh v oblibě nemám, takže údaj jen zprostředkovávám. Ostatní (10°, 12° i 13°) byla výrazně sladká (10°, 12°) až nasládlá (13°). Prostě nic na pochutnání. Raději jdeme „o dům dál“. Otvírací doba je denně, mimo pondělí od 16 do 22 hod. Pokud byste toužili po jakýchkoli pivovarských suvenýrech, tak jedině v přilehlé pivovarské prodejně a jenom ve čtvrtek a pátek přes den. Jinak zavřeno.

Kančí varna

Další den za vskutku příšerného vedra stoupáme pozvolna na hřeben Orlických hor, osvěžujíce se litry minerálek, zakoupenými ve vesnických krámech (pokud tedy vůbec nějaké po cestě jsou). Žízeň před posledním úsekem od Zemské brány hasíme v chatě Na Čiháku, jakož i o pár kilometrů dál, na Orlické chatě, vychlazeným Bernardem. Už nám ty pivní minerály chyběly a žáby v břiše kuňkaly. Nastoupanou výšku ve finále ztrácíme, neboť nejbližší nocleh poblíž hřebene je až v Horní (naštěstí) Rokytnici. Do Rokytnice, tentokrát Dolní, jdeme na nákup a doufáme i v nějakou osvěžovnu s rozumným pivem, nejlépe z blízkého okolí (v penzionu, kde jsme ubytovaní pouze PU a Ghnus).

Výčep

Všechno špatně! Jen „klasický“ sortiment vesnických hospod. Teprve těsně před odjezdem autobusu zpět objevujeme pod nádražím (vlakovým i autobusovým) chatu Rokytenku s Rychtářem a Hradeckým Votrokem na čepu, včetně láhvových. V rychlosti do sebe házíme aspoň jeden žejdlík a prcháme zpět na autobus (do kopce už by se nám těch několik kilometrů jít pěšky nechtělo).

Prakticky po celém hřebeni není možnost občerstvení žádná (s výjimkou pár studánek), pouze v sedle pod Velkou Deštnou narážíme na sezónní kiosek, bohužel zavřený. S bouřkou v zádech dojíždíme na Masarykovu chatu na Šerlichu, kde máme další nocleh. Slušné jídlo a na čepu Náchod - světlá a tmavá 11°, kterými doplňujeme pitný režim. Zde si dovolím malou odbočku, nikoli pivní.

Pivovarská prodejna v Žamberku

Předpokládali byste (jako já), že na horské chatě, široko daleko jediné, budou mít funkční lékárničku, který by posloužila alespoň k základnímu ošetření „silničního lišeje“? Pokud ano, tak je to špatně! Zaprášená bedýnka s podivným obsahem, kterou se podařilo personálu najít až po chvíli, rozhodně nebudila důvěru. Vzpomněla jsem si při té příležitosti na slova klasikova „Omnia mea mecum porto“ (všechno své nosím s sebou) a vyndala z brašny radši tu svoji, byť jen skromnou a raněného ošetřila.

V Náchodě

Další den pokračujeme (střídavě za deště i slunce) do Náchoda. V Olešnici na náměstí, v hospůdce U Anděla, chutně poobědváme a žízeň zapíjíme poněkud utajeným Krákorou. Venkovní cedule inzeruje totiž jen Budvar. V údolí Peklo jsme už pak zcela v povodí piva náchodského. V Náchodě trávíme dva dny, prohlídkou náchodského zámku, návštěvami chirurgického oddělení náchodské nemocnice, ale i blízké Kudowy Zdroj. Bohužel exkurzi v pivovaru lze zařídit jen pro skupiny. Podniková prodejna je však zásobena slušně. Před odjezdem plníme ještě láhve, nikoli pivem, ale věhlasnou minerálkou IDA, která se dříve prodávala i v láhvích. Na čepování se stojí fronta, tak je zde u místních žádaná.

Má to pokračování...

Děkan

neděle, 26. srpen 2012
21:34

Musím reagovat a bohužel potvrdit zkušenost z letošního léta s "Kanci" - žamberecké pivo bylo sladké s divnou pachutí u všech druhů, dokonce i v tom stoutu, já osobně to nazývám "zasraným" pivovarem a vzhledem k úrovni prostředí bych se ani nedivil. Ochutnali jsme a zbytek vždy skončil přes zábradlí v trávě, to se opravdu nedalo, obrovské zklamání. Stejnou zkušenost jako ostatní pisatelé mám z pivovarského šenku v Rychnově (pozor, nepatří k pivovaru ale k hotelu Havel na náměstí), obsluha dívčí a milá včetně vnučky pana sládka, nejvíce chutnala 11, ostatní průměr, jídla dražší. Skončili jsme přes silnici U řeky na velmi slušném Rampušákovi a Rychtářovi, dobré pochutiny k pivu, velice vstřícná starší paní, i kytaru zapůjčila. Jinak ve Zdobnici doporučuji Jílovanku, jeden ze dvou v létě fungujících penzionů, majitel velmi ochotný, na čepu Rychnov 11, a dále v Jedlové vynikající penzion Verner, kde nám neskutečně ochotná paní Vernerová, poté, co jsme vypili sud Rampušáka, sehnala ještě jeden, vařila nám do půlnoci a nechala nás přespat a nasnídat za spíše symbolické ceny. Velice doporučujeme.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 27.08.2012 ve 07:37:12

napsal(a): Děkan [Odpovědět]

jarlib

pondělí, 20. srpen 2012
14:33

Potvrzuji, že u Kance je to čím dál horší - výčep je "čtyřka" nejhrubšího zrna, v zimě nahuleno tak, že není vidět na druhý konec lokálu. A osobnost paní výčepní jen doplňuje celkový kolorit...
Jinak ohledně povodí piva náchodského musím konstatovat moje milé překvapení plynoucí z jejich nového (možná jen pro mě) produktu Hron.

napsal(a): jarlib [Odpovědět]

Adsense

28. březen 2024
22:16

posted by: Inzerce

VlJa

09:09

Byl jsem na dovolené v OH před 14-ti dny v osadě Souvlastní. Jelikož jsme na chalupě měli díky zásobám z velkoobchodu pana Peterky 5 soudků ( Kněžna, Hron, Kanec, Votrok a Kumburák ) nebylo třeba navštěvovat restaurace s G atp.. Mimochodem exkurze v rychnovském pivovaru se slečnou Míšou :) a posezením v pivovarské zahrádce němela chybu. Navíc naproti pivovarské zahrádce byla k dispozici Dobruška a Rychtář = není třeba příliš dále pátrat, kde tedy v Orlických horách svlažit hrdlo.

napsal(a): VlJa [Odpovědět]

Pavel Černý

00:57

ale Orlickým horám vládne zejména Bernard(naštěstí)

napsal(a): Pavel Černý [Odpovědět]

Jana

08:50

to Pavel Černý:
Narazili jsme na něj pouze 1x, jak jsem psala. Nikde jinde. To spíš tak někde v podhůří, nebo od hor poněkud dále. Která konkrétní místa máte na mysli?

napsal(a): Jana [Odpovědět]

Vašek

středa, 8. srpen 2012
10:12

Téměř stejnou trasou jsem cestoval před dvěma roky a s pivní kulturou v tomto kraji mám podobné dojmy-všude hlavně G-Hnus. V Žamberku jsem nabyl dojmu, že o turisty asi moc nestojej, protože otvírat až večer je dobré akorát pro místní, nikoli pro turistu, pokud tedy turista nemá v plánu v Žamberku i přenocovat, ale podle mě toto město není ničím natolik zajímavé, aby se tu přepávalo. Docela často je tam dobrodružství i přejít místní silnici, protože středem Žamberka jezděj kamióny do a z ostravského regionu. Já měl základnu (ubytování) v Rychnově nad Kněžnou, kde to bylo fajn, hlavně pivovarskou zahrádku místního rychnovského pivovaru doporučuju navštívit, tam je moc hezky :-8